اقتصادیعمومیکسب و کار ایرانی برتر

آیا قهوه می‌تواند بهبود عملکرد متابولیکی در سالمندان کمک کند؟

آیا نوشیدن قهوه در صبح مشکلات گوارشی ایجاد می کند؟

درمان پیسی با قهوه های گانودرما: تحقیقات نشان می دهد که تلخی قهوه می تواند ترشح اسید را افزایش دهد. به همین خاطر نیز بسیاری از افراد می گویند مصرف قهوه می تواند معده آن ها را تحریک کند و مشکلات گوارشیشان از جمله سندرم روده تحریک پذیر، رفلاکس، کولیت، زخم معده حالت تهوع، سوزش معده و سوء هاضمه را بدتر می نماید. و از آنجایی که معده شما در صبح خالی است و غذایی در آن وجود ندارد افزایش اسید معده می تواند منجر به آسیب به دیواره معده شود ولی تحقیقات رابطه ی بین این مشکل و نوشیدن قهوه با معده خالی را هنوز اثبات نکرده اند. درست است که برخی از افراد به نوشیدن قهوه حساس هستند و نوشیدن قهوه باعث سوزش معده، استفراغ و سوء هاضمه آن ها می شوند وجود یا عدم وجود غذا در معده تاثیری روی این فرآیند نمی گذارد چرا که بدنشان به دوز کافئینی که دریافت می کند حساس است نه به خالی بودن معده. ولی همیشه یادتان باشد به واکنشهای بدنتان توجه بیشتری داشته باشید و اگر بدون این مشکلات مصرف قهوه با معده ی خالی منجر به آزاراتان می شود بهتر است آن را بعد از میل کردن صبحانه یا به همراه صبحانه مصرف کنید.

آیا قهوه سطح استرس را بالا می برد؟

قهوه گانودرما برای پسوریازیس: یکی از مشکلاتی که با مصرف مداوم قهوه بدن با آن مواجه می شود این است که مصرف قهوه با معده خالی می تواند سطح هورمون کورتیزول را افزایش دهد. کورتیزول توسط غدد آدرنال ترشح و تولید شده و متابلویسم، فشار خون و سطح قند خون را بهبود می بخشد. ولی ترشخ بیش از حد آن به صورت مزمن می تواند منجر به پوکی استخوان، فشار خون بالا، دیابت نوع دوم و بیماری های قلبی می شود.

سطح کورتیزول به صورت طبیعی وقتی از خواب بیدار می شوید بالا است و در طول روز کاهش می یابد و دوباره به هنگام خواب افزایش می یابد، مصرف مداوم قهوه می تواند ترشح این هورمون را تحریک نماید به همین خاطر برخی از افراد معتقدند نوشیدن قهوه در صبح به دلیل بالا بودن کورتیزول می تواند خطرناک باشد. ولی تحقیقات نشان می دهد افرادی که به صورت مداوم قهوه مصرف می نمایند سطح کورتیزول بدنشان واکنش بسیار کمی به نوشیدن قهوه نشان می دهد و حتی در مواقع اصلا افزایشی در سطح کورتیزول وجود ندارد و البته تحقیقات کمی ثابت می کند که نوشیدن قهوه با معده پر می تواند تغییری در این فرآیند ایجاد کند.

عوارض احتمالی نوشیدن قهوه

فروشگاه محصولات دکتر بیز در تهران” مصرف قهوه می تواند عوارض بیشتری نیز به همراه  داشته باشد، چه شما با معده ی خالی یا پر این نوشیدنی را مصرف کنید. که ما به چند مورد بصورت کلی اشاره می کنیم:

1-قهوه های بدون کیفیت دارای ناخالصی می باشد که برای سلامتی مضر است و می تواند باعث سردرد و احساس ناخوشایند شوند.

2-وجود بیش از 23 لیتر مایعات در بدن می تواند کشنده باشد حتی اگر این مایع آب باشد، پس نوشیدن بیش از حد قهوه (حدود 1تا6 فنجان) باعث ایجاد حالت تهوع می شود.

3-قهوه باعث کاهش خواب و افزایش بی قراری می شود پس اگر به قهوه حساس هستید مراقب باشید بیش از اندازه کافئین دریافت نکنید.

4-اگر کلسترول شما بالا است توصیه می شود از قهوه فیلتر شده استفاده نمایید زیرا میزان ترکیبات کافستول و کاوهول موجود در قهوه که موجب افزایش کلسترول می شوند با فیلتر کردن کاهش می یابد.

5-در زمان بارداری میزان کافئین دریافتی شما به جنین نیز میرسد و ممکن است خطرناک باشد پس بهتر است در زمان بارداری قهوه ننوشید یا به یک فنجان کوچک در روز اکتفا کنید.

6-نوشیدن قهوه برای کودکان 5-7ساله باعث افزایش خواب و شب ادراری می شود.

بنابراین برای نوشیدن قهوه دقت کنید از قهوه های با کیفیت و به میزان کافی استفاده کنید تا فواید سلامتی این نوشیدنی محبوب را دریافت کنید

  چاي و قهوه، هر دو سرشار از کافئين هستند

هرچند ما به طور معمول قهوه را يک نوشيدني غني از کافئين مي‌دانيم، اما برگ‌هاي چاي نيز حاوي مقادير زيادي از اين ماده هستند. کافئين يک ماده محرک معمول و متداول در جهان است که هم آثار مثبت و هم آثار نامطلوب بر سلامت انسان دارد. به طور متوسط، قهوه نسبت به چاي، غني‌تر از کافئين است اما چرا مقدار کافئين موجود در اين نوشيدني‌ها مهم است؟ دليلش اين است که مقادير متعادل کافئين با آثار درماني مفيدي مانند پيشگيري از ديابت نوع 2، افزايش سطح هوشياري، توانايي شناختي بهتر، بهره‌وري بالاتر و بهبود عملکردهاي ورزشي همراه است. همچنين احتمال ابتلا به زوال عقل، آلزايمر، بيماري کبد چرب و سندروم متابوليک در افرادي که به ميزان متوسطي کافئين مصرف مي‌کنند، کمتر است. اما همه اين تاثيرات مفيد، با مصرف متعادل کافئين مرتبط است زيرا به محض اين‌که شما ميزان مصرف کافئين را به بيش از 400 ميلي گرم در روز افزايش دهيد، آثار  منفي همچون مشکلات قلبي و عروقي بروز خواهد کرد. از آن‌جا که کافئين قهوه نسبت به چاي بيشتر است، اين آثار منفي براي اولين بار درباره قهوه مشاهده شد، اما واقعيت اين است که مصرف مقدار زياد چاي، به‌ويژه چاي پررنگ نيز مي تواند شما را به اين منطقه خطر وارد کند.

  هردو سرشار از آنتياکسيدان هستند

آنتي‌اکسيدان‌هاي موجود در چاي و قهوه  بيشتر در گروه پلي‌فنول‌ها که باعث بهبود هضم غذا و افزايش سلامت مغز مي‌شوند و در برابر بيماري‌هايي چون ديابت نوع۲ و بيماري‌هاي قلبي از بدن مراقبت مي‌کنند قرار دارند. همچنين چاي‌ها به‌ويژه چاي سبز به داشتن EGCG، آنتي‌اکسيداني که بيشتر با کاهش وزن ارتباط دارد و آنتي‌اکسيدان‌هاي ديگري مانند کاتچين‌ها، تئوفلاوين‌ها و تئاروبيگين‌ها که  در جلوگيري از سرطان روده بزرگ و ريه نقش دارند مشهور است. همچنين مشخص شده است که محتواي آنتي‌اکسيداني چاي سبز از بسياري از بيماري‌هاي مزمن مانند آرتروز، عفونت ادراري، مشکلات قلبي و سرطان جلوگيري مي‌کند.قهوه نيز غني از اين ترکيبات مفيد است. فلاونوئيدها و اسيد کلروژنيک (CGA) موجود در قهوه داراي خواص ضد سرطاني هستند. مطالعات اخير نشان داده است آنتي‌اکسيدان‌هاي موجود در قهوه مي‌تواند در صورت مصرف منظم، در سلامتي قلب و عروق زنان تأثير مفيدي داشته باشد.

 چاي و قهوه مي توانند به شما در کاهش وزن کمک کنند

اثر مفيد ديگر ترکيب خاص کافئين و آنتي‌اکسيدان‌ها در چاي  و قهوه کاهش قدرت بدن براي به دست آوردن چربي اضافي است. در مطالعات زيادي نشان داده شده  که جلوگيري از افزايش وزن از فوايد قهوه و چاي است. طبق اين مطالعات، کافئين و CGA موجود در قهوه،  کاهش بافت چربي بدن و تقويت متابوليسم را به همراه دارد. آنتي‌اکسيدان EGCG موجود در چاي سبز و تئافلاوين موجود در چاي سياه نيز در تقويت عملکرد کبد و متابوليسم چربي نقش دارند. ‌پلي‌فنول‌هاي موجود در چاي و قهوه نيز  با تقويت ميکروبيوم روده از افزايش وزن زياد جلوگيري مي‌کنند. بنابراين، چاي و قهوه هر دو مي‌توانند درصورت مصرف متعادل به شما در کاهش وزن کمک کنند.


 هردو، انرژي شما را تقويت ميکنند

هرچند چاي و قهوه، هر دو  به شما انرژي مي‌دهند و عملکرد شناختي شما را تقويت مي‌کنند، اما اين دو نوشيدني تأثير متفاوتي بر مغز انسان دارند. کافئين قهوه  به گيرنده‌هاي دوپامين متصل مي‌شود و‌ به شما انرژي مي‌دهد و در عين حال گاهي نيز شما را عصبي مي‌کند.  کافئين همچنين با مسدود کردن گيرنده‌هاي آدنوزين مغز از خواب آلودگي شما جلوگيري مي‌کند.
چاي هم  نيز داراي کافئين است، بنابراين تأثيري مشابه قهوه دارد اما اين تاثير  بسيار ضعيف‌تر است زيرا غلظت کافئين در بيشتر انواع چاي‌ها پايين است. با اين حال، چاي حاوي آنتي‌اکسيداني به نام ال-تيانين نيز هست که  آثار آرام‌بخشي و ضد استرس بر مغز دارد. بنابراين نوشيدن چاي باعث مي‌شود که شما احساس هوشياري و تمرکز بيشتري داشته باشيد و به جاي اين که شما را عصبي کند  به شما آرامش بيشتري نيز مي‌دهد.

 امان از کافئين زياد 

همان طور که احتمالاً خودتان هم نتيجه‌گيري کرده‌ايد، تفاوت چاي و قهوه کمتر از آن است که بسياري از مردم تصور مي‌کنند. در بيشتر موارد، انتخاب نوشيدني بيشتر به ترجيح و سليقه شخصي برمي‌گردد. نکته مهمي که بايد به آن توجه شود ميزان مصرف اين نوشيدني‌هاست تا مصرف کافئين از حد مجاز روزانه فراتر نرود. به همين دليل بيشتر پزشکان مصرف روزانه  بيشتر از چهار فنجان قهوه و بيشتر از پنج تا شش فنجان چاي را توصيه نمي‌کنند. مسلما شما مي‌توانيد با مصرف ترکيب متعادلي از قهوه و چاي، از تمام مزاياي سلامتي اين دو نوشيدني برخوردار شويد

دکمه بازگشت به بالا