عمومیکسب و کار ایرانی برتر

روش انتخاب فن صنعتی یا هواکش صنعتی دور بالا

انواع هواکش و فن صنعتی دور بالا

به طور کلی هواکش صنعتی دور بالا، از آن دسته فن هایی است که می تواند با ایجاد چندین دور در دقیقه مقدار زیادی هوا را جابجا کند. بنابراین در مناطق صنعتی بزرگ که حجم هوا زیاد است استفاده از آنها ضروری تلقی می شود.

معرفی انواع فن و هواکش

به صورت کلی هواکش‌ها، وسیله‌هایی برای انتقال و به جریان انداختن هوای محیط هستند که اساس کار آن‌ها یکسان بوده اما از نظر ساختار و فضاهای مورد استفاده، به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. فن‌ها وظیفه‌ی تهویه محیط، انتقال و جا به جایی هوا، خروج گرد و غبار، خنک کردن و کنترل شرایط هوای محیط را بر عهده دارند. در زمان های قدیم که هواکش های مکانیکی و مجهز وجود نداشت مردم با ایجاد یک محفظه سعی داشتند هوای بین محیط داخل و بیرون را جا به جا کرده تا بتوانند بدون وجود مشکل زندگی کنند. اما امروزه هواکش های مختلف با ویژگی ها و اشکال متفاوتی به بازار آمده اند که می توانند این کار را به بهترین نحو انجام دهند .

انواع هواکش‌ها

هواکش خانگی

هواکش‌ها به دو دسته هواکش‌های خانگی و هواکش‌های صنعتی تقسیم می‌شوند. از هواکش‌های خانگی معمولا در آشپزخانه‌ ها، توالت، حمام، مکان‌های اداری  و… استفاده می‌شود تا هوای درون ساختمان به خوبی تهویه شده و بهداشت محیط نیز حفظ شود.  تهویه هوا باعث افزایش کیفیت هوای داخل ساختمان خواهد شد و از رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها در محیط نیز جلوگیری خواهد کرد. امروزه در بسیاری از هواکش‌های خانگی، از فن های محوری به منظور در جریان انداختن هوا و عملکرد بالا استفاده می شود. هواکش‌های خانگی نیز به سه دسته پره محوری، لوله محوری و پروانه‌ای تقسیم می‌شوند.

هواکش صنعتی

هواکش صنعتی نیز مناسب مکان‌ها و کارگاه‌های مختلف برای انجام عمل تهویه هوا می‌باشند. یک هواکش صنعتی، وسیله‌ای است که در کارخانه‌ها، کارگاه‌ها جهت فرایند تهویه، رطوبت گیری و… از آن استفاده می شود و وظیفه آن انتقال هوای آلوده، گازهای بدبو و خطرناک، و همچنین دود و غبار محیط و… به بیرون و وارد کردن هوایی پاک به داخل فضا می‌باشد.

فن صنعتی دور بالا

فن صنعتی دور بالا از نظر قدرت و توانایی عملکرد نسبت به هواکش‌های خانگی در رتبه‌های بالاتری قرار دارد. اندازه هواکش‌های صنعتی از خانگی بزرگتر است و مانند فن‌ های خانگی نیز از الکتروموتور، قاب و پروانه تشکیل شده اند. قدرت موتور فن صنعتی دور بالا نسبت به بقیه هواکش ها، بیشتر بوده و با توجه به نقش اصلی موتور برای به حرکت درآوردن دستگاه، هرچه قدرت موتور بیشتر باشد، حجم بیشتری از هوا نیز جا به جا خواهد شد.

هواکش صنعتی دور بالا جزو آن دسته از هواکش هایی هستند که قابلیت جا به جایی حجم بیشتری از هوا را بر عهده داشته و به دلیل تعداد دورهای سریعی که در یک دقیقه می‌زنند، به این نام مشهور شده است. همانطور که اشاره شد، هواکش صنعتی و خانگی از نظر اساس کار، یکسان هستند اما از نظر طراحی و قدرت و نحوه‌ی عملکرد ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند. متخصصان طی تحقیقات مختلفی فن‌ها را به ۶ طبقه اصلی تقسیم کرده اند:

۱. هواکش‌ آکسیال

۲. فن سانتریفیوژ

۳. هواکش سانتریفیوژ محوری

۴. فن پشت بامی

۵. دمنده‌ جریان متقاطع

۶. دمنده‌ گردبادی

روش انتخاب فن صنعتی یا هواکش صنعتی:

از پارامتر های اصلی در انتخاب فن صنعتی یا هواکش صنعتی می توان به فشار، دبی (ظرفیت) و یا دانسیته گاز اشاره نمود و برخی مواردی که بر ساختار مکانیکی فن تاثیر گذار هستند نیز در انتخاب فن تاثیر گذار می باشد که باید در هنگام خرید فن به آن ها توجه گردد

توان موتور فن در انتخاب هواکش صنعتی

در دیاگرام ها، توان مصرفی نشان داده می شوند اما این توان برای شرایط استاندارد طراحی شده و در شرایط واقعی در زمان انتخاب نوع و مدل هواکش صنعتی، توان مصرفی p با فرمول زیر محاسبه می گردد:

P=P0 x D/1.‎20

فشار در انتخاب هواکش صنعتی

در شرایط نرمال یا پیش فرض (۷۶۰mmHg, 20 C)  فشاری که در دیاگرام تعیین می شود ۶۵ درصد است. در شرایط محیطی با وضعیت استاندارد تفاوت هایی وجود دارد و به همین دلیل برای بدست آوردن فشار واقعی در هواکش صنعتی از فرمول زیر استفاده می کنیم:

H0=H x 1.‎20/D

ظرفیت فن و هواکش در انتخاب هواکش صنعتی

در دیاگرام انتخاب فن شرایط پیش فرض که ۷۶۰ میلی متر جیوه است استفاده شده که به آن ظرفیت استاندارد Q0 گفته می شود. برای انتخاب هواکش صنعتی در صورتی که دانسیته گاز را D فرض کنیم برای بدست آوردن ظرفیت واقعی QN می توان از فرمول زیر استفاده نمود.

Q0=QN x1.‎293/D

دانسیته گاز عبوری در انتخاب هواکش صنعتی

برای  انتخاب فن از دیاگرام هایی استفاده می شود که طبق آنچه گفته شد در دمای ۲۰ c، رطوبت ۶۵ درصد و فشار ۷۶۰ mmHg برای گاز دانسیته ای برابر با ۱/۲ kg/m3 فرض می شود. در شرایط واقعی به علت تفاوت در دما، رطوبت و فشار، در انتخاب فن صنعتی دور بالا با استفاده از دانسیته استاندارد می توان به دانسته واقعی دست پیدا نمود.

انواع هواکش صنعتی دور بالا

هواکش صنعتی دور بالا به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

 1.فن سانتریفیوژ CENTRIFUGAL FAN

  1. فن محوری AXIAL FAN

تفاوت  این دو در نحوه عبور گاز ایجاد می شود. فن سانتریفیوژ ابتدا هوای برف را وارد دندانه های دمنده می کند و نیروی گریز از مرکز در هوا ایجاد می کند و سپس لبه های فن را جدا می کند. هوا پس از ورود به فن سانتریفیوژ ابتدا به سطح دندان ها برخورد می کند و سپس انرژی جنبشی دریافت می کند در حالی که به دندان های فن منتقل می شود. در همین حال، فشار فن الکتریکی با استفاده از رابطه بین انرژی جنبشی و فشار افزایش می یابد. داشتن فن های گریز از مرکز به دلیل تجهیزات بالا که معمولا در دمای بالا و راندمان بالا استفاده می شود بهترین انتخاب برای انتقال آلاینده ها است.

در فن های آکسیال یا محوری فرآیند هواگیری و خروج هوا از فن عبور می کند و به همین دلیل این نوع از هواکش صنعتی دور بالا به این نام خوانده می شود. پس از تامین هوا، فن محوری هوا را از طریق دندان ها فشرده می کند و ساختار بال مانندی را تشکیل می دهد. در برخی کاربردها می توان از فن های محوری برای جایگزینی فن های سانتریفیوژ استفاده کرد، اما به طور کلی از فن های محوری برای کاربردهایی استفاده می شود که نیاز به هوای تمیز، پرفشار و کم فشار دارند.

فن های محوری از نظر حجم کوچکتر و سبک تر از فن های سانتریفیوژ هستند، اما محبوبیت بیشتری نسبت به فن های سانتریفیوژ دارند زیرا برای سرعت بالا به چنین فن هایی نیاز دارند.

تفاوت فن خانگی با فن صنعتی دور بالا

فن های صنعتی با سرعت بالا از همه لحاظ بالاتر از فن های خانگی هستند. به عنوان مثال، قدرت و ظرفیت فن های پرسرعت بیشتر از فن های داخلی است. این به این دلیل است که اندازه و طول فن بیشتر از یک لوازم خانگی است. علاوه بر این، قدرت موتورهای فن صنعتی پرسرعت از سایر موتورهای خانگی است و بستگی به نقش موتور دارد. و به عنوان قلب دستگاه; قوی تره چون سرعت فن زیاد است و می تواند هوای زیادی را جابجا کند. به طور کلی فن صنعتی پرسرعت از آن دسته فن هایی است که می تواند با چرخش چندین دور در دقیقه مقدار زیادی هوا را داخل و خارج کند. به همین دلیل، در بازارهای بزرگ با آب و هوای بزرگ؛ استفاده از آنها ضروری است.

جمع بندی:

استفاده از فن صنعتی دور بالا و هواکش صنعتی خانگی و تجاری در حال حاضر غیرقابل انکار میباشد. با این حال، این فن ها نیز کاربرد و کیفیت متفاوتی دارند، بنابراین اگر اطلاعات کافی ندارید، توصیه می کنیم به یک سایت معتبر مانند سایت خرید فن صنعتی دور بالا از گذرگاه صنعت و تجارت ایرانیان مراجعه کنید. و هواکش صنعتی دور بالا یا هر هواکش و فن صنعتی دیگه مورد نیاز خود را با مشاوره رایگان و از کارشناسان مجرب ما انتخاب و خریداری کنید.

دکمه بازگشت به بالا