استان ها

سرمایه‌گذاری پرسود در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر/ صادرات برق مازاد امکان‌پذیر شد

وزیر نیرو مطرح کرد؛

سرمایه‌گذاری پرسود در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر  صادرات برق مازاد امکان‌پذیر شد

وزیر نیرو با تأکید بر سود شایان سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌های تولید برق تجدیدپذیر از ایجاد امکان صادرات برق مازاد تولیدی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در مراسم افتتاحیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و سیزدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی و بهره‌وری انرژی برق گفت: در موضوع آب حرف برای گفتن بسیار است لیکن آب مترادف است با زندگی؛ از این رو تامین آب مساوی با توسعه رشد و زندگی است. به همین جهت تلاش متخصصان بر تطبیق شرایط اقلیمی و نیاز‌های آبی است.

وی ادامه داد: برای مدیریت مصرف و توزیع آب با توسعه فناوری در حال تلاش هستیم. در توضیح توانمندی متخصصان داخلی می‌توان گفت که سد راهون در تاجیکستان که از بلندترین سد‌های جهان است به طور عمده توسط شرکت‌های ایرانی ساخته شده است. همچنین سد بختیاری با حدود همین ارتفاع در کشور نیز در حال ساخت است و عملیات اجرایی آن به زودی شروع خواهد شد.

وزیر نیرو تاکید کرد: به کارگیری فناوری یکی از عوامل مدیریت منابع آب است، از این رو برای بازچرخانی آب به واسطه به کارگیری فناوری‌های نوین در تلاش هستیم. پایان انرژی‌های فسیلی مدت‌ها است که پیش بینی شده است. از این رو انرژی‌های تجدیدپذیر در دنیای امروز یک ضرورت است. در کشور‌هایی که به سرعت در موضوع‌های تجدیدپذیر در حال رشد هستند شاهد رشد مولفه‌های قدرت هستیم.

محربیان تصریح کرد: در کشور ما انرژی تجدیدپذیر در سایه رایانه سوخت‌های فسیلی رشد کافی نداشت؛ اما باید توجه کنیم که انرژی‌های تجدید پذیر پاسخی به سه معضل ناترازی انرژی و حفظ محیط زیست و ضعف منابع آبی است. از این رو در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر با برنامه ریزی خوب ساتپا توانستیم سرمایه گذاری در این صنعت را پویا کنیم و نمی‌خواهیم این صنعت را به سمت یارانه‌ها ببریم.

وی ادامه داد: برای مدیریت تقاضا در حوزه تجدیدپذیر‌ها با همکاری سازمان‌ها امکانات لازم مهیا شد. با ایجاد تابلوی سبز در بورس انرژی، هیچ روز بدون معامله‌ای در این حوزه نبوده ایم.

وزیر نیرو افزود: طی سه ساعت تمام ساختگاه‌های بورسی انرژی‌های تجدید پذیر در بورس پر شد و این به معنای سود دهی این صنعت است.  با کارشناسی بسیاری دقیقی که انجام شد امکان صادرات برق از محل انرژی‌های تجدید پذیر قراردادی مهیا شد که تولیدکنندگان برق تجدید پذیر طی ۸ سال می‌توانند برق تولیدی خود را صادر کنند.

وی ادامه داد: طی ۴ ماه ناترازی برق نیز این تولیدکنندگان می‌توانند برق خودرا در بورس انرژی ارائه کنند که قیمت‌هایی مشابه قیمت صادراتی دارد. امکان صادرات برق در ساعت‌های مناسب وجود دارد و امکانات مبادله انرژی وجود دارد. از این رو در زمان‌هایی که نیاز به برق داریم، برق تولیدی در کشور مصرف و در زمانی که مازاد تولید داریم امکان صادرات وجود دارد.

وزیر نیرو گفت: خرسندیم که بیش از ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه برق تجدیدپذیر وارد فاز اجرا شده است. در گوشه کنار کشور تولیدکنندگان در حال احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر با تکیه بر توان بومی صنعتگران داخلی هستند . در قانون دانش بنیان‌ها پیش بینی شده است که ۵ درصد از برق مورد نیاز صنعت و ۲۰ درصد برق مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی بایستی از طریق تجدیدپذیر‌ها تامین شود. به همین جهت سرمایه گذاری در این صنعت بسیار پرسود خواهد بود و این سود همواره همگام با صنایع کشور رشد خواهد کرد.

وی گفت: در دی ماه مصرف کنندگان برق انرژی بیشتری مصرف می‌کنند، که به عنوان مثال می‌توان گفت در حوزه سیمان و فولاد ۲۹ درصد برق بیشتری مصرف می‌شود و این موضوع به معنای افزایش تولید است؛ از این رو کزارت نیرو تمام تلاش خود را به تامین نیاز برق داخلی معطوف می‌دارد.

سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدید پذیر بسیار پرسود خواهد بود 

کاظمی مشاور وزیر نیرو هم گفت: تجدیدپذیر‌ها به عنوان پرچم دار توسعه کشور، در حال فعالیت هستند و امیدواریم بتوانیم هر سال بیش از پیش به توسعه این صنعت بپردازیم.

وی تصریح کرد: در نمایشگاه امسال درحوزه آب ۱۲۵ شرکت داخلی و ۳ شرکت خارجی و در حوزه برق ۱۰۰ شرکت داخلی و ۱۲ شرکت خارجی حضور دارند.

امینی مدیر عامل شرکت مادر تخصصی آب و فاضلاب کشور نیز در ادامه گفت: همه تولیدکنندگان و فعالان صنعت آب و فاضلاب کشور کمال تشکر را دارم. امیدواریم در این نمایشگاه بتوانیم به اهدافی از جمله ارائه توانمندی‌ها و دستاورد‌های فعالان صنعت آب دست یابیم و بتوانیم حلقه‌های اتصال تولیدکنندگان به مصرف کنندگان را شکل دهیم.

وی ادامه داد: نمایشگاه صنعت آب و فاضلاب محل اجتماع کارشناسان صنعت آب است و به جهت وقوع چهارمین سال خشکسالی و کم بارشی، توجه تمام کارشناسان به این حوزه است. از این رو نیاز به تجهیزات مدیریت مصرف آب می‌تواند عرصه‌ای برای حضور توانمندی شرکت‌های دانش بنیان باشد.

امینی تصریح کرد: در بدو تشکیل صنعت آب در کشور ما حتی شیر فلکه آب را وارد می‌کردیم، اما هم اکنون با اقتدار می‌توانیم بگوییم بیش از ۸۰ درصد تجهیزات را در کشور بسازیم. همچنین ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند به ما کمک کند در لبه تکنولوژی صنعت اب حضور داشته باشیم.

وی ادامه داد: موضوع بازچرخانی آب و تصفیه فاضلاب از موضوعاتی است که بایستی مورد توجه شرکت‌های دانش بنیان قرار گیرد.

کمانی معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر هم گفت: در دو حوزه بهره وری و انرژی‌های تجدیدپذیر با همت مسئولان اتفاقات مثبت بسیاری افتاده و دستاورد‌های بسیاری حاصل شده است.

وی ادامه داد: در سالی که گذشت با همایندگی بین سازمان استاندارد و وزارت نیرو و وزارت اقتصاد، استاندارد‌های جدیدی تدوین شد. در این استاندارد‌ها ۶ گرید از کولر‌های آبی حذف و زین پس فقط کولر‌های آبی با گرید انرژی a تولید می‌شود.

امینی تاکید کرد: نگرانی‌هایی برای تولید موتور‌های با راندمان بالا وجود داشت. این نگرانی با همت صنعت گران رفع شد و امروز از ظرفیت تولید ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه موتور کم مصرف رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه لامپ‌ها و روشنایی تمام گرید‌های زیر گرید a حذف شد. مانند هم اتفاق در حوزه کولر‌های گازی حادث شد و این موضوع به تمام لوازم خانگی و آسانسور توسعه خواهد یافت. وزارت نیرو قصد دارد ۱۰ هزار مگاوات کاهش مصرف در حوزه برق از طریق بهره وری محقق کند و این موضوع پیگیری خواهد شد.

امینی گفت: موضوع جایگزینی ۲۰ میلیون موتور کولر پر مصرف با موتور‌های جدید در دستور کار است و اگر بتوانیم این امر را محقق کنیم ۵ هزار مگاوات برق در بخش مصرف و ۸ هزار مگاوات صرفه جویی در
بخش تولید محقق خواهد شد. از این رو امروز از طرح تعویض ۲۰۰ هزار دستگاه موتور پرمصرف به طور پایلوت رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه در بخش تجدید پذیر احداث خواهد شد. مصوبات این اتفاق انجام شده و وارد فاز اجرایی خواهیم. همچنین ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در ۴۰۰ واحد مختلف در حال اجرا است. حدود ۲۱۳۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی هم وارد فاز عقد قرارداد واحداث ۳ هزار مگاوات نیروگاه بادی به مناقصه گذاشته خواهد شد.

امینی اظهار کرد: بیش از ۳۱۰۰ مگاوات نیروگاه از طریق شرکت‌های صنعتی احداث خواهد شد. ادارات نیز  ۲۰ درصد از برق مورد نیاز خود را طی ۴ سال و هر سال ۵ درصد از برق مورد نیاز خود را از طریق نیروگاه‌های تجدید پذیر تولید خواهند کرد. همچنین با صندوق توسعه ملی برای تامین مالی به مبلغ ۵ میلیون دلار امضا شده است. صندوق محیط زیست و دیگر تامیل کنندگان نیز به کمک تامین مالی نیروگاه‌ها خواهند آمد.

دکمه بازگشت به بالا