حوادث و رویدادها

سازمان ملل خواستار ارسال کمک‌های اضطراری به زلزله‌زدگان هرات شد

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد بر افزایش همکاری‌های شرکای بین‌المللی برای ارائه کمک‌های اضطراری به زلزله‌زدگان هرات در افغانستان تاکید کرد.

به گزارش ترندونی، سازمان هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد «اوچا» از تخصیص بودجه اضطراری پنج میلیون دلاری برای زلزله‌زدگان هرات در غرب افغانستان خبر داده و بر همکاری بیشتر شرکای بین‌المللی تاکید کرده است.

اوچا طی گزارشی اعلام کرد: تیم‌های امدادی وابسته به این نهاد به منطقه رسیده و در حال کمک به زلزله زدگان هستند. عملیات جستجو و نجات همچنان ادامه دارد و تیم‌های ارزیابی سریع در مناطق آسیب‌دیده مستقر شده‌اند.

این نهاد از شرکای بین‌المللی خواست در پی وقوع زمین لرزه‌های ویرانگر صبح روز شنبه در ولایت هرات، تلاش‌های واکنشی را افزایش دهند.

اوچا تاکید کرد: انتظار می‌رود با رسیدن به مناطق دورافتاده و تکمیل ارزیابی‌ها، تعداد تلفات و خانواده‌های آسیب دیده افزایش یابد.

بسیاری از مجروحان در بیمارستان هرات که مرکز اصلی ارجاع زلزله زدگان است، تحت مداوا قرار دارند.

بنابر گزارش آناتولی، برنامه جهانی غذا نیز اعلام کرد که تیم‌های این نهاد در حال توزیع بیسکوئیت‌های پرانرژی برای خانواده‌های آسیب‌دیده هستند که بسیاری از آن‌ها به تازگی خانه‌های خود را از دست داده‌اند. همچنین بسته‌های غذایی برای ۲۰ هزار نفر از قبل آماده شده و در حال رسیدن به منطقه است.

در همین راستا، اتحادیه اروپا هم اعلام کرد در حال بررسی راه‌های کمک‌رسانی به زلزله زدگان در غرب افغانستان هستند. «پزشکان بدون مرز» از ایجاد پنج بیمارستان سیار در منطقه خبر داده است.

موسسه بین‌المللی «مراقبت» نیز اعلام کرد که ارسال کمک‌های بهداشتی اضطراری و همچنین کمک به زنان زلزله‌زده در منطقه را آغاز کرده است.

به گفته مقامات اداره طالبان در افغانستان، تعداد قربانیان زلزله‌های هرات تاکنون به بیش از ۲۵۰۰ نفر رسیده و هزاران تن دیگر نیز مصدوم شده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت: دو سوم قربانیان زلزله هرات، زن و کودک هستند

نماینده سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز گفته است که دو سوم قربانیان زلزله هرات را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

«علا ابو زید»، از سازمان جهانی بهداشت که به تازگی به هرات سفر کرده است در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز گفته است: زلزله ساعت ۱۱ صبح رخ داده است. زمانی که اکثر مردان خانواده برای کار بیرون بودند و بدبختانه کودکان و زنان در خانه.

به گزارش بی‌بی‌سی، تصاویری که از محلات زلزله زده منتشر شده است اکثرا مردانی را نشان می‌دهد که دنبال خانواده خود در زیر آوار می‌گردند.

با گذشت دو روز از زلزله آمار دقیق قربانیان در دسترس نیست.

بنابر اعلام سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS)، زمین لرزه‌های متعددی روز شنبه در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر هرات رخ داد که قدرت یکی از آن‌ها ۶.۳ ریشتر بوده است. در حالیکه شدت این زلزله بنابر اعلام سازمان زمین شناسی ایالات متحده در سه ولایت هرات، فراه و بادغیس، ۶.۳ ریشتر گزارش شده اما برخی منابع از جمله «مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان» بزرگی آن را ۵.۶ اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام

کارگروه خبری حوادث

نویسنده حوادث با تمرکز بر جنبه‌های سیاسی و اجتماعی رویدادها هستم. توانایی بررسی تأثیر رویدادها بر سیاست‌ها و جامعه را دارم و به خوانندگان نگاهی عمیقتر به این جنبه‌ها می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا