حوادث و رویدادها

ساختمان‌های تاریخی در آتش هاوایی سوختند

آتش‌سوزی‌ها در جزیره مائویی ایالت هاوایی موجب ویرانی مکان‌های تاریخی و موزه‌ها شده است.

به گزارش ترندونی به نقل از آرت نیوز، بر اساس پروازهای گشت هوایی غیرنظامی آمریکا و اداره آتش‌نشانی مائویی، آتش‌سوزی به سرعت در هشتم آگوست گسترش یافت و بیش از ۲۷۱ سازه در منطقه تحت تأثیر قرار گرفت. بادهای شدید در منطقه و هوای خشک ناشی از شرایط خشکسالی، همچنین جنگل‌زدایی از دلایل بروز این آتش‌سوزی اعلام شده است.

«جاناتان یوکیو کلارک»، مدیر گالری بین‌المللی شفر در مرکز هنر و فرهنگ مائویی گفت: «آتش‌سوزی‌های جنگلی در مائویی به شهر لاهاینا کشیده شده و پیامدهای ویرانگری داشته است. ما از تلفات جانی و آسیب به خانه‌ها و مکان‌های تاریخی و فرهنگی بسیار متأسفیم.»

بنیاد مرمت و بازسازی لاهاینا که مسؤول ۱۴ بنای تاریخی بزرگ در این شهر تاریخی است، چندین مکان خود را در اثر آتش‌سوزی از دست داده است که شامل موزه معبد دوطبقه «وو هینگ» می‌شود که در سال ۱۹۱۲ به عنوان یک سالن مذهبی و اجتماعی برای مهاجران چینی جزیره ساخته شد. همچنین یک درخت ۱۵۰ ساله در آتش سوخت.

عکس هوایی که در ۱۰ اوت توسط خبرگزاری فرانسه گرفته شد، نشان داد که تنها بخش بیرونی دادگاه قدیمی لاهاینا که موزه میراث لاهاینا را نیز در خود جای داده، باقی مانده است. این موزه نگاهی جامع به تاریخ شهر، از جمله ریشه‌های بومی آن قبل از استعمار و تکامل آن از طریق تلاش‌های تبلیغی، و همچنین تأثیر صنعت صید نهنگ، مزارع و گردشگری را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌داد.

خانه بالدوین، که قدمت آن به سال ۱۸۳۴ بازمی‌گردد و به طور گسترده تصور می‌شود قدیمی‌ترین خانه‌ای است که هنوز در مائویی وجود دارد، نیز در آتش سوخت.

به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، سایر مکان‌های تاریخی که تحت‌تأثیر آتش‌سوزی قرار گرفته اند عبارتند از کلیسای ویولا، مجموعه بناهای «Hongwanji» که چندین پادشاه در آن دفن شده‌اند و مسافرخانه ۱۲۲ ساله پایونیر.

«تئو موریسون»، مدیر اجرایی بنیاد مرمت و بازسازی لاهاینا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بسیاری از خانه‌ها، مشاغل و مکان‌های تاریخی آسیب دیده و ویران شده‌اند. اکنون باید دور هم جمع شویم تا مطمئن شویم که شهرمان از این وضعیت بهبود می‌یابد. این بنیاد کمپینی را برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای تلاش‌های بهبودی لاهاینا راه‌اندازی کرده است.»

خیابان فرانت لاهاینا، جایی که زمانی موزه معبد «وو هینگ» در آن قرار داشت، قبل از اینکه در آتش‌سوزی ویران شود، یک جاذبه توریستی مهم بود. مرکز فرهنگی «Na ‘Aikane o Maui» که میزبان رویدادهایی برای هنرمندان بود و به بازدیدکنندگان اجازه می‌داد از آثار باستانی پلینزی و اسناد تاریخی محلی را دیدن کنند نیز در خیابان فرانت قرار داشت.

«مایکا پولاک»، مدیر و سرپرست موزه هنر جان یانگ دانشگاه هاوایی، گفت: «این یک رویداد وحشتناک برای مائویی بوده است و همه ما در غم از دست دادن زندگی و ویرانی شهر زیبای تاریخی لاهاینا هستیم. این شهر برای تاریخ فرهنگی هاوایی اهمیت زیادی دارد.»

جو بایدن نیز بروز آتش‌سوزی گسترده در این جزیره از ایالت هاوایی را یک فاجعه بزرگ خواند و امکان دسترسی به کمک‌های فدرال را برای ساکنان شهرستان مائویی فراهم کرد. دفتر فرماندار مائویی نیز تا ۳۱ آگوست وضعیت اضطراری اعلام و از سفرهای هوایی غیرضروری به مائویی جلوگیری کرده است.

انتهای پیام

کارگروه خبری حوادث

نویسنده حوادث با تمرکز بر جنبه‌های سیاسی و اجتماعی رویدادها هستم. توانایی بررسی تأثیر رویدادها بر سیاست‌ها و جامعه را دارم و به خوانندگان نگاهی عمیقتر به این جنبه‌ها می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا