جامعه و خانواده

اعزام یک رکابزن ۴۸ ساله نشان دهنده سطح فعلی دوچرخه‌سواری است/ بدون پول کار پیش نمی رود

پیشکسوت دوچرخه سواری در گفت و گو با آنا:

پیشکسوت دوچرخه‌سواری گفت: اعزام یک رکابزن ۴۸ ساله به قهرمانی آسیا نشان‌دهنده سطح فعلی دوچرخه‌سواری است که در این سالیان اخیر بستر فراهم نبوده تا جوانان خوبی وارد این رشته شوند.  

قادر میزبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص نتایج دوچرخه‌سواران در رقابت‌های قهرمانی آسیا اظهار داشت: برای ما متخصصان فنی این رشته کسب چنین نتایجی قابل پیش بینی بود اما برای اشخاصی که مخاطب و علاقه‌مند به این رشته بودند انتظار کسب چنین نتایج ضعیفی نداشتند. خود ما توقع نداشتیم که شق القمر شود یا که رکابزنان بروند و معجزه کنند. باید بپذیریم با این سرمایه‌گذاری محدود و تورم زیادی که در جامعه وجود دارد اجرای برنامه‌هایی که مدنظر هر رییس فدراسیونی قرار دارد بسیار سخت است زیرا اصلی‌ترین نیاز یک ورزشکار به تدارکات، اعزام به میادین متعدد برون مرزی و کنار آنها توجه ویژه است.

**در چند سال گذشته دوچرخه‌سواری مسیر خوبی را طی نکرده

وی افزود: ایرادات فدراسیون از پایه است و نه تنها فدراسیون بلکه حتی وزارت ورزش ما هم دچار مشکلات متعددی هستند. اکنون هم با این وضعیتی که فدراسیون با آن مواجه است نباید توقع داشت هیچ کاری خوب پیش برود. در چند سال گذشته دوچرخه‌سواری مسیر خوبی را طی نکرده و چیزی از این رشته دیگر باقی نمانده است. شرایط فعلی به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و باید این واقعیت را قبول کرد که دوچرخه‌سواری نابود شده است. فدراسیون بین ۱۰ تا ۱۵ سال خیلی خوب پیش نرفته و تنها دلیل آن به عدم بی توجهی مسئولان است.

**در بازی‌های آسیایی بدتر از تایلند نتیجه خواهیم گرفت

پیشکسوت دوچرخه‌سواری درباره اینکه باید از این رشته در بازی‌های آسیایی چه توقعی داشت، گفت: همه می‌دانیم دوچرخه‌سواری رشته‌ای تجهیزات محور است و در آن امکانات حرف اول را می‌زند که ما از داشتن چنین امکاناتی در کشور محروم هستیم. برای بازی‌های آسیایی هم با این شرایطی که در آن گرفتاریم احساس من این است که نتایج خیلی بدتر از قهرمانی آسیا برای ما پیش برود. تنها دلیل آن هم در این است که ساختار مناسبی از لحاظ رشد و تربیت ورزشکار در این رشته وجود ندارد، کنار آن فدراسیون با عمده بدهی‌ها مواجه است. سطح بازی‌های آسیایی به مراتب بالاتر از قهرمانی آسیا است و در آن جنگ بزرگی میان کشور‌ها صورت می‌گیرد زیرا صدم ثانیه‌ها است که نفر برتر را مشخص می‌کند. کشور‌های جنوب شرق آسیا هم یک برنامه چهار ساله برای خودشان در نظر می‌گیرند تا بتوانند در المپیک آسیایی در هر بخشی از دوچرخه‌سواری به مدال برسند آیا چنین سازو کاری در فدراسیون ما وجود داشته است؟

** بدون پول کار پیش نمی رود

میزبانی با اشاره به اینکه پیشنهاد رییس فدراسیون دوچرخه‌سواری را برای حضور در آنجا نپذیرفت، اظهار داشت: در این مدت اخیر شخص رییس فدراسیون چند نوبت از من درخواست کرد تا برای کمک به فدراسیون بروم، اما جواب من این بود هنگامی که پول وجود ندارد نمی‌شود این طور کار را پیش بُرد. با این اقتصاد بیماری که دچار هستیم نه تنها هیچ کاری خیلی خوب پیش نمی‌رود بلکه در اصل بیشتر از همه به خودم ضربه خواهم زد. تنها حلال مشکلات پول است و حتی اگر هزار نفر متخصص در فدراسیون باشند، اما یک ریال هم در حساب فدراسیون نباشد خیلی نمی‌توان در آنجا مفید واقع شد.

**اعزام عسگری به قهرمانی آسیا نشان‌دهنده سطح فعلی دوچرخه‌سواری است

وی با تعجب از اعزام حسین عسگری به مسابقات قهرمانی آسیا گفت: همه می‌دانیم عسگری در زمان جوانی ورزشکار خوبی بوده و به افتخارات متعددی هم دست پیدا کرده، اما اعزام او به قهرمانی آسیا نشان‌دهنده سطح فعلی دوچرخه‌سواری است که در این سالیان اخیر بستر فراهم نبوده تا جوانان خوبی وارد این رشته شوند.  

ملی‌پوش اسبق دوچرخه‌سواری در پایان درباره اینکه فکر می‌کند چه زمان نیاز است تا دوباره از این رشته توقع مدال داشت، عنوان کرد: یک پروسه چهار ساله احیای این رشته زمان نیاز است آن هم به شرطی که از صفر تا صد از این رشته حمایت شود تا دوباره بتوانیم پس از یک دهه توقع مدال در میادین بین‌المللی داشته باشیم.

انتشارات مقالات اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا