فرهنگ و هنر

مکان‌هایی که در انتظار ثبت جهانی‌اند

جهان غنی از اشیا valuable ارزشمند فرهنگی و طبیعی است که باید از آنها محافظت شود. این یک مسئله بسیار مهم برای یونسکو است. امسال طبق معمول چندین پرونده از کشورهای مختلف بررسی و در فهرست میراث جهانی یونسکو گنجانده شده است و در زیر با معروف ترین آنها اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد.

به گزارش ترندونی ، کمیته سالانه میراث جهانی یونسکو از روز جمعه کار خود را در چین آغاز کرد. ایران امسال دو بار در کمیته میراث جهانی یونسکو شرکت کرده است: راه آهن و هورامان. پرونده راه آهن ایران طبق برنامه ای که توسط دبیرخانه یونسكو منتشر شده ، قرار است روز یكشنبه ، 25 ژوئیه بررسی شود و پرونده ثبت منظره فرهنگی هورامان نیز برای سه شنبه 27 ژوئیه برنامه ریزی شده است. (5 آگوست)

در همین حال ، کشورهای مختلف پیشنهاد کرده اند که کاندیداهای مختلفی از کوه و صحرا گرفته تا کل شهر در این کمیته در نظر گرفته شوند. موارد زیر برخی از نکات برجسته این دوره از کمیته میراث فرهنگی یونسکو است که توسط مجله ملی در گزارش خود در کنار پرونده راه آهن ایران ارائه شده است:

سنگ نگاره های حما / نجران / عربستان سعودی

منطقه حماس بین دره نجران و الدواسارو واقع شده است و طبق گفته یونسکو ، به عنوان گذرگاه کاروان ها مورد استفاده قرار گرفته است.

این سایت بسیار قدیمی است ، با کتیبه های مختلف و نمونه هایی از سنگ نگاره ها که صحنه های جنگ ، حیوانات ، گل ها و سبک زندگی قبل از تاریخ را به تصویر می کشد. این سایت از نظر کیفیت و کمیت سنگ نگاره های خود نامزد فهرست میراث جهانی شده است.

پادشاهی / اردن

شهر سلت یا السلت حداقل از عصر آهن به عنوان محل سکونت استفاده می شده است و امروزه جاذبه های بسیاری دارد اما شاید بارزترین عامل در جذب بازدید کننده به این شهر معماری آن باشد.

طبق یونسکو ، این شهر از نظر فرهنگی و جغرافیایی منحصر به فرد نیست ، فقط به دلیل ساختمانهای شهر ، بلکه همچنین به دلیل همزیستی مسالمت آمیز جوامع مسلمان و مسیحی است.

چانکیو / پرو

پرو دارای مکان های شگفت انگیز بسیاری است و تاکنون 12 مکان از این کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. چانکیلو ، که قبلاً برای مراسم های رسمی ، دفاعی و نجومی مورد استفاده قرار می گرفت ، یکی دیگر از میراث جهانی یونسکو است. چانکیو بیش از 2300 سال پیش ساخته شده است و قدیمی ترین مکان نجومی در آمریکا است.

معابد و دروازه های کاکاتیا / هند

تا به امروز ، حدود 40 سایت از هند در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند و چندین مکان نیز در این فهرست ثبت شده اند. کمیته امسال دو مورد از هند ، شامل مجموعه ای از معابد و دروازه ها را بررسی می کند. این معابد و ساختمانهای مرتبط سبک معماری سلسله کاکاتیا را منعکس می کنند.

شهرهایی با چشمه های آب معدنی در اروپا / اتریش ، بلژیک ، جمهوری چک ، فرانسه ، آلمان ، ایتالیا و انگلستان

امسال نیز مجموعه ای از 11 شهر دارای چشمه های آب معدنی در هفت کشور اروپایی نامزد شد. حمام در انگلستان ، ویشی در فرانسه و کارلووی واری در جمهوری چک از جمله این موارد است.

سنگ نگاره های دریاچه اونگا و دریای سفید / روسیه

به گفته یونسکو ، سنگ نگاره های کشف شده در مجاورت دریاچه اونگا و دریای سفید یکی از مهمترین مکانهای تاریخی و فرهنگی در شمال اروپا است. اشیا مختلف ، بیان این تصاویر و شرایط مطلوب اطلاعاتی را درباره سکونتگاههای تاریخی این مکان فراهم می کند.

نیس / فرانسه

فرانسه تاکنون 45 مکان را در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار داده است. محبوبیت کاندیدای فرانسوی برای شهر نیس از قرن هجدهم آغاز شد.

***

ایران تاکنون 24 اثر را در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت کرده است. تخت جمشید اولین بنای تاریخی ایران در سال 1979 بود. در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. آخرین میراث فرهنگی که با موفقیت در ایران به ثبت رسیده جنگل هیرکان است که در سال 2009 به این لیست اضافه شد.

میدان امام اصفهان ، چغازنبیل ، تخت سلیمان ، پاسارگاد ، بم و چشم انداز فرهنگی آن ، گنبد سلطانیه ، بیستون ، کلیساهای ارامنه (سنت استپانوس ، چوپان ، دره شام ​​، کلیساهای سنت ماری و قره ، شوشان) صومعه صفی الدین اردبیلی ، تبریز مجموعه بازار تاریخی ، باغ ایرانی (دولت آباد یزد ، پهلوان پور مهریز یزد ، ارم شیراز ، پاسارگاد شیراز ، چهلستون اصفهان ، فین کاشان ، عباس آباد بهشهر ، اکبریه بیرجند ، ماهان کرمان) ، قابوس شهر سوخته کاخ گلستان ، شوش ، منظره فرهنگی میمند ، کویر لوت ، قنات ایران (قصبه گناباد ، مون اردستان ، گوهرریز جوپار ، اکبرآباد بم ، قاسم آباد بم ، بلده فردوس ، زارچ ، حسن آباد مشیر ، ابراهیم آباد ، وزوان منظره باستان شناسی ساسانی و جنگل های هیرکانی از دیگر بناهای جهان ایران در این فهرست هستند .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا