برون مرزی

آمریکا؛ آرزوی «توافق منطقه‌ای» در سایه اختلاف با تل‌آویو

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین ترندونی؛ «توافقی که دولت جو بایدن روی آن کار می‌کند،  شامل آتش‌بس، استقرار سیستمی جدید در نوار غزه، عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و جهان عرب و آزادی اسرا است»، این مقدمه گزارش روزنامه اسرائیل الیوم طرح منطقه‌ای کاخ‌سفید است.

ویرانی‌های غزه از بمب‌های آمریکاییِ در دست ارتش اسرائیل

این رسانه عبری با اشاره به اینکه هدف توافق «دستیابی به ثبات بلندمدت به عنوان بخشی از واقعیت پس از جنگ است»، می‌نویسد که وزیر امور خارجه آمریکا انتونی بلینکن زمانی که در نشست داووس گفت «اسرائیل باید تصمیمات دشواری بگیرد»، به همین موضوع اشاره داشت.

گفت‌وگو درباره این توافق در شرایطی صورت می‌گیرد که نخست‌وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو شب گذشته اعلام کرد که ایالات متحده را از مخالفت خود با تشکیل کشور فلسطین در چارچوب هر سناریویی برای دوران پس از جنگ غزه مطلع کرده است. 

تصاویر انتقادی کاربران فضای مجازی ازحمایت بایدن از جنگ علیه غزه

اعلام این خبر موجب واکنش مقامات سیاسی آمریکا، مسئولان کاخ سفید و حتی نمایندگان سنا شد. با تداوم اختلاف نظرات بین تل‌آویو و واشنگتن درباره جنگ غزه، محافل سیاسی و رسانه‌ای آمریکا از نتانیاهو به دلایلی همچوم تک‌روی، عدم توجه به نگرانی‌های آمریکا و عمل نکردن به توصیه‌های کاخ‌سفید انتقاد می‌کنند.

اسرائیل الیوم درباره جزئیات طرح آمریکایی که هنوز به تایید هیچ طرفی نرسیده، نوشت «این توافق هنوز در مراحل اولیه است و هنوز محتوای تدوین‌شده به طور کامل مشخص نیست؛ حتی معلوم نیست که آیا به توافقی برای پایان جنگ و آغاز گفت‌وگوهای سیاسی در جهت حل مناقشه منجر خواهد شد یا خیر».

پایان پیام/م




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

گروه تحریریه علوم بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای پیچیده جهانی. با استفاده از تحلیل‌های کیفی و دقیق، شما را در جریان تغییرات جهانی قرار می‌دهم. با روشی آمیخته از روش‌های روزمره و نظری، به شما مطالب جذابی درباره اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا