عمومیکسب و کار ایرانی برتر

آشنایی با خطاهای اینورتر invt

در این مطلب قصد داریم که شما را با رایج‌ترین خطاهای اینورتر و به خصوص اینورتر اینوت آشنا کنیم. در ادامه شما را با چند تا از کد خطاهای رایج اینورتر آشنا خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید!

خطای (GF):

این خطا نمایانگر خطای اتصال به بدنه است. ابتدا VFD را بدون موتور تست می‌کنیم؛ اگر مشکل همچنان باقی بود، علت آن خطای سخت افزاری درایو است و اگر بدون موتور خطا نداشتیم، مشکل از نشتی موتور یا ایراد کلاف‌ها است. بنابراین باید موتور و سیم‌کشی آن را بررسی کنید.

خطای (OV):

ولتاژ ورودی را بررسی کنید تا در وضعیت نرمال قرار گرفته باشد. زمانی‌که بار زیادی به موتور وصل بوده، موتور در حال حرکت باشد و به اینورتر فرمان توقف بدهیم بار، موتور را می‌چرخاند؛ یعنی حالت ژنراتور ایجاد می‌شود و موتور چرخانده شده توسط بار، ولتاژ زیادی ایجاد می‌کند. از طرف دیگر، چون خازن‌های اینورتر توانایی تحمل ماکزیمم ۴۰۰ VDC را دارند و ولتاژ بالاتر به آن‌ها آسیب می‌رساند، مدارات حفاظتی اینورتر فعال شده و خروجی با اعلام خطای OV قطع میگردد.

در بعضی از درایوها پارامتری برای مشاهده‌ی ولتاژ DC باس در نظر گرفته شده است؛ از طریق این پارامتر ولتاژ را به هنگام خطا بررسی کنید. اگر ولتاژ کمی از حد مجاز بیشتر باشد و زمان توقف برای شما اهمیت چندانی نداشته باشد، زمان Dec را افزایش دهید. اگر ولتاژ برگشتی زیاد است، باید از مقاومت ترمز جهت تخلیه ولتاژبرگشتی استفاده کنید.

خطای (LV):

این خطا بیانگر کم بودن سطح ولتاژ است. ابتدا ولتاژ ورودی را بررسی کرده و از نبود افت ولتاژ در شبکه اطمینان حاصل کنید. اگر در برق شبکه‌ی شما معمولا افت ولتاژ وجود دارد، در برخی درایوها می‌توان با پارامتر خاصی سطح تشخیص افت ولتاژ در ورودی را کاهش داد تا اینورتر به ازای سطح پایین‌تری از ولتاژ قطع شود و درواقع حساسیت آن کاهش پیدا کند. در بعضی مواقع جریان زیادی که از خروجی کشیده می‌شود منجر به افت ولتاژ ورودی می‌گردد. جریان خروجی را مشاهده کنید و اگر این جریان از حد مجاز بیشتر بود به توضیحات مربوط به خطای OC مراجعه کنید.

خطای (OH):

قبل از هر چیز بررسی کنید که آیا فن اینورتر در حین عملکرد کار می‌کند یا خیر! اگر فن عمل نمی‌کرد پارامتر مربوط به کنترل فن را بررسی کنید.

در صورت عملکرد صحیح فن، جریان درایو را مشاهده کنید. اگر جریان بیش از حد مجاز بود، نشان دهنده‌ی وجود مشکل مکانیکی و یا زیاد بودن بار است. اگر جریان در حد مجاز بود بیانگر گرم بودن فضای اطراف درایو است. از یک فن خارجی استفاده کنید.

خطای (OL):

این خطا بیانگر لود بیش از حد و یا اضافه بار است. ممکن است در صورت زیر بار بودن موتور در لحظه راه اندازی، اینورتر جریان زیادی تحمل کند و این خطا را روی پنل خود ظاهر نماید. در این حالت شما می‌توانید با تغییر مد کاری یا افزایش گشتاور این خطا را از بین ببرید. اگر به هر دلیلی باری که روی شفت موتور و یا گیربکس است، بیش از ظرفیت مجاز درایو باشد، این خطا نمایانگر می‌شود.

به طور کلی خطاهای اینورتر را می‌توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد:

  • خطاهای سخت افزاری
  • خطاهای نرم‌افزاری

خطاهای سخت افزاری

خطاهای سخت افزاری ممکن است به دلیل مشکلات در تغذیه قدرت، خروجی ولتاژ یا جریان نامناسب یا مشکل در ولتاژ ورودی، خرابی قطعات الکترونیکی، مشکلات در اتصالات سیم‌ها، کانکتورها و ترمینال‌ها، فعال شدن مکانیزم‌های حفاظتی در برابر اتصال کوتاه، افزایش دما، اضافه ولتاژ، اضافه جریان و غیره به وجود آیند. مثلاً اتصال نادرست یا کاهش کیفیت اتصال می‌تواند باعث اختلال در جریان برق و انتقال داده شود. همچنین ممکن است خطاهای اتصال باعث به وجود آمدن نویز یا تداخل الکترومغناطیسی در سیستم شود. این مکانیزم‌ها طراحی شده‌اند تا از خطرات جدی مانند خرابی قطعات یا آسیب به سیستم جلوگیری کنند.

خطاهای نرم‌افزاری

این خطاها ممکن است به دلیل خطا در تنظیم پارامترهای کنترل، عدم تنظیم صحیح جریان مرجع یا ولتاژ مرجع، مشکلات در ارتباط بین درایو و سایر دستگاه‌ها مانند سنسورها، کنترلرها یا سیستم‌های مانیتورینگ، دمای بسیار بالا یا پایین در محیط اطراف درایو و رطوبت بالا در محیط می‌تواند منجر به خرابی قطعات الکترونیکی، ایجاد تداخل الکترومغناطیسی و آسیب به سیستم خنک‌کننده شود.

رفع خطای اینورتر

روش رفع خطاهای اینورتر، به این صورت است که:

  1. ابتدا، کد خطا را تشخیص می‌دهیم و علت و علامت‌های آن را بررسی می‌کنیم.
  2. سپس، منبع خطا را تعیین می‌کنیم؛ آیا خطا در سخت افزار یا نرم افزار است؟
  3. براساس نتیجه تشخیص خطا، روش‌های مناسب رفع آن را اجرا می‌کنیم. این ممکن است شامل تعمیر یا تعویض قطعات، بروزرسانی نرم افزار، کالیبره کردن پارامترها و غیره باشد.
  4. در صورتی که رفع خطا توسط خود شما امکان پذیر نباشد، به تیم پشتیبانی فنی تولید کننده یا توزیع کننده درایو مراجعه کنید.
دکمه بازگشت به بالا