سلامت و دانشکسب و کار ایرانی برتر

عوارض واریکوسل در رابطه زناشویی

واریکوسل یک بیماری است که در اثر بزرگ شدن وریدهای کیسه بیضه ایجاد می شود. معمولا بعد از بلوغ ایجاد می شود و با افزایش سن شدیدتر می شود. اختلال عملکرد بیضه و تولید کم اسپرم از جمله عوارض واریس بیضه است و ممکن است در 20 درصد از مبتلایان با ناباروری همراه باشد. گزینه های درمانی مانند جراحی برای کاهش علائم بیماری بسیار مفید است.

واریکوسل یا واریس بیضه به انسداد وریدهای بالای بیضه گفته می شود. بیضه ها خون غنی از اکسیژن را از دو شبکه مویرگی در دو طرف بیضه دریافت می کنند. در هر طرف، دو شبکه وریدی اصلی (شبکه Paminiform) مسئول حمل خون بدون اکسیژن به قلب هستند. انسداد بافت به شکل پامپینی عامل اصلی واریس بیضه است.

سنگینی، درد و ناراحتی و در برخی موارد اختلال نعوظ در مردان از علائم این بیماری است. در حال حاضر، نحوه جلوگیری از واریس از بیضه ها مشخص نیست، اما افراد مبتلا به واریس می توانند با درمان به موقع از علائم جدی جلوگیری کنند. در ادامه این مقاله از با فوق تخصص اورولوژی همراه باشید تا با علائم تورم ورید بیضه و روش های درمان آن آشنا شویم.

بیماری واریکوسل چیست؟

باید بپرسید بیماری واریکوسل یا واریکوسل بیضه چیست! واریکوسل بزرگ شدن و پیچ خوردگی وریدهای کیسه بیضه است. رگ های واریسی شبیه رگ های واریسی است که می توانید در پای خود مشاهده کنید. واریکوسل علت تعداد کم اسپرم و کاهش کیفیت اسپرم است که می تواند منجر به ناباروری شود. با این حال، همیشه بر تولید اسپرم تأثیر نمی گذارد. بنابراین وقتی کسی می پرسد چه چیزی باعث ناباروری می شود، ممکن است به واریس بیضه فکر کنید!

واریکوسل می تواند باعث کوچک شدن بیضه ها شود. بیشتر علائم بیضه در طول زمان پیشرفت می کنند. خوشبختانه اکثر واریکوسل ها به راحتی قابل تشخیص هستند. و بسیاری از آنها نیازی به درمان ندارند. اگر وریدهای واریسی بیضه علائم ایجاد کند، معمولاً می‌توان آن را با جراحی درمان کرد. در بسیاری از موارد، آشنایی با آلت تناسلی می تواند کمک زیادی به ارائه درمان و نظارت مناسب برای بهبودی سریع کند.

چه کسانی واریکوسل می گیرند؟

در واقع دستگاه تناسلی مرد وظیفه تولید، ذخیره و حرکت اسپرم را بر عهده دارد. کیسه بیضه کیسه ای است که شامل بیضه ها می شود. تستوسترون و اسپرم در بیضه ها تولید می شوند و اسپرم با عبور از لوله پیچ خورده (اپیدیدیم) واقع در پشت هر بیضه بالغ می شود. اسپرم از مجرای اپیدیدیم عبور می کند و از طریق مجرای دفران وارد پروستات می شود.

در هنگام انزال، منی همراه با اسپرم در پروستات تجمع می یابد. مایع منی از طریق مجرای ادرار حرکت می کند و آلت تناسلی را ترک می کند. طناب اسپرماتیک حاوی مجرای دفران و شریان بیضه است که خون را به بیضه ها می رساند. همچنین شبکه‌های پامپینی‌فرم، گروهی از سیاهرگ‌های متصل به راس بیضه، خون را از بیضه تخلیه می‌کنند. شبکه های پامپینی فرم قبل از باز شدن خون در شریان بیضه وارد بیضه ها می شوند. این به تامین دمای مورد نیاز برای تولید اسپرم کمک می کند و از بیماری هایی مانند مرگ ناشی از سرطان بیضه جلوگیری می کند.

درد واریکوسل در کجا ایجاد می شود؟

واریکوسل در دوران بارداری رخ می دهد. آنها می توانند با گذشت زمان بزرگتر و قابل توجه تر شوند. واریکوسل معمولا در بیضه چپ بیشتر دیده می شود، به همین دلیل است که شکل بیضه مرد در دو طرف یکسان نیست!

واریکوسل می تواند در هر دو طرف به طور همزمان ایجاد شود، اما این بسیار نادر است. حدود 10 تا 15 درصد از مردان در طول زندگی خود به واریس بیضه مبتلا می شوند. گاهی واریکوسل مشکلی ایجاد نمی کند و درد ندارد اما گاهی باعث درد کشاله ران راست و چپ و کمردرد می شود. واریس اغلب باعث ناباروری یا ایجاد بیضه های کوچک می شود.

علائم واریکوسل یا واریس بیضه

اکثر مردان مبتلا به واریکوسل هیچ علامتی ندارند و به ندرت درد را تجربه می کنند. درد در واریکوسل می تواند به شرح زیر باشد:

درد ممکن است متفاوت باشد. آنها از دردهای تیز تا درد و درد متغیر هستند

دردی که با فعالیت بدنی منظم یا شدید، به ویژه در یک دوره طولانی مدت بدتر می شود

در طول روز بدتر است

دردی که با پایین رفتن بهتر می شود.

با گذشت زمان، واریکوسل می تواند بزرگتر و قابل توجه تر شود

رگ های واریسی در بیضه ها باعث تورم بیضه اغلب در سمت چپ می شود

همچنین واریکوسل می تواند باعث ناباروری و کندی رشد بطن چپ در دوران بلوغ شود.

چه زمانی برای علائم واریس بیضه باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت احساس درد یا ناراحتی شدید با پزشک خود مشورت کنید. در این زمینه متخصص اورولوژی به شما کمک می کند تا سریعتر واریس تخمدان را تشخیص داده و درمان کنید. در سایت پزشک در قسمت نوبت دهی مطب می توانید برای معاینه حضوری وقت بگیرید یا از گزینه مشاوره تلفنی با متخصص اورولوژی استفاده کنید.

چه چیزی باعث واریکوسل می شود؟

علت دقیق واریکوسل ناشناخته است. با این حال، بسیاری از محققان بر این باورند که واریکوسل زمانی اتفاق می‌افتد که ورید بند ناف اسپرماتیک (طناب اسپرماتیک خون را به بیضه‌ها می‌برد) از جریان مناسب خون جلوگیری می‌کند. این منجر به لخته شدن خون در سیاهرگ ها، آسیب به بیضه ها و کاهش باروری می شود.

همچنین، به ندرت، غدد لنفاوی متورم یا سایر توده های غیر طبیعی در پشت شکم، جریان خون را مسدود می کنند. این می تواند منجر به تورم ناگهانی و دردناک وریدهای کیسه بیضه شود. واریکوسل معمولاً در دوران بلوغ ایجاد می شود و معمولاً در سمت چپ رخ می دهد که احتمالاً به دلیل قرار گرفتن ورید بیضه چپ است.

تشخیص واریکوسل

واریکوسل معمولاً با معاینه فیزیکی کیسه بیضه توسط فرد یا معاینه توسط پزشک تشخیص داده می شود. اگر وریدهای واریسی در بیضه ها به اندازه کافی بزرگ باشند، پزشک می تواند آنها را احساس کند. با این حال، اگر واریکوسل شما کوچک است، ممکن است پزشک از شما بخواهد در حالت ایستاده نفس عمیق بکشید و نفس خود را تا زمانی که می توانید حبس کنید. این روش که مانور والسالوا نام دارد به پزشک کمک می کند تا سیاهرگ های بزرگ شده غیرطبیعی را شناسایی کند.

سونوگرافی واریکوسل

اگر معاینه فیزیکی بی نتیجه باشد، پزشک ممکن است سونوگرافی بیضه را توصیه کند. این آزمایش از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر دقیق از ساختارهای بدن استفاده می کند تا مطمئن شود که هیچ دلیل دیگری برای علائم شما وجود ندارد. علائم واریکوسل در سونوگرافی عبارتند از:

رگه هایی با قطر بیشتر از 3 میلی متر

جریان خون غیر طبیعی در طول مانور والسالوا

سونوگرافی همچنین می تواند اندازه بیضه ها را نشان دهد. همه اینها در تعیین درمان واریس بیضه در پسران نوجوان مفید است. اما اگر در معاینه فیزیکی مشکلی مشاهده نشد، نیازی به سونوگرافی نیست. در برخی موارد، آزمایش‌های تصویربرداری اضافی برای رد سایر علل واریکوسل، مانند توموری که طناب اسپرمی را فشرده می‌کند، توصیه می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا