سلامت و دانش

عکسی عجیب که از فضا فرستاده شد!/ عکس

تینا مزدکی_ مریخ نورد استقامت ناسا با نگاهی اجمالی به یک لکه خورشیدی عظیم که نشان دهنده منطقه‌ای با فعالیت خورشیدی بالا در سمت دور خورشید است نشان داد که در روزهای آینده این لکه خورشیدی به سمت زمین خواهد چرخید.

بیشتر بخوانید:

گفته شده است، از آنجایی که مریخ بر فراز سمت دور خورشید در حال چرخش است، این مریخ نورد می‌تواند لکه‌های نزدیک به خورشید را بیش از یک هفته قبل از ما ببیند؛ در نتیجه یک لکه خورشیدی بزرگ در راه است.

عکسی عجیب که از فضا فرستاده شد!/ عکس

لکه خورشیدی توسط دوربین Mastcam-Z مریخ نورد استقامت، گرفته شد. طبق گزارش وب سایت ناسا، وظیفه اصلی Mastcam-Z گرفتن فیلم با کیفیت بالا، رنگ‌های پانوراما و تصاویر سه بعدی از سطح مریخ و ویژگی‌های موجود در جو است. مریخ نورد که ماموریت آن تجزیه و تحلیل سطح سیاره سرخ و جستجوی نشانه‌های باستانی احتمالی حیات در مریخ است، لحظه‌ای از وظایف معمول خود را صرف نگاه کردن به بالا کرده. این مریخ نورد هر روز از خورشید عکس می‌گیرد تا میزان غبار موجود در جو مریخ را اندازه‌گیری کند. اما این تصویر ساختاری را در سطح ستاره مرکزی ما نشان داد که توجه دانشمندان را به خود جلب کرد.

لکه‌های خورشیدی نواحی خنک و تاریک روی سطح خورشید هستند که میدان مغناطیسی در آن‌ها بسیار قوی است. معمولاً از این مناطق فعال شعله‌های خورشیدی و پرتاب‌های جرم تاجی رخ می‌دهد. این اخراج ها پلاسما، ماده یونیزه کننده و ذرات باردار پرانرژی را با سرعت زیادی به فضا می‌راند.

با ورود خورشید به حداکثر چرخه ۲۵ خورشیدی، انتظار می رود چنین فعالیتی افزایش یابد. اگر پرتاب جرم تاج به زمین برسد، می تواند تأثیر مخربی بر ماهواره های ارتباطی، شبکه های برق و ناوبری داشته باشد. در حال حاضر، مریخ نورد استقامت، تمام تلاش خود را کرده است تا در برابر ما زمینی ها سر بلند شود.

مریخ نورد استقامت اکنون به سفر خود در کف دهانه ۴۵ کیلومتری Jezero ادامه خواهد داد، سنگ‌ها را برمی‌دارد و از سازه‌ها به همراه یار هلیکوپتری خود Ingenuity عکس می‌گیرد تا به ما در درک بهتر مریخ و گذشته باستانی آن کمک کند.

منبع: cosmosmagazine

۲۲۷۳۲۳

گروه تحریریه علوم پزشکی

نوشته‌هایم به طور خلاقانه، با جذابیت و همراه با مطالعات علمی تهیه می‌شوند. هدفم جلب توجه شماست و شما را در دنیایی از اطلاعات جذاب و پر رمز و راز پزشکی به سفری هیجان‌انگیز دعوت کنم.
دکمه بازگشت به بالا