سلامت و دانشکسب و کار ایرانی برتر

عکس التهاب دهانه رحم

زخم دهانه رحم یا سرویسیت التهاب در بافت دهانه رحم بوده که می‌تواند به علل مختلفی ایجاد شود. گاهی این عارضه علائمی نداشته و گاهی هم با نشانه‌هایی همراه است. روش‌های مختلفی برای درمان آن وجود دارد. اگر دچار سرویسیت هستید یا علائمی مشابه این عارضه دارید، در این مطلب همراه ما باشید.در ادامه توضیح می‌دهیم که زخم دهانه رحم از چی به وجود میاد و چگونه ایجاد میشود؟ چه علائمی ایجاد می‌کند؟ چرا برخی افراد دچار این عارضه می‌شوند؟ در چه افرادی شیوع بیشتری دارد؟ در صورت عدم درمان چه عوارضی خواهد داشت؟ پزشک چگونه آن را تشخیص می‌دهد؟ برای درمان آن از چه روشی استفاده شده و چقدر طول می‌کشد تا به طور کامل درمان شود؟

 

برای پیداکردن بهترین دکتر زنان در شیراز و همچنین مشاوره در مورد زخم دهانه رحم می‌توانید از طریق سایت ما اقدام کنید. درصورتی‌که دچار التهاب دهانه رحم هستید یا علائم مشکوکی دارید، باید برای تشخیص و درمان به‌موقع آن به دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید.

زخم دهانه رحم یا سرویسیت چیست؟

زخم دهانه رحم می‌تواند حاد یا مزمن باشد. نوع حاد آن معمولا به علت عفونت ایجاد شده و علائم آن ناگهانی ظاهر می‌شود. نوع مزمن در اثر تحریک به وجود می‌آید و دوره آن چند ماه یا بیشتر طول می‌کشد. عفونت دهانه رحم بسیار شایع است. تخمین زده شده که بیش از نیمی از زنان بالغ در طول زندگی خود حداقل یک بار دچار سرویسیت شده‌اند.

علائم سرویسیت یا زخم دهانه رحم (زخم دهانه رحم چه نشانه ای دارد؟)

در بسیاری از مواقع زخم دهانه رحم هیچ علامتی ندارد. زمانی که شخص برای مشکل دیگری به پزشک مراجعه کرده و معاینه لگنی انجام می‌دهد، این التهاب تشخیص داده می‌شود. اگر التهاب علائم و نشانه‌ای داشته باشد، شامل موارد زیر است:

  • ترشحات واژن به مقدار زیاد و غیر طبیعی که ممکن است سفید، زرد یا خاکستری باشد و بوی بدی دارد
  • تکرر ادرار دردناک
  • درد رحم هنگام نزدیکی
  • خونریزی بین دوره‌های پریود و لکه بینی
  • خونریزی واژن بعد از رابطه جنسی
  • درد شدید زیر شکم یا لگن در موارد نادر.

اگر دچار چنین علائمی هستید، باید برای تشخیص علت آن به متخصص زنان مراجعه کنید. برای مشاوره با دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید.

۱. زخم دهانه رحم در بارداری

زخم دهانه رحم در دوران بارداری نسبتا نادر است اما ممکن است رخ دهد. این اتفاق می‌تواند ناشی از عفونت، ضربه دهانه رحم یا دیسپلازی دهانه رحم باشند. این زخم‌ها منجر به خونریزی واژن، ناراحتی و افزایش خطر زایمان زودرس می‌شوند.

آیا زخم دهانه رحم مانع بارداری میشود؟

خود زخم دهانه رحم از بارداری جلوگیری نمی‌کند. با این حال، اگر باعث ایجاد انسداد دهانه رحم یا التهاب مزمن شود، می‌تواند بر باروری تأثیر بگذارد.

آیا زخم دهانه رحم برای جنین ضرر دارد؟

متاسفانه این وضعیت می‌تواند خطر زایمان زودرس را افزایش دهند. در این زمینه و زخم دهانه رحم هورمونی حتما با پزشک در ارتباط باشید.

۲. زخم دهانه رحم و نزدیکی، نزدیکی با وجود زخم دهانه رحم ممکن است؟

رابطه جنسی با زخم دهانه رحم به طور کلی امکان‌پذیر است، اما باید با احتیاط و راهنمایی یک متخصص زنان انجام شود. تا از خطر عفونت یا تشدید بیشتر زخم و  جلوگیری شود.

۳. زخم دهانه رحم باعث خونریزی و لکه بینی می شود؟

زخم بافت دهانه رحم می‌تواند منجر به ترشح مقادیر کمی خون و مشاهده و خونریزی واژینال شود. همچنین برای افرادی که رابطه جنسی دارند، هم از علائم این بیماری است.

۴. زخم دهانه رحم باعث کمر درد می شود؟

کمردرد از علائم معمول زخم دهانه رحم نیست. زخم دهانه رحم در بیشتر موارد با علائمی مانند خونریزی واژن، ناراحتی یا درد در حین مقاربت و افزایش خطر زایمان زودرس ظاهر می‌شود.

۵. زخم دهانه رحم و تکرر ادرار

۶. علائم زخم دهانه رحم و حالت تهوع

اگر عفونت یا التهاب در ناحیه لگن وجود داشته باشد، به عنوان یک علامت ثانویه باعث تهوع می‌شود. این مورد بیشتر به دستگاه گوارش ارتباط دارد اما ممکن است رخ دهد.

علت زخم دهانه رحم چیست؟

زخم دهانه رحم از چیست؟ سرویسیت دهانه رحم می‌تواند بر اثر عفونت یا تحریک ایجاد شود. علت آن باید توسط دکتر زنان تشخیص داده شود. از مهم‌ترین علل سرویسیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. علل عفونی زخم دهانه رحم

دلیل اصلی ابتلا به سرویسیت حاد عفونت است. زمانی که باکتری یا ویروس به این ناحیه می‌رسد، باعث التهاب شده و علائمی ایجاد می‌کند. معمولا این عفونت‌ها از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند. این بیماری‌های عفونی عبارت‌اند از:

  • کلامیدیا (حدود ۴۰٪ از موارد سرویسیت به دلیل ابتلا به کلامیدیا یا عفونت قارچی زنان ایجاد می‌شوند)
  • سوزاک
  • تبخال تناسلی
  • تریکومونیازیس
  • مایکوپلاسما تناسلی
  • معمولا در صورت تماس با باکتری‌های استافیلوکوک یا استرپتوکوک با رحم، التهاب دهانه رحم به وجود می‌آید.

۲. علل غیرعفونی زخم دهانه رحم

قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی یا تحریک فیزیکی می‌تواند باعث التهاب دهانه رحم شود. تحریک معمولا باعث سرویسیت مزمن شده و دوره آن چندین ماه طول می‌کشد:

  • تحریک شیمیایی به دلیل استفاده از اسپرم کش‌ها یا حساسیت به لاتکس موجود در کاندوم
  • واکنش به وسیله‌هایی مانند کلاهک دهانه رحم، دیافراگم یا تامپون
  • پرتودرمانی یا بیماری‌های التهابی سیستمیک
  • عدم تعادل هورمونی (سطح استروژن پایین یا پروژسترون بالا در توانایی برای حفظ بافت سالم دهانه رحم اختلال ایجاد می‌کند)
  • برخی باکتری‌ها به طور معمول در واژن وجود دارند. اما رشد بیش از حد آنها نیز می‌تواند باعث التهاب دهانه رحم شود. به این عارضه واژینوز باکتریایی می‌گویند.

۳. زخم دهانه رحم در افراد مجرد

عفونت رحم در افراد مجرد بیشتر به دلیل تحریک شیمیایی یا عفونت‌های دوران قاعدگی رخ می‌دهد. اگر دچار علائم شدید زخم دهانه رحم و حالت تهوع شدید، به کمک اورژانسی نیاز دارید.

۴. زخم دهانه رحم و عفونت قارچی بعد از زایمان طبیعی

قارچ کاندیدا آلبیکنس مسئول بیشتر عفونت‌های مخمری واژن است. واژن به طور طبیعی حاوی ترکیب متعادلی از مخمرها از جمله کاندیدا و باکتری است. برخی از باکتری‌ها (لاکتوباسیلوس) از رشد بیش از حد مخمر جلوگیری می‌کنند. عفونت شدید دهانه رحم و خونریزی می‌تواند این تعادل رامختل کند.

۵. زخم دهانه رحم و hpv

در بعضی شرایط، زخم دهانه رحم و اچ پی وی می‌توانند عامل درد رحم باشند. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) عامل ضروری سرطان دهانه رحم است.

HPV یک عفونت مقاربتی است که باعث تغییراتی در سلول‌های دهانه رحم و بیماری دیسپلازی دهانه رحم یا سرطان می‌شود. در حالی که عفونت HPV می‌تواند به سایر ناهنجاری‌های دهانه رحم، مانند زگیل تناسلی یا ضایعات پیش سرطانی منجر شود، اما مستقیما باعث ایجاد زخم نمی‌شود.

عسل درمانی زخم دهانه رحم

عسل یک محصول طبیعی است که قرن‌ها به دلیل خواص دارویی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده مغذی دارای خواص ضد باکتری، ضد التهابی و ترمیم‌کنندگی زخم است که برای انواع خاصی از زخم‌ها از جمله زخم دهانه رحم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر از عسل استفاده کردید اما هنوز به این نتیجه نرسیدید که «از کجا بفهمیم زخم رحم خوب شده؟» و شواهدی از بهبودی مشاهده نکردید، ژل رویال و زخم دهانه رحم نیز برای زخم دهانه رحم خوش خیم می‌تواند مفید باشد و نتیجه بدهد.

۷. چه غذاهایی برای زخم دهانه رحم خوب است؟

یکی از سوالات مهم این است که برای عفونت در بارداری چه بخوریم؟ مهم‌ترین غذاهای مفید برای زخم دهانه رحم چه در دوران بارداری و زمان‌های دیگر شامل موارد زیر هستند:

  • کدو حلوایی: سیستم ایمنی را قوی می‌کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.
  • گریپ فروت: لیکوپن موجود در این میوه، اغلب به عنوان یک گزینه درمانی برای افرادی که عفونت HPV دارند، استفاده می‌شود. گوجه‌فرنگی پخته نیز می‌تواند مقدار زیادی لیکوپن برای بدن تامین کند.
  • کلم بروکلی: ویتامین B معروف به فولات، معمولاً برای زنان در زمینه حفظ سلامت دستگاه تناسلی به خصوص در سنین باروری تجویز می‌شود. فولات به حفظ شکل دهانه رحم کمک می‌کند.

زخم دهانه رحم در صورت پیشرفت و عدم درمان می‌تواند باعث بروز عوارضی شود. از جمله:

  • زمانی که دهانه رحم عفونی می‌شود، احتمال انتقال عفونت به رحم افزایش پیدا می‌کند.
  • انتقال عفونت به پوشش رحم و لوله‌های فالوپ که منجر به بیماری التهابی لگن می‌شود.
  • عفونت در دستگاه تناسلی باعث مشکلات در باروری می‌شود.
  • خطر ابتلا به HIV از طریق شریک آلوده افزایش پیدا می‌کند.
  • ناباروری
  • بیماری پریوتونیت (عفونت تهدیدکننده زندگی).

۱. عوامل خطر زخم دهانه رحم چه هستند؟

برخی افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به زخم دهانه رحم قرار دارند. این افراد باید به علائم التهاب توجه داشته و هر چند وقت یک‌بار معاینه لگنی داشته باشند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که در ۸ تا ۲۵٪ از موارد سرویسیت می‌تواند دوباره عود کند. این عوامل خطر عبارتند از:

  • رفتارهای جنسی پرخطر مانند رابطه جنسی محافظت‌نشده، سکس با چندین شریک جنسی یا رابطه با فردی که رفتارهای جنسی پرخطر دارد
  • آمیزش جنسی از سنین پایین
  • سابقه بیماری یا عفونت‌های مقاربتی

۲. عوارض زخم دهانه رحم و بارداری

زخم دهانه رحم در صورت انتقال به رحم و لوله‌های فالوپ روی اندام‌های تولیدمثلی تاثیر گذاشته و می‌تواند در باروری مشکلاتی را ایجاد کند و باعث ناباروری شود. همچنین ابتلا به این عارضه در طول بارداری باعث بروز عوارض جدی می‌شود. از مهم‌ترین عوارض سرویسیت در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زایمان زودرس
  • سقط جنین
  • عفونت چشم و ریه جنین
  • لکه بینی و خونریزی در طول بارداری.

۳. زخم و دیسپلازی دهانه رحم

رشد غیر طبیعی سلول در دهانه رحم است که اغلب از طریق پاپ اسمیر تشخیص داده می‌شود، این بیماری اگر درمان نشود، می‌تواند پیش‌ساز سرطان دهانه رحم باشد.

راهی برای پیشگیری از زخم دهانه رحم وجود دارد؟

چگونه از زخم دهانه رحم جلوگیری کنیم؟ برخی اقدامات می‌توانند احتمال ابتلا به زخم دهانه رحم را کاهش دهند. از جمله:

  • برای جلوگیری از انتقال عفونت در رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. کاندوم از ابتلا به بیماری‌هایی مانند کلامیدیا و سوزاک جلوگیری می‌کند.
  • اگر همسر شما زخم تناسلی یا ترشحات غیرطبیعی از آلت تناسلی دارد، از رابطه جنسی خودداری کنید.
  • اگر دیابت دارید، قند خون را کنترل کنید.

عکس زخم دهانه رحم

زخم‌های سطحی ممکن است خود به خود بهبود یابند، در حالی که زخم‌های عمیق یا گسترده نیاز به درمان پزشکی دارند. در تصویر زیر می‌توانید زخم دهانه رحم را مشاهده کنید. دهانه رحم بخش پایینی رحم بوده که به واژن می‌رسد.

زخم دهانه رحم یا سرویسیت یکی از بیماری‌های شایع دهانه رحم است. حدود نیمی از خانم‌ها در طول زندگی خود ممکن است دچار این عارضه شوند. سرویسیت وضعیتی است که دهانه رحم دچار التهاب شده است. معمولا این عارضه علامتی ندارد. اما گاهی باعث بروز دلیل سوزش واژن، ترشحات زیاد و غیرطبیعی و بوی بد واژن می‌شود.

این بیماری معمولا در اثر عفونت مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک یا تب‌خال تناسلی به وجود می‌آید. اما گاهی ممکن است واکنش آلرژیک به کاندوم، کلاهک دهانه رحم یا اسپرم کش‌ها علت التهاب دهانه رحم باشد. برای تشخیص آن، متخصص معاینه لگنی انجام داده و در صورت نیاز از دهانه رحم و واژن نمونه‌برداری می‌کند.

معمولا برای درمان سرویسیت ناشی از عفونت آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. با مصرف منظم آنتی‌بیوتیک پس از حدود ۲ هفته التهاب به طور کامل برطرف می‌شود. اگر پزشک سلول‌های غیرطبیعی را در دهانه رحم تشخیص دهد، از روش فریز زخم استفاده می‌کند.

 

دکمه بازگشت به بالا