برون مرزی

۲۵ سازمان حقوق‌بشری خواستار توقف جنگ علیه غزه شدند

۲۵ انجمن حقوق بشری و سازمان امور بشردوستانه ضمن ابراز تردید نسبت به فایده‌بخش بودن ایجاد مسیر دریایی برای کمک‌رسانی‌ها به نوار غزه، از کشورها خواستند از نفوذ خود برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه استفاده کنند.

به گزارش ترندونی، ۲۵ انجمن حقوق بشری و سازمان امور بشردوستانه در بیانیه مشترکی از کشورها خواستند از نفوذ خود برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه استفاده کرده و اولویت را به ارسال زمینی کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه محاصره شده بدهند که از بیش از پنج ماه قبل در معرض بمباران مستمر است.

این سازمان‌های حقوق بشری در بیانیه خود تاکید کردند، کشورها نمی‌توانند پشت عملیات‌های هلی‌برن و تلاش‌ها برای ایجاد مسیری دریایی پنهان شده و دچار این توهم شوند که برای حمایت از نیازها در غزه آنچه را لازم بوده، انجام داده‌اند؛ مسوولیت اصلی آنها جلوگیری از وقوع چنین جنایات فجیعی و اعمال فشار سیاسی موثر برای توقف بمباران مستمر و برچیدن محدودیت‌هایی است که مانع از دسترسی ایمن به کمک‌ها می‌شود.

هلی‌برن

نهادها و سازمان‌های یاد شده در بیانیه مشترک خود اعلام کردند که در عملیات‌های هلی‌برن به اندازه انتقال زمینی نمی‌توان کمک‌رسانی کرد، در حالی که یک کاروان شامل پنج دستگاه کامیون است که هر کدام می‌توانند حدود ۱۰۰ تن کمک‌های حیاتی را انتقال دهند، در هر یک از عملیات‌های هلی‌برن اخیر تنها چند تن کمک‌ ارسال شدند، علاوه بر این، عملیات‌های هلی‌برن خطر بزرگی را برای جان غیرنظامیانی که سعی در دریافت کمک‌ها دارند، ایجاد می‌کند.

همچنین این نهادها تاکید کردند، برخی کشورهایی که به تازگی عملیات‌های هلی‌برن انجام دادند، سلاح نیز در اختیار مسوولان اسرائیلی قرار می‌دهند که از جمله آنها آمریکا، انگلیس و فرانسه هستند، این کشورها نمی‌توانند از کمک‌رسانی‌ها برای امتناع از عمل به مسوولیت‌ها و وظایف خود در قوانین بین‌المللی از جمله جلوگیری از وقوع جنایات فجیع استفاده کنند.

مسیر دریایی

نهادهای امضاکننده این بیانیه، تاکید کردند، این کشورها به تازگی از تلاش‌های خود برای ایجاد مسیری دریایی از قبرس شامل احداث بندری شناور در سواحل غزه خبر دادند که طی چند هفته آتی با تمام ظرفیت خود کار نخواهد کرد و این در حالی است که خانواده‌ها در غزه گرسنه هستند و نمی‌توانند منتظر تجهیز زیرساخت‌های دریایی و زمینی بمانند.

آنها در ادامه نیز تاکید کردند که نجات جان ساکنان غزه نیازمند موفقت فوری با ورود کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه از جمله غذا و دارو است که در حال حاضر از ورود آنها به غزه جلوگیری می‌شود، علاوه بر این، کامیون‌هایی که از این بندر عبور می‌کنند تا به نقاط توزیع کمک‌ها در اطراف غزه برسند، با همان موانعی روبه‌رو هستند که کاروان‌های کمک‌ها از رفح در حال حاضر با آنها مواجه هستند از جمله تداوم ناامنی، افزایش میانگین ممانعت از دسترسی به کمک‌ها از سوی نیروهای اسرائیلی و انتظار طولانی مدت در ایست‌های بازرسی رژیم صهیونیستی.

بر این اساس طبق آنچه در بیانیه یاد شده آمده است، احداث این بندر اگر با آتش‌بس فوری و دسترسی کامل و بدون مانع به کمک‌ها در تمامی مناطق نوار غزه همراه نباشد، هرگز وضعیت انسانی فاجعه‌بار را تغییر نخواهد داد.

همچنین در این بیانیه آمده است، عوامل نگران‌کننده در مورد نبود شفافیت درباره طرف مسوول این زیرساخت و نیز امنیت ارسال کمک‌ها به بنادر وجود دارند و کشورها باید تضمین کنند که این مسیر دریایی مشروعیت دیگری نخواهد بخشید و اسرائیل با سوءاستفاده از نیاز به کمک‌رسانی به اشغال نظامی-زمینی طولانی مدت نوار غزه مبادرت نخواهد کرد.

نهادهای یاد شده ضمن اشاره به اینکه نیاز مبرم به تمامی کمک‌ها در این شرایط دشوار را درک می‌کنند اما درباره پیامدهای ویرانگر احتمالی ایجاد پیشینه‌های خطرناکی هشدار دادند که می‌تواند به تضعیف شانس ارسال کمک‌های بشردوستانه زمینی منجر شده و درگیری‌ها را طولانی کند.

این نهادها در ادامه نیز تاکید کردند که از سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه انتظار دارند فورا از نفوذ خود برای برقراری آتش‌بسی فوری، ملزم کردن مسوولان اسرائیلی به لغو تحریم عامدانه کمک‌های حیاتی در سراسر نوار غزه و بازگشایی کامل گذرگاه‌های رفح، کرم ابوسالم، بیت حانون و المنطار و لغو محدودیت‌های آنها استفاده کند.

از جمله نهادهایی که این بیانیه مشترک را امضا کردند، می‌توان به سازمان پزشکان بدون مرز، آکسفام، عفو بین‌الملل، اکشن‌اید، انجمن نهادهای غیردولتی ایتالیا، فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر و کمیته مبارزه با گرسنگی اشاره کرد.

به گزارش سازمان ملل، پس از گذشت پنج ماه از جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و محاصره شدید آن، اکثر ساکنان این منطقه که تعدادشان ۲.۲ میلیون تن است، در معرض گرسنگی قرار دارند.   

انتهای پیام

گروه تحریریه علوم بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای پیچیده جهانی. با استفاده از تحلیل‌های کیفی و دقیق، شما را در جریان تغییرات جهانی قرار می‌دهم. با روشی آمیخته از روش‌های روزمره و نظری، به شما مطالب جذابی درباره اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا