عمومی

در هوای آلوده چی بیشتر بخوریم؟

متخصص طب ایرانی در برنامه‌ای فهرستی از بهترین مواد غذایی برای مصرف در هوای آلوده این روزها را ارائه کرد.

به گزارش ترندونی، به نقل از فارس، حسین رضایی زاده، متخصص طب  ایرانی، پانزدهم آذر ماه در استودیوی سلام تهران گفت: یکی از بهترین نعمت‌های فصل پاییز انار است. انار، آب انار، رب انار و هربه طور کلی هر شکلی از انار پیشنهاد می‌شود. زعفران نیز جز ترکیبات خوب است. لذا دمنوش زعفران، چای زعفران، شربت گلاب و زعفران بسیار توصیه می‌شود. لیمو ترش و لیمو شیرین نیز جز مرکبات بسیار خوب و موثر هستند. 

وی افزود: بخشی از هوای آلوده را ریز ذرات تشکیل می‌دهند. آلاینده‌هایی که مولکول‌های درشت دارند. بخش دیگر ترکیبات شیمیایی هستند که ماسک تاثیری در جلوگیری از آنها ندارند. این ترکیبات ریه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. برای تقویت سیستم ایمنی، باید خواب کافی و تغذیه سالم داشته باشیم. ما باید سعی کنیم با ابزارهای متفاوتی روحیه خود را بهتر کنیم تا روحیه خوبی نیز داشته باشیم. 

رضایی زاده اظهار کرد: بادام به صورت فرنی، شیر بادام یا هر نوع استفاده از آن پیشنهاد می‌شود. در بین مغزیجات بر بادام بیشتر از هر چیز دیگری تاکید می‌شود. بین گردو و بادام، گردو بیشتر باعث چاقی می‌شود. لذا انتخاب بی خطر از بین این دو قطعا بادام است. 

این متخصص طب ایرانی گفت: در آلودگی هوا کسانی که بیماری زمینه‌ای داشته باشند، بیماری‌شان تشدید می‌شود. همچنین سالمندان عزیز ما و کودکان در خطر قرار می‌گیرند. از همه اینها گذشته احساس ضعف، خستگی و خواب آلودگی است. این خستگی از فعالیت بدنی نشات نمی‌گیرد و صرفا انسان حال بدی دارد. در چنین شرایطی تعطیلی مدارس تدبیر خوبی نیست؛ چرا که پدر و مادر در هر حال باید به سر کار بروند. لذا این آلودگی مشکلات روحی و جشمانی زیادی برای ما ایجاد می‌کند. 

رضایی زاده گفت: در سبزیجات ریحان و نعنا ترکیب خوبی هستند. گردو، انار، زیتون، نارنگی و مرکبات نیز سرشار از خواص هستند. ممکن است برای برخی‌ها نارنگی سردی بیاورد. با این افراد پیشنهاد می‌کنیم که از نارنگی‌های جنوب استفاده کنند که تبع شیرین‌تری دارد. استفاده از زیتون پرورده در کنار غذا نیز پیشنهاد می‌شود؛چرا که ترکیب خوبی دارد و به تبع همه سازگار است. 

وی افزود: در دمنوش‌ها چای بدون رنگ و اسانس و قهوه خالص توصیه می‌شود. عناب و زرشک نیز از دیگر ترکیبات خوب هستند. اخیرا قندهای عناب نیز وارد بازار شده است و می‌تواند مورد مصرف قرار بگیرد. اضافه کردن آب زرشک به غذا نیز بسیار پیشنهاد می‌شود. زرچوبه نیز با تبع همه سازگار بوده و می‌تواند بیشتر به غذا اضافه شود. انگور جز ترکیباتی است که حاوی اکسیدان و بسیار مفید است. از لیموترش به عنوان طعم دهنده یا شربت یا خشک می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. 

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا