اقتصادی

جایگزینی پودر نانو ایران به روش ریخته گری در جواهرات با نمونه های وارداتی

محققان یک شرکت فناوری مستقر در مرکز توسعه مواد و تحقیقات انرژی از نانوذرات سرامیکی برای تشکیل پودرها برای شکل دادن به فلزات گرانبها استفاده کردند که اجازه می دهد تا جزئیات درون فلزها حک شده و سطح صافی روی آنها ایجاد شود.

امیرحسین تقدیسی ، یکی از محققان این پروژه ، در گفتگو با ترندونی ، وی اظهار داشت: در صنعت جواهرات برای ساختن یک تکه جواهرات لازم است قالب های طلا یا نقره را درون قالب ها بریزید تا قالب ها شکل و شکل جواهرات را فرض کنند.

وی با بیان اینکه این فرآیند به پودرهای خاصی احتیاج دارد ، افزود: خمیر که برای شکل دادن جواهرات آماده است ، باید روان خوبی داشته باشد تا همه منافذ ، جزئیات و جزئیات آن در ذوب جواهرات ثبت شود ، در حالی که خمیر وی باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد. که وقتی جواهرات ذوب می شوند ، دوام خود را حفظ کرده و شکست نخورند.

تقدیسی با تأکید بر اینکه پودر مورد استفاده برای این منظور باید صافی لازم را در سطح نهایی طلا ایجاد کند ، ادامه داد: قیمت بسیار بالا و دسترسی دشوار به محصولات تجارت خارجی به دلیل نوسانات و تحریم ارز از یک طرف و کیفیت پایین نمونه ها. ” از طرف دیگر ، در داخل کشور توانستیم پودر قالب با روکش طلا را با قیمت مناسب تولید کنیم و تحقیقاتی انجام دهیم که می تواند جایگزینی بسیار مناسب برای مدل های آمریکایی در بازار داخلی باشد.

این محقق ادامه داد: در این پروژه سعی داریم محصولاتی تولید کنیم که به راحتی توسط موسسان و تولید کنندگان طلا و جواهرات مورد استفاده قرار گیرد و ویسکوزیته روانی بسیار خوبی داشته باشد ، به طوری که استفاده از آنها تسهیل تهیه رب و قالب گچ را میسر می کند. ریخته خواهد شد ، در حالی که به مصرف کنندگان این امکان را می دهد تا تمام جزئیات و منافذ را پر کنند تا جواهرات نهایی یا فلز مذاب لطافت و جزئیات دلخواه را داشته باشند.

وی احتمال حذف آسانتر حباب از خمیر را از دیگر مزایای این پودر عنوان کرد و یادآور شد: در این پروژه ما یک جزء نانومتر سرامیکی را به پودر اضافه کردیم تا خواص پودر را بهبود ببخشد تا سطح بالاتر و استحکام بیشتری داشته باشد و همچنین دمپایی روانی نیز کمک می کند.

وی گفت: با استفاده از فناوری نانو ، پودر گچ از نرمی بالایی برخوردار است و در نتیجه سطح صافی بالای طلا ، جواهرات یا فلز مذاب حاصل می شود و ترکیب گچ به گونه ای تنظیم می شود که قالب نهایی به اندازه کمی تغییر یابد. تقدیسی یک جواهر یا فلز با دقت و ابعاد بالا داشته و با جواهرات با ابعاد خاص و حداقل انحراف از ابعاد مورد نظر حاصل می شود.

وی با اشاره به ظرفیت تجاری این محصول ، توضیح داد: براساس آمار و اطلاعات به دست آمده در کارگاه ها و کارخانه هایی که محصولاتی از جنس طلا و سایر فلزات گرانبها تولید می کنند ، مصرف سالانه این پودر حدود 500 تن است که نشان دهنده حدود 80٪ تا سال 2017 “. این نیاز از طریق واردات برآورده شد و اکنون به دلیل نوسانات و تحریم نرخ ارز ، دسترسی به این محصول وارداتی دشوار است و فرصتی برای استفاده از ظرفیت داخلی در کشور وجود دارد.

این محقق افزود: نمونه های وارداتی عمدتا از ایالات متحده ، انگلیس بزرگ و ترکیه است و نتایج آزمایش نشان داد که نانوذرات ما توسط این صنعت مورد تأیید قرار گرفته است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا