استان ها

بهداری‌های رزمی، خاص مناطق عملیاتی ایران بود/ راهیان نور از موفق‌ترین کارهای فرهنگی است

ترندونی/خوزستان وزیر بهداشت با اشاره به فعالیت بهداری‌های رزمی در مناطق جنگی در دوران دفاع مقدس، گفت: در حوزه سلامت ایران، افراد ایثارگری وجود دارد که می‌توانند این خدمات را انجام دهند.

بهرام عین‌اللهی در حاشیه بازدید از مناطق عملیاتی و یادمان راهیان نور طلاییه که امروز (۱۹ اسفندماه) انجام شد، اظهار کرد: هر کدام از مناطق جنگی ویژگی خاص و منحصر به فردی دارد و طلاییه محل شهادت سردار همت است و یکی از عملیات‌های پرحماسه ایران علیه عراق در این منطقه رخ داده است.  

به گزارش ترندونی، وی با اشاره به انجام عملیات بدر در منطقه طلاییه، افزود: دشمن متوجه شده بود که ایران می‌تواند برایش تهدید باشد بنابراین صدام آب را به سمت این منطقه سرازیر کرد تا مانع انجام عملیات شود اما رزمندگان ما نشان دادند هیچ چیزی نمی‌تواند مانعشان باشد.

وزیر بهداشت گفت: یکی از ویژگی‌های این منطقه وجود سردار همت بود که نشان داد فرماندهان ما همیشه در میدان هستند و بر نحوه عملیات نظارت می‌کنند و در نهایت در حالی که سوار بر موتورسیکلت بود بر اثر اصابت گلوله شهید شد.

عین‌اللهی با اشاره به فعالیت بهداری‌های رزمی در دوران دفاع مقدس بیان کرد: بهداری رزمی هر منطقه شرایط خاص خود را داشت. بهداری رزمی در خط مقدم مستقر بود و بیشتر خدمات اولیه مانند کنترل خونریزی در این بهداری‌ها انجام می‌شود. کمی عقب‌تر اورژانس مستقر بود و بیماران بعد از دریافت خدمات اولیه به اورژانس منتقل می‌شدند و کارهای درمانی برای آن‌ها انجام می‌شد.

وی ادامه داد: در نقطه عقب‌تر اورژانس، بیمارستان‌های صحرایی و در اواخر جنگ بیمارستان‌های زیرزمینی وجود داشتند که اعمال جراحی پیشرفته در آن‌ها انجام می‌شد و مجهز به انواع تجهیزات بودند. بسیاری از رزمندگان یا این سیستم درمان شدند.

وزیر بهداشت بیان کرد: چنین چیزی خاص بهداری رزمی و مناطق جنگی ما بود و جاهای دیگر مشابه آن وجود نداشت زیرا آن‌ها نیروی ایثارگر ما را نداشتند که به خط مقدم بروند. در حوزه سلامت ایران، افراد ایثارگری وجود دارد که می‌توانند این خدمات را انجام دهند.

وی عنوان کرد: یکی از موفق‌ترین کارهای فرهنگی بعد از انقلاب راهیان نور بوده است؛ راهیان نور یک کلاس خشک و تئوری نیست و دانشجویان و مردم با حضور در این مناطق و دیدن صحنه و فضاها متوجه می‌شوند رزمندگان در چه شرایطی این موفقیت‌ها را به دست آوردند. با توجه به اینکه محیط، مذهبی و فرهنگی است نشان می‌دهد آنچه موجب پیروزی رزمندگان ما شد عشق، اعتقاد به خدا و ائمه اطهار(ع) و ایمان‌شان بود. 

به گزارش ترندونی، وزیر بهداشت در سفر به خوزستان به منظور بازدید از مناطق جنگی راهیان نور در یادمان شهدای هویزه حضور پیدا کرد. وی با ادای احترام به شهدای هشت سال دفاع مقدس، با زائران و راویان مسیر راهیان نور گفت و گو کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در پایگاه مدیریت یادمان شهدای هویزه، به رسم یادبود دفتر خاطرات را امضاء کرد. 

وی همچنین از یادمان سردار شهید علی هاشمی در اهواز بازدید کرد. 

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا