اقتصادی

نفوذ نفت آمریکا به بازارهای اوپک پلاس با کمک تحریم‌ها

صادرکنندگان آمریکایی، یکی از ذینفعان اصلی تحریم نفت روسیه و ونزوئلا هستند و به بازارهایی که زمانی تحت نفوذ اوپک و متحدانش بودند، راه پیدا کرده اند.

به گزارش ترندونی، بلومبرگ در گزارشی نوشت: صادرات نفت آمریکا از زمانی که کشورهای غربی در سال ۲۰۲۲، تحریم‌ها علیه روسیه را آغاز کردند، پنج رکورد ماهانه جدید به ثبت رسانده است و با ازسرگیری محدودیت‌های تجاری علیه ونزوئلا در آوریل، بشکه‌های نفت آمریکا در حال گرفتن جای نفت خام تحریم‌ شده در هند هستند که یکی از بزرگترین خریداران نفت تحت تحریم است.

این تغییرات نشان می‌دهد تحریم‌ها تا چه حد، به نفت خام آمریکا کمک کردند تا سهم بازار را در سراسر جهان به دست آورد. اختلال در جریان تجارت انرژی پس از حمله روسیه به اوکراین، کشش جدیدی برای نفت آمریکا ایجاد کرد. پس از آن، صادرات نفت آمریکا به اروپا و آسیا افزایش یافت و آمریکا، به یکی از بزرگترین صادرکنندگان جهان تبدیل شد.

رکورد تولید بالا در آمریکا، درست زمانی که اوپک و متحدانش عرضه خود را محدود کرده اند، به تولیدکنندگان آمریکایی کمک کرده است تا جایگاه بیشتری در بازارهای خارج از کشور پیدا کنند. قیمت‌های معاملات فیزیکی نفت هم منعکس‌کننده این موضوع است زیرا وست تگزاس اینترمدیت در هیوستون، نزدیک به بالاترین رکورد قیمت از اکتبر معامله می‌شود و قیمت نفت ترش مارس هم فاصله چندانی با آن ندارد.

گری راس، مشاور باسابقه می‌گوید: تولید آمریکا، رو به افزایش بوده و تولید اوپک و روسیه در حال کاهش است. بنابراین، طبق تعریف، آمریکا سهم بیشتری از بازار خواهد داشت.

هند که سومین واردکننده بزرگ نفت و دومین خریدار بزرگ نفت روسیه پس از چین به شمار می‌رود، جدیدترین بازاری است که شاهد هجوم نفت آمریکا است. طبق داده‌های شرکت تحلیل داده کپلر، ارسال محموله‌های نفت آمریکا به هند در مارس، به بالاترین میزان در یک سال اخیر خواهد رسید.

همزمان، داده‌های ردیابی نفتکش بلومبرگ نشان می‌دهد واردات نفت از روسیه به هند، از اوج سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. محموله‌های روسیه ممکن است کاهش بیشتری پیدا کند زیرا پالایشگاه‌های نفت هند دیگر محموله‌های حمل شده توسط نفتکشهای متعلق به شرکت دولتی سوفکامفلوت را که اخیرا توسط آمریکا تحریم شده است، نمی پذیرند.

مت اسمیت، تحلیلگر ارشد نفت آمریکا در کپلر، در این باره گفت: هر چند به دلیل تفاوت در کیفیت نفت و زمان سفر، نفت آمریکا نمی‌تواند به طور کامل جایگزین نفت خام روسیه شود، مطمئنا یک چرخش برای جذب بیشتر نفت خام آمریکا وجود دارد.

پالایشگاه‌های هندی همچنین خرید از ونزوئلا را در آستانه انقضای معافیت تحریم‌های آمریکا در اواسط ماه آینده، متوقف کرده‌اند. صادرات نفت ونزوئلا به هند اکنون به کمترین میزان خود در سال جاری خواهند رسید.

طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، حتی قبل از جدیدترین مجموعه محدودیت‌های تجاری، آمریکا به سرعت در حال تبدیل شدن به یک تامین کننده کلیدی برای آسیا بود و واردات از آمریکا به این منطقه در سال میلادی گذشته، به رکورد سالانه بالایی رسید.

و در اروپا، که از زمان آغاز جنگ در اوکراین تا حد زیادی از نفت روسیه اجتناب کرده است، طبق داده‌های ردیابی کشتی‌های گردآوری شده توسط بلومبرگ، محموله‌های نفت آمریکا در مارس، به رکورد ۲.۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مطمئنا، تمام این کشش اروپا به دلیل تحریم‌های نیست. واردات نفت از آمریکا به هلند از زمانی که وست تگزاس اینترمدیت در سال گذشته در شاخص نفت برنت گنجانده شد، افزایش یافت و تضمین کرد که نفت خام آمریکا، بخشی از خوراک اروپایی خواهد شد. اما ارسال محموله‌ها پس از اعمال تحریم‌ها، به طور قابل توجهی افزایش یافت زیرا کشورهای اروپایی به دنبال منابع غیر روسی برای تامین نیاز خود بودند. واردات آمریکا به فرانسه از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، حدود ۴۰ درصد افزایش یافت و واردات به اسپانیا، ۱۳۴ درصد صعود کرد.

 تحلیلگر کپلر در این باره گفت: از آنجایی که تولید آمریکا به تدریج افزایش می‌یابد، هر بشکه بیشتری که تولید می‌شود، احتمالا صادر خواهد شد.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا