جامعه و خانواده

کولاک برف و خطر ریزش بهمن در ارتفاعات/ شرایط برای کوهنوردی نامساعد است

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از تداوم فعالیت سامانه بارشی و بارش شدید برف، وزش باد شدید، کولاک برف و احتمال وقوع بهمن خبر داد و گفت:شرایط جوی برای صعود به ارتفاعات نامناسب است.

صادق ضیاییان در گفت و گو با ترندونی، با توجه به بارندگی‌های اخیر درباره وضعیت جوی کوهستان و ارتفاعات کشور اظهار کرد: طی امروز (۲۷ بهمن) تداوم فعالیت سامانه بارشی برای زاگرس مرکزی و جنوبی همراه با بارش شدید برف و وزش باد شدید و کولاک پیش‌بینی می‌شود. 

وی ادامه داد: بارش تناوبی برف در ارتفاعات مرکزی کشور و ارتفاعات شمال شرق و شرق همراه با وزش باد شدید در ارتفاعات شمال غرب و ارتفاعات البرز ابرناکی و مه آلودگی، بارش برف، کولاک و وزش باد شدید مورد انتظار است. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: روز جمعه (۲۸ بهمن) بارش پراکنده برف در البرز مرکزی، ارتفاعات شمال شرق و شرق همچنین ارتفاعات کرمان  وزش باد گاهی شدید مهمترین پدیده جوی مناطق کوهستانی کشور است. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با تاکید بر حجم بارش‌ها در ارتفاعات کشور ادامه داد: طی جمعه با توجه به حجم بارش برف در مناطق کوهستانی، به‌ویژه بارش‌های سنگین در ارتفاعات زاگرس مرکزی و جنوبی‌، احتمال وقوع بهمن در مسیرهای مستعد وجود دارد. علاوه بر این وزش باد گاهی باد شدید منجر به کولاک سطحی می‌شود. 

وی ادامه داد: طی روز شنبه (۲۹ بهمن) نیز جوی غالبا پایدار در بیشتر مناطق کشور همراه با وزش باد مورد انتظار است. 

ضیاییان درباره وضعیت جوی ارتفاعات شمال تهران اظهارکرد: طی روز پنجشنبه ابرناکی و بارش تناوبی برف و وزش باد شدید، کولاک و احتمال وقوع بهمن در مسیرهای مستعد و روز جمعه کاهش ابر، سرمای شدید صبح و احتمال مه و گاهی وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. 

وی برای جلوگیری از آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از حاکمیت این پدیده جوی در ارتفاعات کشور از جمله ارتفاعات تهران توصیه کرد: به سبب فعالیت سامانه بارشی طی پنجشنبه همراه با ابرناکی و مه آلودگی، بارش برف و کولاک و احتمال وقوع بهمن، شرایط جوی برای صعود در اکثر مناطق کوهستانی کشور نامساعد است.

ضیاییان در پایان با تاکید بر سرمای شدید در ارتفاعات به‌ویژه در ارتفاعات تهران تصریح کرد: با توجه به سرمای شدید طی صبح جمعه و صبح شنبه، برای پرهیز از سرمازدگی تمهیدات لازم به عمل آید. برای ساعات اولیه صبح نیز پدیده مه می‌تواند منجر به کاهش دید افقی و عمودی و انحراف از مسیر شود. 

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا