اقتصادی

چرایی افزایش قیمت مرغ از زبان یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس

یکی از اعضای کمیته کشاورزی مجلس عدم هماهنگی بین سیستم بازار وزارت جهاد کشاورزی و سیستم گمرک ایران ، اختیارات محدود وزارت جهاد کشاورزی و مشکل توزیع مواد اولیه دامی را دلیل افزایش قیمت مرغ عنوان کرد.

کمیته کشاورزی ، آب ، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در مصاحبه با ترندونی احد آزادیخواه در مورد دلیل افزایش قیمت مرغ گزارشی را درباره دلیل افزایش قیمت مرغ تهیه کرده است که احتمالاً این هفته به صورت علنی می خوانید. این گزارش شامل بازدید یکی از کمیته های این کمیسیون از بنادر برای بررسی وضعیت هزینه های دام ، بررسی نمایندگان وزارتخانه های مربوطه و پرسش از مقامات مربوطه است.

یکی از اعضای کمیته کشاورزی ، آب ، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس افزود: متأسفانه ما در زمینه مرغ و تخم مرغ با یک نابسامانی مدیریت روبرو هستیم. ما پنج میلیارد دلار در 4200 جلد برای تأمین مواد اولیه حیوانات اختصاص داده ایم كه 3500 میلیارد آن هزینه شده است. اما قیمت مرغ به گونه ای است که اگر این مواد اولیه با نصف ارز ، 10 هزار تومان وارد می شد ، چنین قیمتی نداشت.

نماینده ملایر در مجلس با بیان اینکه “کشور ما از سو internal مدیریت داخلی رنج می برد” ، افزود: ما هرگز برای تأمین کمک به کشور مشکلی نداشته ایم. مشکل ما توزیع است. البته واردات ما امسال نسبت به سال گذشته تغییر کرده است. اما مشکل اصلی ما توزیع است زیرا نیازهای خود را برآورده کرده ایم. ریشه مشکل توزیع به مقامات وزارت صنعت ، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی برمی گردد. در حال حاضر ، بسیاری از وظایف از جمله مدیریت واردات ، ثبت سفارش و توزیع ارز به عهده بانک مرکزی و وزارت صمت است. وزارتخانه تخصصی در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی است. از طرف دیگر ، این وزارتخانه باید مسئول توزیع و تولید باشد.

آزادي خواه در مورد تفاهم نامه امضا شده توسط وزارت صمت در مورد بازگشت اختيارات سابق وزارت جهاد كشاورزي كه اخيراً در كميته پارلماني كشور انجام شد ، گفت: بله. پیام ما به وزیر کشاورزی در جهاد این است که اگر این حکم به شما اعطا نشده است ، آنها ابتدا باید اعتراض کنند و در وهله دوم استعفا دهند.

یکی از اعضای کمیته کشاورزی مجلس افزود: “عدم اتصال برخی از سیستم ها منجر به ناسازگاری می شود.” سیستم بازار وزارت جهاد کشاورزی مربوط به سیستم گمرک ایران نیست. مزیت این اتصال این است که وقتی کالاها در بندر بندرها هستند ، از گمرک ترخیص می شوند ، اما مشخص نیست که کجا می روند. با این وجود ، اگر این پیوند برقرار شود ، وزارت جهاد کشاورزی می تواند در یک لحظه حرکت محموله های دامی را کنترل کند. متأسفانه ، به گفته مقامات ما ، 40-45٪ از منابع حیوانی ما در بازار سیاه فروخته می شود. وزارت جهاد کشاورزی جهاد باید تمام تلاش خود را برای از بین بردن بازار سیاه و ورود محموله ها به بازار وزارت جهاد انجام دهد.

در پایان ، آزادیخواه گفت: وزیران جهاد کشاورزی و سکوت در جلسه کمیته کشاورزی مجلس در روز چهارشنبه (26 دسامبر) حضور نداشتند. این عدم حضور باعث شکایت همکاران من شد. ما امیدواریم که موانع در اسرع وقت برطرف شود. کمیسیون به دنبال امضای تفاهم نامه همکاری بین وزارتخانه های جهاد و صمت خواهد بود و تمام تلاش خود را برای عادی سازی اوضاع انجام خواهد داد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا