عمومی

کاهش رونق تجارت در دروازه مدیترانه/ هزاران نفر همچنان بیکار هستند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین گروه استانی: مارس سال گذشته بود که مرز مهران به دلیل شیوع ویروس کرونا بسته شد و یکی از فعال ترین مرزهای زمینی با عراق به روی مسافران و زائران و همچنین صادرات کالا بسته شد.

ماه ها پس از بسته شدن مرز مهران ، حدود یک ماه از افتتاح مرز مهران می گذرد ، اما فقط چند روز در هفته برای صادرات باز بود.

مرز مهران که یکی از امن ترین مرزهای ایران برای تجارت کالا و زائران به ویژه چهل سال است ، اکنون شاهد کاهش صادرات کالا و عدم فعالیت در بخش ترافیک مسافر است.

در سال های گذشته سالانه 2 میلیارد دلار کالا و حداقل 4.5 میلیون مسافر و زائر از مرز عبور می کردند ، اما اکنون طرف عراقی با وضعیت مبهمی روبرو است.

مقامات ارشد کشوری و استانی وعده های زیادی برای حل این مشکل داده اند ، اما هنوز هیچ یک از آنها محقق نشده است و از هفته گذشته تاکنون هزاران نفر از جمله رانندگان ، کارگران ، روحانیون و بیکاران از کار بیکار شده و برخی از مرزهای ما با عراق بسته شده است. در تمام روزهای هفته کالا را صادر کنید فعال شده.

تعلیق کالاهای حامل کالا در مرز مهران

یک فعال اقتصادی در مرز مهران به خبرنگار آنلاین گفت: وضعیت در مرز مهران خوب نیست ، بسیاری از کامیون ها در مرز مهران حدود دو هفته به تأخیر می افتند زیرا صادرات کالا به آن مرز فقط چند روز در هفته انجام می شود.

ایوب رستمی گفت: متأسفانه طرف عراقی به دلیل شیوع ویروس کرونا محدودیت های زیادی در مرز اعمال کرده است ، علاوه بر بخش صادرات ، بخش مسافر نیز کاملاً بسته شده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از افراد به ویژه رانندگان محلی در مرز بیکار شده اند ، گفت: “ما امیدواریم که مقامات عالی کشور کاری برای حل این مشکلات در مرز انجام دهند.”

رستمی افزود: بازرگانان ، بازرگانان و رانندگان کامیون می خواهند مقامات کشورمان برای تمدید مدت فعالیت تجاری در این مرز با مقامات عراقی مشورت کنند.

افزایش در روزهای فعال در مرز مهران

مدیرکل گمرک استان اسلامی همچنین در مورد آخرین وضعیت مرز مهران گزارش داد: با مشورت با مقامات عراقی ، مرز مهران که از ابتدای هفته جاری 2 روز در هفته (یکشنبه و چهارشنبه) برای صادرات فعال بود – روزهای فعال صادرات چهار روز در هفته افزایش می یابد (یکشنبه تا چهارشنبه).

پیش بینی می شود با افزایش روزهای صادرات ، صادرات کالاهای ایرانی از مرز مهران به عراق دو برابر شود.

به گفته روح الله غلامی ، با افزایش روزهای صادرات ، انتظار می رود صادرات کالاهای ایرانی از مرز مهران به عراق دو برابر شود.

وی با بیان اینکه روزانه 1000 نفر در مرزهای بین المللی مهران کار می کنند ، افزود: مرز مهران که پیش از این در روزهای یکشنبه و چهارشنبه فعال بود ، روزهای دوشنبه و سه شنبه فعال خواهد بود و روزانه 250 کامیون عراقی کالاهای صادراتی را قبول می کنند.

غلامی اظهار داشت: عمده کالاهای صادراتی محصولات پلاستیکی از جمله آهن ، فولاد ، کاشی ، سرامیک ، موزاییک ، مصالح ساختمانی و شیشه است.

عدم اطمینان در آماده سازی مراسم اربعین

همه ایرانیان مرز مهران را در مراسم اربعین می دانند ، مرزی که طی 40 سال گذشته میلیون ها زائر از آن عبور کرده اند ، اما مقامات کشوری و استانی می گویند هنوز مشخص نیست که این مراسم امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار می شود یا خیر.

استاندار ایلام با تأکید بر اینکه حدود پنج میلیون نفر در ایام اربعین وجود دارد و تقریباً 10 میلیون ترافیک در سال از مرز مهران عبور می کند ، افزود: این فرصت بسیار خوبی را در همه مناطق ایجاد کرده است.

قاسم سلیمانی‌دشتکی وی اظهار داشت: استان ایلام آماده تصمیم گیری ستاد ملی در برابر چهل رهبر کرونا است.

اگرچه به دلیل شرایط خاص امروز همه چیز تحت الشعاع ولیعهد قرار گرفت ، اما ساخت طرح ها و پروژه ها در اربعین ، استان ایلام به طور جدی مورد توجه قرار گرفت. وی افزود: اگرچه به دلیل شرایط خاص امروز همه چیز تحت الشعاع قرار گرفت ، اما ساخت طرح ها و پروژه ها در اربعین استان ایلام به طور جدی مورد توجه قرار گرفت.

سلیمانی‌دشتکی وی با اشاره به اینکه در زمینه رونق صادرات در مرز مهران رایزنی های زیادی انجام شد ، افزود: روزانه هزاران کامیون از مرز مهران عبور می کنند.

استاندار ایلام از احتمال عملیات مرزی تجاری تمام وقت در مهران خبر داد و گفت: در هفته های اخیر با مقامات عراقی دیدار کرده ایم و تصمیم گرفته شده موضوع پیگیری شود.

لزوم حل مشکل مرز مهران برای ریشه کن کردن بیکاری

سخنگوی مجمع مستشاران اسلامی اسلام در دیدار با حمید زادبوم ، رئیس سازمان تجارت و توسعه ایران ، در مورد توسعه زیرساخت های اقتصادی و تجاری در استان اسلامی به عنوان یک موضوع مهم گفت: مرز مهران منطقه مهم روابط اقتصادی با عراق است. .

فلاحی گفت: “متأسفانه با شروع تاجگذاری ، روابط اقتصادی و تجاری با عراق بشدت محدود شده و در نتیجه اخراج هزاران نفر از پیشکسوتان و کارگران سخت کوش انجام شده است که این امر نیازمند اقدام جدی مقامات است.”


یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه در زمینه دیپلماسی اقتصادی ، همسایگان ما عملکرد بسیار ضعیفی داشته اند و بازار مهمی مانند عراق رها شده است ، این بازار منطقه مرزی مهران است.

فلاحی ادامه داد: ما به سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان ایلام اعتقاد داریم و برای تسهیل این مسائل از مسئولان کمک می خواهیم. زیرا همجواری فرهنگی مردم ایلام با عراق زمینه بسیار خوبی برای توسعه روابط با این کشور است.

با توجه به اینکه در استان ایلام که 420 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد ، فقط مرز مهران فعالیت می کند ، مقامات کشوری و استانی باید سخت کار کنند و برای بهبود مرزها با مقامات عراقی مشورت گسترده داشته باشند.

مرز مهران یکی از بزرگترین فرصت های توسعه و اشتغال در استان ایلام است و بیشتر مردم استان انتظار این مرز را دارند.

مرز مهران دارای مزایای قابل توجهی از جمله امنیت و همجواری با شهرهای عراق است و جاده اصلی حرم مطابق آمار رسمی بیش از 60٪ زائران از آن استفاده می کنند.

باز هم ، فعالیت و رونق در مرز مهران می تواند به اشتغال و بهبود شرایط زندگی هزاران خانواده در استان ایلام و همچنین ایجاد رونق اقتصادی ، بهبود تولید و افزایش صادرات کمک کند و بدین ترتیب شعار سال تحقق یابد.

دکمه بازگشت به بالا