اقتصادی

بهینه‌سازی مصرف انرژی باید در برنامه هفتم توسعه در اولویت قرار گیرد

یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: بهینه سازی مصرف، ذخیره سازی گاز و اکتشاف و استخراج با اولویت میادین مشترک سه محوری است که باید در حوزه انرژی با اولویت در لایحه برنامه هفتم توسعه دیده شود.

رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌وگو با ترندونی، درباره محورهایی که در بخش انرژی باید در لایحه برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد، با بیان اینکه کمیته های کمیسیون تلفیق برنامه هفتم و خود کمیسیون چندین جلسه برای بررسی لایحه برنامه برگزار کرده است، اظهار کرد: در حوزه انرژی چندین بخش باید مورد توجه قرار گیرد؛ یکی گاز و فرآورده های نفتی از جمله بنزین و گازوئیل و سایر مشتقات نفتی است. دیگری مصرف آب در بخش کشاورزی و شرب است.

وی  ادامه داد: گفته می شود که ما در تمام این بخش ها ناترازی داریم اما بنده اعتقادی به ناترازی ندارم هرچند که در سه مبحث کشور باید سرمایه گذاری انجام دهد. اولویت اول کشور باید بهینه سازی باشد. اولویت بعدی نیز مصرف صحیح است. بهینه سازی می تواند بخشی از درآمد کشور را  از حوزه انرژی افزایش دهد. به خاطر اینکه وقتی فرآورده ها و مشتقات نفتی بهینه مصرف شود، می توانیم اضافه آن را صادر کرده و برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

این عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه خاطرنشان کرد:‌ در بخش گاز بالغ بر ۹۰۰ تا یک میلیارد مترمکعب گاز تولید می کنیم اما در زمستان بیشتر از ۷۰۰ میلیون مترمکعب را فقط در حوزه خانگی و تجاری مصرف می کنیم که این رقم بسیار بالا است. در حوزه بنزین نیز اینگونه است، ما روزانه حدود ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین تولید و همین حدود نیز مصرف می کنیم که  این عدد بالایی است.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: باید بر بهینه سازی مصرف انرژی تمرکز کرده و برای آن متولی در نظر بگیریم. بالاخره افرادی که ۳ تا ۱۰ خودرو دارند عادلانه نیست که با قیمت ارزان از بنزین استفاده کنند. بحث بنده گران کردن نیست بحث بنده مصرف صحیح و توزیع عادلانه یارانه ها است. در حوزه گازوئیل نیز اینگونه است. ما روزانه بالغ بر ۹۰ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می کنیم. این رقم نیز بالا است.

وی در ادامه با بیان اینکه ما روزانه حدود ۲۱۰ میلیون لیتر فرآورده نفتی مصرف می کنیم، گفت: می طلبد که در برنامه هفتم توسعه بهینه سازی مصرف در اولویت اول قرار گیرد و لازم است که این موضوع متولی داشته باشد.

سنگدوینی با تاکید بر ضرورت ذخیره سازی گاز طبیعی تصریح کرد: در ذخیره سازی گاز طبیعی خیلی از دنیا عقب هستیم، باید بتوانیم گاز را در تابستان ذخیره کرده و در فصول سرد سال مصرف کنیم و بحث ذخیره سازی گاز باید در شمال و شرق کشور که در فصول سرد دچار مشکل می شوند، مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: اولویت بعدی در لایحه برنامه هفتم توسعه، باید موضوع اکتشاف و استخراج با اولویت میادین مشترک و سپس در سایر بخش ها باشد. این سه محور باید در برنامه هفتم به عنوان اولویت دیده شود. اما محور سوم نیاز به تامین منابع مالی دارد. البته سایر بخش ها نیر نیازمند منابع مالی است اما بحث بهینه سازی مصرف از همه کمتر نیاز به منابع مالی دارد. ما می توانیم در حوزه بهنیه سازی مصرف منفعت مردم را ببینیم.

نماینده گرگان و آق قلا در مجلس گفت: ما حدود ۲۲ میلیون خانوار مصرف کننده گاز طبیعی داریم که از بخاری گازی مصرف می کنند اگر بازدهی بخاری گازی آنها را بالا برده و در شبانه روز حدود ۳ الی۴ مترمکعب در مصرف خود صرفه جویی کنند رقم قابل توجهی است. در حوزه بنزین نیز اینگونه است،خودروها باید مصرف بهینه داشته باشند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: در حوزه وزارت نیرو نیز بحث برق بسیار حائز اهمیت است. اکنون وزارت نیرو و وزارت نفت مشوق هایی را پیش بینی کردند و اگر هر کس مصرف خود را کاهش دهد مشمول این مشوق ها می شوند. زمانی که مردم نفع ببرند و با صرفه جویی بتوانند هزینه خود را کاهش دهند وارد میدان شده و هزینه های خود را کاهش می دهند. مشارکت مردم زمانی محقق می شود که مردم منفعت ببرند. شرکت ملی گاز امسال این موضوع را دیده است. توانیر نیز از سال گذشته این موضوع را مورد توجه قرار داده است.

سنگدوینی تصریح کرد: مشارکت مردمی در کاهش مصرف بسیار حائز اهمیت است. از سوی دیگر اگر ما می خواهیم در حوزه خانگی و صنعت صرفه جویی داشته باشیم، باید تجهیزات استاندارد نیز فراهم کنیم. به عنوان مثال سیستم گرمایشی و سرمایشی باید استاندارد شود. ما باید از صنعت‌گر بخواهیم که بخاری گازی تولید کند که بازدهی آن ۸۰ درصد باشد.

وی ادامه داد: در حوزه آب نیز باید به بخش کشاورزی توجه داشته باشیم. ۸۰ درصد منابع آبی کشور در حوزه کشاورزی مصرف می شود که لازم است مکانیزه شدن کشاورزی و استفاده از سیستم آبیاری نوین در برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد. کشور از محل بهینه سازی مصرف انرژی می تواند به منابع مالی گسترده ای دسترسی پیدا کند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا