برون مرزی

پولیتیکو: دولت بایدن، بیشتر از هر چیز فساد را تهدید واقعی در اوکراین می‌داند

یک سند راهبردی محرمانه ایالات متحده که توسط پولیتیکو به دست آمده نشان می‌دهد که مقامات دولت بایدن بسیار بیشتر از آنچه که علنا اعتراف می‌کنند، نگران فساد در اوکراین هستند.

به گزارش ترندونی، این سند «حساس اما طبقه‌بندی نشده» از طرح بلندمدت ایالات متحده، گام‌های متعددی را نشان می‌دهد که واشنگتن برای کمک به کی‌یف برای ریشه‌کن کردن تخلفات و اصلاحات بخش‌هایی از اوکراین انجام می‌دهد. این سند تاکید می‌کند که فساد می‌تواند باعث شود متحدان غربی از حمایت از جنگ اوکراین مقابل روسیه دست بکشند و اینکه کی‌یف نمی‌تواند اقدامات ضد فساد را به تعویق بیندازد.

براساس گزارش پولیتیکو، نسخه محرمانه این سند هشدار می‌دهد که «ادراکات فساد در سطوح بالا» می‌تواند اعتماد مردم اوکراین و رهبران خارجی را به این دولت دوره جنگ تضعیف کند.

این تجزیه و تحلیل، تیره و تارتر از نسخه‌ عمومی ۲۲ صفحه‌ای است که حدود یک ماه پیش در وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا منتشر شد.

نسخه محرمانه «استراتژی یکپارچه کشور» تقریبا سه برابر طولانی‌تر است و حاوی جزئیات بیشتری در مورد اهداف ایالات متحده در اوکراین است، از خصوصی‌سازی بانک‌های این کشور تا کمک به مدارس بیشتر برای آموزش زبان انگلیسی تا تشویق ارتش این کشور به پذیرش پروتکل‌های ناتو. اهداف بسیاری برای کاهش فسادی که این کشور را درگیر کرده، طراحی شده است.

انتشار بی‌سر و صدا این استراتژی و این واقعیت که زبان تند و تیزتر در نسخه محرمانه باقی مانده است، بر چالش پیام‌رسانی پیش روی تیم بایدن تاکید می‌کند.

دولت بایدن تلاش دارد تا اوکراین را برای مقابله با فساد تحت فشار قرار دهد، به ویژه اینکه دلارهای آمریکایی در معرض خطر است. اما سر و صدای زیاد سر این قضیه، ممکن است چهره‌هایی را که مخالف کمک آمریکا به اوکراین هستند، تقویت کند، اکثر آنها جمهوری‌خواهانی هستند که تلاش دارند جلوی تخصیص این اعتبارات را بگیرند. هر نوع برداشتی نسبت به کاهش حمایت آمریکا از کی‌یف، همچنین ممکن است کشورهای اروپایی بیشتری را وادار کند تا دوباره به نقشی که ایفا می‌کنند، بیندیشند.

یک مقام آمریکایی آشنا به سیاست اوکراین می‌گوید: وقتی حرف از اوکراینی‌ها باشد، صحبت‌های خیلی صادقانه‌ای در پشت پرده رخ می‌دهد.

یک مقام آمریکایی دیگر که از این گفت‌وگوها مطلع است، در صحبت با پولیتیکو تایید کرد که دولت بایدن در حال گفت‌وگو با رهبران اوکراینی درباره مشروط کردن کمک‌های اقتصادی آینده به «اصلاحات برای مقابله با فساد و تبدیل اوکراین به مکانی جذاب‌تر برای سرمایه‌گذاری خصوصی» است. این مقام گفت که چنین شرایطی برای کمک‌های نظامی در نظر گرفته نمی‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین به درخواست برای واکنش پاسخی نداد.

انتهای پیام

گروه تحریریه علوم بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای پیچیده جهانی. با استفاده از تحلیل‌های کیفی و دقیق، شما را در جریان تغییرات جهانی قرار می‌دهم. با روشی آمیخته از روش‌های روزمره و نظری، به شما مطالب جذابی درباره اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا