اظهارات ضد ایرانی مقام عربستانی

به گزارش خبرگزاری آناتولی، عبدالله بن محمد آل الشیخ افزود: عربستان سعودی در شانزدهمین نشست دوره ای روسای جمهور کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در مسقط پایتخت عمان، ایران را کشور همسایه می داند. که ما به واسطه پیوندهای مذهبی و فرهنگی با آن ارتباط داریم، خواهان همکاری با کشورهای منطقه، عدم مداخله در امور داخلی آنها و رعایت اصول و قوانین بین المللی است.

اظهارات این مقام سعودی در حالی مطرح می شود که ریاض با راهپیمایی در یمن، حمایت از گروه های تروریستی در عراق و سوریه و مانع از ایجاد ثبات سیاسی در کشورهایی مانند لبنان و بحرین، عملا بزرگترین ناقض روابط بین الملل است. قوانین و روابط و اصول حسن همسایه است.

این مقام سعودی افزود: از ایران می خواهیم با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و به تعهدات خود در این زمینه عمل کند.

اظهارات این مقام سعودی در حالی مطرح می شود که 35 درصد از کل بازرسی های نهادهای بین المللی مربوط به برنامه هسته ای ایران است در حالی که فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران تنها 2 درصد از فعالیت های جهان را تشکیل می دهد. آژانس بین المللی انرژی اتمی حداقل 15 گزارش از بی نظمی در این برنامه را گزارش کرده است.

از یک سو، اقدامات محرمانه و غیرشفاف عربستان سعودی برای دستیابی به تسلیحات هسته ای و تولید اورانیوم ضعیف شده، که سپس می تواند برای سوخت سلاح های هسته ای غنی شود، نگرانی های منطقه ای و جهانی را برانگیخته است. اول از همه، عربستان سعودی هنوز آمادگی پذیرش بازرسی های ایمنی آژانس بین المللی انرژی اتمی را ندارد.

گزارش های اخیر حاکی از آن است که عربستان سعودی به طور مخفیانه برای ایجاد تسهیلات برای تولید «کیک زرد» تلاش می کند. سپس عربستان سعودی می تواند از کیک زرد برای غنی سازی اورانیوم و سپس سوخت رسانی به تاسیسات هسته ای استفاده کند.

آل الشیخ در سخنرانی خود در نشست دوره ای روسای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همچنین گفت که عربستان خواهان موفقیت آتش بس در یمن تحت نظارت سازمان ملل است.

وی تصریح کرد: ما قبول نداریم که حوثی ها از خواسته جامعه جهانی برای موفقیت آمیز شدن این آتش بس سوء استفاده کنند.

الشیخ افزود: آینده منطقه مستلزم نگاه و تفکری است که امنیت، ثبات و رفاه را در اولویت قرار دهد و بر احترام متقابل میان کشورهای منطقه تاکید کند.

عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی متشکل از چند کشور عربی از جمله امارات با کمک و چراغ سبز آمریکا حملات گسترده ای را به یمن، فقیرترین کشور عربی، به بهانه بازگرداندن عبد ربه منصور هادی آغاز کرد. ، رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور از سال 94. 6 آوریل تا با قدرت به اهداف و جاه طلبی های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند، اما در سایه مقاومت دلیرانه مردم و نیروهای مسلح یمن و عملیات ویژه موشکی و پهپادی آنها، نتوانست به این اهداف دست یابد و مجبور به پذیرش آتش بس شد.

310310

دکمه بازگشت به بالا