عمومیکسب و کار ایرانی برتر

درمان عفونت دندان عقل

عفونت دندان عقل یا همان پری کرونیت‌ می‌تواند خیلی ناراحت کننده باشد و موجب التهاب لثه اطراف دندان شود. افرادی که درگیر این مشکل شده‌اند علائمی مانند درد، احساس مزه های ناخوشایند، تورم فک، تورم غدد لنفاوی و گردن را تجربه‌ می‌کنند که به دلیل وجود باکتری‌ها در جرم دندان یا پلاک است.

با توجه به اینکه بیرون آمدن دندان عقل از لثه پروسه طولانی‌تری دارد لثه اطراف آن حساس‌تر شده و بیشتر در معرض عفونت قرار دارد. ازاین‌رو اگر به نکات بهداشتی دهان و دندان توجه نشود‌ می‌تواند عفونت دندان عقل و لثه را به دنبال داشته باشد. اگر‌ می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد دلایل عفونت دندان عقل کسب کنید پیشنهاد‌ می‌کنیم تا پایان این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با ما همراه باشید.

چرا دندان عقل درگیر عفونت‌ می‌شود؟

دندان عقل با توجه به موقعیت خاصی که در دهان دارد، نسبت به سایر دندان‌ها احتمال عفونی شدن آن بیشتر است. زیرا مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آن دشوارتر است. ازاین‌رو این دندان‌ها معمولا یا به خوبی تمیز نمی‌شوند و یا اینکه کلا فراموش‌ می‌شوند، این مسئله موجب‌ می‌شود که باقیمانده غذا، پلاک و سایر مواد ریز میان دندان‌ها انباشته شوند و به عاملی برای رشد باکتری‌ها تبدیل شوند. این شرایط موجب عفونی شدن دندان عقل‌ می‌گردد.

عفونت دندان عقل چه علائمی دارد؟

عفونت دندان عقل‌ می‌تواند علائم مختلفی داشته باشد اما مهم‌ترین آن‌ها احساس درد در آن ناحیه است. گاهی اوقات عفونی شدن دندان عقل موجب درد در کل فک، گلو، گردن و سردرد‌ می‌شود. تورم غدد لنفاوی زیر فک نیز با این دردها همراه است.

از دیگر علائم پری کرونیت‌ می‌توان به تورم صورت و فک، مزه بد در دهان، عفونت و تب، ترشح چرک، آبسه و احساس بو اشاره کرد. گاهی اوقات حتی خوردن و یا جویدن نیز برای فرد دشوار خواهد شد. اگر شما نیز این علائم را احساس‌ می‌کنید بهتر است که هرچه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه نماییند. پزشک با توجه به این علائم بیماری را تشخیص‌ می‌دهد و بهترین روش درمانی را تجویز‌ می‌کند.

دندانپزشک چگونه عفونت دندان عقل را تشخیص‌ می‌دهد؟

جراح دهان یا دندانپزشک متخصص با بررسی وضعیت دهان و دندان بیمار‌ می‌تواند به خوبی تشخیص دهد که آیا دندان عقل نهفته دچار عفونت شده و یا اینکه این علائم نشان دهنده مشکل دیگری است. برای این منظور  سوالاتی در رابطه با سلامت عمومی و علائم دندانی از بیمار‌ می‌پرسد و با بررسی وضعیت دندان‌ها و لثه و عکس‌برداری از دندان به طور دقیق تشخیص‌ می‌دهد که دندان‌ها یا لثه دچار آسیب شده‌اند و یا اینکه دندان‌های نهفته در فک وجود دارد و باعث ایجاد عفونت در دهان شده‌اند.

روش‌های درمان عفونت دندان عقل

  • هنگامی که بیمار برای درمان پری کرونیت یا عفونت دندان عقل به دندانپزشک مراجعه‌ می‌کند، دندانپزشک با بررسی وضعیت دندان و لثه و میزان عفونتی که وجود دارد بهترین روش درمانی را انتخاب‌ می‌کند و نکات مراقبتی لازم را به بیمار توصیه‌ می‌کند. از بهترین راهکارها برای درمان عفونت عقل‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.
  • در صورتی که عفونت فقط در دندان وجود داشته باشد و تورم و درد چندان زیاد نباشد،‌ می‌توان با شستشوی دهان با آب گرم و نمک از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.
  • در برخی مواقع لثه، فک و گونه نیز دچار تورم و درد‌ می‌شود که در چنین شرایطی بیمار باید به دندانپزشک مراجعه کند تا با تجویز آنتی بیوتیک‌هایی مانند پنی سیلین و مسکن‌هایی مثل استامینوفن میزان درد و عفونت کاهش یابد.
  • در مواردی که فرد دوباره درگیر عفونت دندان عقل‌ می‌گردد و یا التهاب و درد شدیدی دارد باید به جراح دهان و دندان مراجعه نماید تا دندان عقل را کاملا از لثه خارج کند. درصورتی‌که به عمل جراحی نیاز باشد باید در جلسه مشاوره دندانپزشک با بیمار صحبت کند تا اطلاعاتی در مورد مشکلات سلامتی، حساسیت‌های دارویی بیمار و سایر موارد به دست آورد تا بتواند جراحی را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. این جراحی معمولا حدود ۴۵ دقیقه طول‌ می‌کشد و همراه با بی حسی موضعی انجام‌ می‌شود.

بعد از عمل نیز نیاز است که بیمار مراقبت های ضروری را رعایت کند تا زخم کاملا بهبود پیدا کند. در چند روز اول بیمار باید از غذاهای نرم استفاده کند تا مانع از فشار آمدن زیاد به زخم شود. علاوه بر این توصیه‌ می‌شود که به مدت یک هفته با استفاده از آب و نمک دهان را شستشو دهد تا باکتری‌های باقیمانده درون دهان کاملا از بین بروند.

سوالات رایج و متداول ایمپلنت دندان که بقیه مراجعان کلینیک در مورد ایمپلنت دندان پرسیده اند در اینجا برای آشنایی شما گردآوری شده است

انواع روش‌های خانگی درمان عفونت دندان عقل

گاهی اوقات فردی که به عفونت دندان عقل مبتلا‌ می‌شود دسترسی به دندانپزشک ندارد و یا اینکه نمی‌تواند سریعا به پزشک مراجعه کند. در چنین شرایطی‌ می‌تواند با استفاده از درمان‌های خانگی زیر میزان علائم عفونت و درد را کاهش دهد و از شدید‌تر شدن عفونت جلوگیری نماید.

  • ضدعفونی کردن دهان با استفاده از محلول آب نمک

این روش یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای کاهش التهاب دهان است و موجب توقف رشد باکتری‌ها و ضدعفونی شدن دهان‌ می‌شود. برای این منظور کافی است یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب جوش حل کنید و به مدت ۳۰ ثانیه محلول را در دهان بچرخانید و بیرون بریزید.

  • استفاده از یخ جهت کاهش درد و التهاب

یخ نیز تاثیر بسزایی در کاهش التهاب دارد. برای کاهش درد و التهاب دندان عقل عفونی تکه‌ای یخ را داخل یک کیسه بگذارید و پس از پیچیدن حوله‌ای تمیز و نازک دور آن، ۳-۴ بار آن را حدود ۱۵ دقیقه روی قسمت آسیب دیده و ملتهب قرار دهید.

  • از بین باکتری‌ها با استفاده از دهانشویه گواوا

این دهانشویه کاملا گیاهی است و برگ‌های گواوا دارای خاصیت ضدالتهابی هستند، به‌طوری‌که ویژگی ضد باکتریایی در برابر باکتری‌های پاتوژن دهان دارند. در واقع فلاوونوئیدهایی مانند کوئرستین و گوایجاورین که در این ماده وجود دارد موجب شده که به عنوان ضدباکتری عمل کند.

  • شستشو با دهانشویه ضد التهاب گیاه بشنیزه

این گیاه دارای خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی است و برای درمان دندان درد و خونریزی لثه‌ می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

  • روغن کشی دندان با استفاده از روغن نارگیل

در طب هند باستان برای سلامت دندان خیلی به روغن کشی تاکید شده است. منظور از روغن کشی چرخاندن روغن در دهان برای چند ثانیه و سپس بیرون ریختن آن است. در روغن نارگیل ماده‌ای به نام لوریک اسید وجود دارد که دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی است. تحقیقات صورت گرفته نشان‌ می‌دهد که روغن نارگیل در تسکین التهاب لثه و کاهش جرم دندان خیلی موثر است.

درمان عفونت دندان عقل شدید و حاد

گاهی اوقات برای درمان پری کرونیت شدید و اورژانسی، دندانپزشک جراحی را پیشنهاد‌ می‌کند. زیرا با استفاده از این روش‌ می‌توان به طور کامل درد و عفونت از بین برد و دوره بهبودی خیلی کوتاه‌تر است. در این روش دیگر نیازی به استفاده زیاد آنتی بیوتیک‌ها نیست. البته در برخی مواقع دندانپزشک ترجیح‌ می‌دهد در ابتدا برای بیمار مسکن و آنتی بیوتیک تجویز کند تا درد و عفونت را کنترل نماید و در صورتی که عفونت از بین نرود برای جراحی اقدام‌ می‌کند.

نحوه جراحی دندان عقل برای از بین بردن درد و عفونت

در این جراحی ابتدا قسمت زیر اوپرکلوم شستشو داده‌ می‌شود تا مواد تحریک کننده و اضافی به طور کامل خارج گردد. گاهی اوقات در کنار این شستشو با استفاده از ابزارهای دندانپزشکی دبریدمان دندان که به معنی از بین بردن جرم، رسوب و مواد غذایی میان دندان‌ها است، نیز انجام‌ می‌شود. با انجام شستشو به تنهایی فقط آبسه دندان کاهش‌ می‌یابد اما برای تخلیه آن نیاز است که برشی کوچک ایجاد شود.

همچنین صاف کردن دندان مقابل دندان آسیب دیده که به آن فشار وارد‌ می‌کند موجب از بین بردن منشا زخم‌ می‌شود. در‌صورتی‌که پس از درمان بیمار همچنان علائمی مانند تورم گردن و صورت، ورم غدد لنفاوی گردن، تب و کسالت داشته باشد دندانپزشک یک دوره مصرف آنتی بیوتیک نیز برای او تجویز‌ می‌کند. این آنتی بیوتیک‌ها عمدتا از گروه بتالاکتام مثل مترونیدازول و کلیندامایسین هستند.

عفونت دندان عقل: اقدامات درمانی لازم چیست؟ - دکتر سیده مریم حاکم زاده

درصورتی‌که بیمار در بلع و تنفس با مشکل مواجه شود و به سختی این کار را انجام دهند دچار عفونت مزمن شده است و باید هرچه سریع‌تر به اورژانس بیمارستان مراجعه نماید تا با تزریق محلول‌های خاص و داروهای وریدی وضعیت تنفس او را بهبود ببخشند. در برخی مواقع از جراحی‌های نیمه اورژانسی برای کاهش تورمی که موجب اختلال در  تنفس بیمار شده استفاده‌ می‌کنند.

عفونت دندان عقل چه عوارضی دارد؟

عفونت دندان عقل و نهفتگی آن‌ می‌تواند موجب آسیب رسیدن به سایر دندان‌ها شود. درصورتی‌که دندان عقل به دندان آسیاب دوم فشار وارد نماید احتمال دارد این دندان دچار آسیب دیدگی شود و ریسک عفونت در این قسمت افزایش یابد. دندان عقل همچنین با فشاری که به سایر دندان‌ها وارد‌ می‌کند موجب شلوغی آن‌ها شده، به‌طوری‌که برای منظم کردن دندان‌ها به درمان ارتودنسی نیاز خواهد بود.

درصورتی‌که کیست‌های دندان عقل داخل کیسه‌ای در استخوان فک رشد کند، این کیست‌ می‌تواند موجب آسیب دیدن استخوان فک، اعصاب و دندان‌ها شود. در موارد خیلی نادر نیز حتی ممکن است یک تومور غیر سرطانی و خوش خیم به وجود آورد. در چنین شرایطی باید بافت و استخوان آن ناحیه برداشته شود.

دندان‌های عقل نیمه نهفته در مقایسه با سایر دندان‌ها بیشتر در معرض خطر پوسیدگی هستند. زیرا تمیز کردن آن‌ها دشوار بوده و غذا و باکتری بیشتر بین لثه و دندان باقی‌ می‌ماند. این نیمه نهفتگی حتی‌ می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های لثه مانند پریکوروتیت را نیز افزایش دهد.

چگونه از عفونت دندان عقل جلوگیری کنیم؟

نحوه خارج کردن دندان عقل با توجه به موقعیتی که دارد متفاوت است. دندان‌های عقلی که کاملا رشد کرده و از لثه خارج شده‌اند را‌ می‌توان همانند سایر دندان‌ها کشید. اما دندان‌های نهفته و نیمه نهفته نیاز به جراحی دارند تا بتوان آن‌ها را از دهان خارج نمود.

ازاین‌رو بالغ بر ۸۵ درصد افراد به دلایل مختلفی اقدام به کشیدن دندان عقل خود‌ می‌کنند. این جراحی اگر  چه کمی دشوار است اما با مراجعه به یک جراح دهان و دندان مجرب‌ می‌توان جراحی راحت و موفقی را تجربه کرد.

با این حال نمی‌توان از تمامی التهابات لثه جلوگیری نمود ولی کشیدن دندان عقل‌ می‌تواند روشی موثر برای جلوگیری از عفونت دندان عقل یا پری  کرونیت باشد. دندانپزشکان نیز خیلی به کشیدن این دندان برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات ناشی از آن توصیه‌ می‌کنند.

سخن پایانی

عدم رسیدگی به موقع به دندان‌های پوسیده و عفونت دندان عقل یکی از مشکلات جدی است که‌ می‌تواند سلامت افراد را تهدید کند. در واقع عدم توجه به نشانه‌های عفونت دندان عقل و لثه‌ می‌تواند زمینه ساز مشکلات پیچیده‌تری باشد. به‌طوری‌که پروسه درمانی سخت‌تر و پر هزینه‌تر خواهد شد. ازاین‌رو به شما پیشنهاد‌ می‌کنیم که اگر علائم و نشانه‌های عفونت و پوسیدگی دندان را در دهان خود مشاهده کردید هر چه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه کنید تا با بررسی وضعیت دهان و دندانتان و شدت عفونت بهترین روش درمانی را انتخاب کند و این مشکل را برطرف نماید تا از عوارض نجات یابید و سلامت بدن و دندان‌های خود را حفظ کنید.

سوالات متداول

  • چرا دندان عقل دچار عفونت‌ می‌شود؟

در اطراف دندان عقل نیمه نهفته ذرات مواد غذایی و پلاک بیشتری تجمع‌ می‌کند و زمینه را برای به وجود آمدن عفونت فراهم‌ می‌نماید. این اتفاق موجب عفونت و التهاب اطراف دندان عقل نهفته یا به اصطلاح پریکورونیت‌ می‌شود.

  • آیا‌ می‌توان عفونت دندان عقل را از بین برد؟

درصورتی‌که میزان این عفونت خیلی جزئی باشد در طی چند روز معمولا با مصرف ایبوپروفن از بین‌ می‌رود و درد و تورم آن خیلی کاهش‌ می‌یابد. اما با ادامه این روند نیاز است که به دندانپزشک مراجعه شود.

  • آیا راهی برای جلوگیری از بروز عفونت دندان عقل وجود دارد؟

بله‌ می‌توان با رعایت بهداشت دهان و دندان و همچنین حداقل دو بار استفاده از مسواک و نخ دندان در روز، داشتن رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات، پرهیز از مصرف دخانیات و کاهش مصرف مواد قندی و نوشیدن آب کافی از عفونت دندان عقل جلوگیری کرد و آن را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

آیا احساس گرفتگی یا درد د، برای بسیاری از نوجوانان و جوانان همچون یک حکم عبور  یا مناسکی در زندگی‌شان محسوب می‌شود. با وجودی که نژادهای انسان‌ها از لحاظ فیزیکی با هم تفاوت دارند، اما در اکثر افراد، فضای کافی برای رشد دندان‌های عقل در استخوان فک وجود ندارد. البته همه‌ی این افراد درباره‌ی مشکلاتی که می‌توانند در صورت تأخیر در درمان این دندان‌های دردسر ساز به وجود بیایند، اطلاع چندانی ندارند. برخی افراد ممکن است از توصیه‌ای که برای کشیدن دندان عقلشان به آن‌ها شده است سر باز زنند، شاید به این خاطر که در آن لحظه مشکلی با آن نداشته‌اند. اگر به شما گفته شده است که دندان عقلتان به خوبی و به در جای مناسبی روییده نشده است، باید بدانید که در صورت تأخیر در درمان مناسبی برای آن، چه اتفاقی خواهد افتاد.

از آنجایی که دندان عقل ممکن است باشد بررسی‌های دوره‌ای دندانپزشکی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. چراکه طی این معاینات می‌توان به وضعیت دقیق دندان عقل پی برد و از عفونت و یا رشد انحرافی آن که باعث آسیب به دیگر دندان‌ها می‌شود جلوگیری کرد. کلینیک دندانپزشکی محتشم می‌تواند در این زمینه یاری رسان شما باشد.

دندان عقل نهفته چیست؟

، دندانی است که به شکل نادرستی در لثه قرار گرفته است، به طوری که نمی‌تواند در موقعیت و نیز در زاویه‌ای درست حرکت کند. این دندان ممکن است به سمت دندان مجاور یا به سمت عقب دهان زاویه بگیرد. ممکن است زاویه‌ی آن مناسب باشد اما به طور عمودی در لثه گیر کند و کاملاً از آن بیرون نیاید. حتی ممکن است به صورت افقی قرار بگیرد، یعنی هرگز نمی‌تواند حتی تا حدودی به حالت راست و قائم در جای خود قرار بگیرد. در هر یک از این موارد، دندان عقلی که در جای نادرستی قرار گرفته است، می‌تواند به دندان کناری خود فشار و تغییراتی را وارد کند. از آنجاییکه به طور تخمینی حدوداً 75 درصد از افراد دچار مشکلی نهفتگی در حداقل یکی از دندان‌های عقلشان می‌شوند، اکثر پزشکان برای جلوگیری از آسیب به دندان‌های مجاور دندان‌های عقل، آزمایش‌ها و معایناتی را بر روی افرادی که به اواخر دوره‌ی نوجوانی‌شان رسیده‌اند انجام می‌دهند

علت بروز عفونت‌های دندان عقل

مشکل دندان‌های عقل نهفته هنگامی رخ می‌دهد که سومین دسته‌ی دندان‌های آسیاب که به عنوان دندان عقل شناخته می‌شوند، به خوبی یا کلاً رشد نکرده باشند. وقتی یک دندان عقل به صورت نسبی روییده شود، محل باز شده برای رویش دندان می‌تواند به عنوان زمینه‌ای برای رشد باکتری‌ها عمل کند و این امر منجر به عفونت دندان عقل می‌شود. عفونت دندان عقل (با نام علمی پری کورونیت)، بسیار جدی است و درمان آن ممکن است کمی دشوارتر باشد؛ زیرا وقتی که به هر صورتی دندان عقل کاملاً روییده نشده باشد، لایه‌ای از لثه محلی را که رویش نسبی آغاز شده است را می‌پوشاند. تا وقتی که این لایه از لثه برداشته نشود، دندان عقل به طور کامل از زیر لثه بیرون نیاید یا امکان درمان و رفع عفونت دندان عقل وجود ندارد.

مشکلاتی که ممکن است دندان عقل نهفته به وجود آورد

شایع‌ترین مشکل دندان عقل، عفونت خفیف در اطراف دندان است که از عدم رویش کامل دندان به وجود می‌آید. در این موارد، لایه‌ای از لثه هنوز روی دندان را پوشانده است. ذرات غذا در زیر این لایه گیر می‌کنند، باکتری‌ها رشد کرده و عفونت به وجود می‌آید. این عفونت پری کورونیت نام دارد. این عفونت می‌تواند بدتر و به جاهای بیشتری پخش شود تا جایی که علائم خیلی جدی‌تر و شدیدتر خواهد شد. این علائم شامل موارد زیر می‌باشند:

  • درد
  • تب
  • بی‌اشتهایی
  • احساس ناراحتی و ناخوشی در همه حال
  • ورم غدد واقع در گلو
  • بوی بد دهان
  • مزه‌ی بد در دهان به خاطر ترشح چرک از محل عفونت
  • مشکل در باز کردن فک‌ها یا بلعیدن غذا
  • درد در هنگام گاز زدن

اگرچه این مورد شایع نیست اما ممکن است این عفونت آن‌قدر شدید شود که به درمان اورژانسی نیاز باشد. بهترین راه‌حل این است که به محض مشاهده‌ی هر گونه عفونت در این ناحیه، برای برطرف کردن آن اقدام کرده یا با کشیدن دندان عقل، از بروز این عفونت‌ها جلوگیری کنید.

درمان عفونت دندان عقل

روش‌های متعددی برای درمان عفونت دنان عقل وجود دارد، از جمله شیوه‌های درمانی احتیاط کارانه یا جراحی جهت کشیدن دندان عقل. اگر دندان‌های عقل شما بدون مشکلی روییده شده‌اند، ممکن است دندان‌پزشک تصمیم بگیرد که آن‌ها را نگه دارد و مراقبت‌هایی را برای آن‌ها در نظر بگیرد.

شیوه‌ی احتیاط کارانه

در صورتی که به‌به خاطر عفونت دندان عقل، دچار درد شده‌اید، متخصص یا جراح دندان‌پزشک شما ممکن است شیوه‌ی محتاطانه‌ای را برای درمان این مشکل شما به کار بگیرد، درمان‌هایی همچون مصرف داروهای مسکن، آنتی‌بیوتیک‌ها برای خشک کردن عفونت، دهان‌شویه یا استفاده از آب نمک برای شستشوی محل عفونت. بدون توجه به اینکه قصد انجام جراحی دارید یا خیر، در صورتی که فکر می‌کنید که دندان عقلتان عفونت کرده است باید به یک دندان‌پزشک مراجعه کنید. در این حین می‌توانید از یک کیسه یخ برای کاهش ورم استفاده کنید، با آب نمک دهانتان را بشویید و یا داروهای مسکنی مانند ایبوپروفن یا آسپرین مصرف کنید. این روش‌ها می‌توانند برای افرادی مؤثر و مفید باشند که دچار بیماری‌های خاصی مانند مشکلات خونی هستند و ترجیح می‌دهند که تحت عمل جراحی قرار نگیرند. اگرچه در صورتی که عفونت دندان عقلتان بیشتر و شدیدتر شود، در این شرایط عمل جراحی می‌تواند بهترین راه برای رهایی شما از این مشکل باشد.

شیوه‌ی جراحی

جراحی جهت کشیدن دندان عقل، روشی متداول برای اجتناب از مشکلاتی همچون عفونت‌های دندان عقل می‌باشد. متخصصان اعتقاد دارند که این جراحی هنگامی لازم می‌شود که عفونت دندان عقل سبب بروز مشکلاتی شده است. از آنجایی که تقریباً 85 درصد از همه‌ی دندان‌های عقل باید کشیده شوند، بسیاری از دندان‌پزشکان برای پیشگیری از عفونت این دندان‌ها، کشیدن آن‌ها را توصیه خواهند کرد. اگر شرایط شما برای انجام جراحی کشیدن دندان عقل مناسب نباشد یا اگر تمایلی به انجام این عمل ندارید، گزینه‌های درمانی دیگری ممکن است وجود داشته باشد.

اگر متخصص دندان‌پزشک تشخیص دهد که لازم است دندان عقلتان کشیده شود، کار دیگری نیست که بتوانید انجام دهید. اگر دندان عقل نهفته دارید و یا اگر عفونت کره باشد، تنها کاری که شما می‌توانید انجام دهید، حفظ سلامت دهان و دندانتان است. مراقبت و بهداشت صحیحی دندان‌ها، یکی از جنبه‌های اساسی در سلامت عمومی فرد است و اولین کار برای این منظور، مسواک زدن دندان‌ها حداقل دو بار در روز و استفاده‌ی روزانه از نخ دندان است.

درمان‌های خانگی برای کاهش درد دندان عقل

هر کسی که تا کنون مشکلی در دندان عقل داشته است، می‌داند که این مشکل چقدر می‌تواند دردآور باشد. اکثر افراد اطراف شما به شما خواهند گفت که فورا نزد دندان‌پزشک بروید و آن را بکشید. اگرچه این بهترین نظر برای حل این مشکل است، اما همیشه امکان پذیر نیست. برخی افراد به خاطر کارهای خانه و مشغله‌های کاریشان مجبور می‌شود که کارهای دندانپزشکی‌شان به تعویق بی اندازند و همچنین اینکه مشغله دندان‌پزشکان زیاد است و گاهی اوقات در همان وقت نمی‌توانند فوراً به شما رسیدگی کنند. اگر درد دندان شما را بسیار آزار می‌دهد و باید برای کشیدن دندان عقلتان چند ساعت یا چند روز منتظر بمانید، در اینجا به درمان خانگی اشاره خواهیم کرد که می‌توانند موقتاً دردتان را تسکین دهند.

این روش را اغلب خود متخصصین دندانپزشکی نیز در زمان‌هایی که بین جلسات درمانی دندانپزشکی وقفه می‌افتد توصیه می‌کنند. این روش نه تنها یکی از مؤثرترین روش‌ها بلکه راحت‌ترین روش برای تسکین درد دندان عقل است. تنها کاری مه باید انجام دهید این است که حدود هشت اونس (250 گرم) آب را در یک لیوان بریزید و با دو قاشق غذاخوری نمک هم بزنید تا نمک کاملاً در آب حل شود. محلول را در دهانتان بریزید و به مدت چند دقیقه (یا تا وقتی که بتوانید مزه‌ی شوری را تحمل کنید) دهانتان را با این محلول آب نمک شستشو دهید و سپس آن را بیرون بریزید. این کار را هر چند ساعت یک‌بار تکرار کنید و به این صورت درد دندانتان کمتر خواهد شد.

اگر درد دندان عقل شما به خاطر ورم ایجاد شده در دندان باشد، قرار دادن یخ یا کیسه‌ی یخ روی آن می‌تواند کمک کننده و مؤثر باشد. برای این کار می‌توانید از یک بسته‌ی یخی آماده در بازار استفاده کنید و یا می‌توانید چند تکه یخ را در یک کیسه‌ی پلاستیکی قرار دهید، آن را در یک حوله بپیچید و آن را روی ناحیه‌ی متورم قرار دهید. این کار نه تنها درد را تا حدی کاهش داده بلکه به رفع التهاب نیز کمک خواهد کرد.

میخک می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش درد دندان داشته باشد. این گیاه یکی از درمان‌های کاملاً خانگی است که تأثیری دوگانه در درمان این مشکل دارد. اولاً، به خاطر خواص بی‌حسی خود، به کاهش درد و سر کردن محل کمک کرده، ضمن اینکه به خاطر خواص آنتی باکتریال و ضدعفونی کننده‌ی خود، از عفونت جلوگیری می‌کند. مقدار روغن میخک تهیه کنید و یک گلوله‌ی پنبه را به آن آغشته کنید. گلوله پنبه‌ی آغشته به روغن میخک را مستقیماً روی دندان و لثه‌های اطراف دندان قرار دهید. گلوله‌ی پنبه را تا هنگام کاسته شدن درد روی محل نگه دارید. برای برخی افراد، طعم و بوی میخک بسیار قوی و نافذ است. در صورت داشتن این مشکل، می‌توانید آن را با کمی روغن زیتون مخلوط کنید. این کار باعث رقیق‌تر شدن روغن میخک شده و طعم و بوی آن را خفیف‌تر خواهد کرد. این درمان را چند بار در روز و به اندازه‌ی نیاز خود انجام دهید.

این درمانی است که شاید کمی عجیب به نظر بیاید، اما می‌تواند یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای رفع این مشکل نیز باشد. از گذشته تا کنون از پیاز (انواع پیازها) به عنوان درمانی برای تسکین درد و التهاب ناشی از مشکلات آرتروز استفاده شده است. این امر می‌تواند به این معنا باشد که می‌توانید از این روش برای تسکین درد دندان عقل نیز استفاده کنید. پیاز درمانی مؤثر است زیرا این گیاه حاوی مواد شیمیایی گیاهی (فیتوکمیکال) است که آلودگی‌ها و میکروب‌های به وجود آورنده‌ی عفونت را مورد هدف قرار می‌دهند و دردتان را برای مدتی قطع می‌کند. چیزی که باعث می‌شد برخی افراد درباره‌ی استفاده از پیاز برای تسکین درد کمی رنگ کنند این است که برای این منظور باید پیاز خام را بجوند. برای بسیاری از افراد، بدتر از همه این است که هر چه طعم و بوی پیاز تندتر باشد، خاصیت تسکین دهندگی آن بیشتر خواهد بود. پیازهای ملایمی همچون پیاز شیرین، به تسکین درد کمک می‌کند اما تاثیر پیازهای قرمز یا زرد خیلی بیشتر از این پیازها می‌باشد. وقتی متوجه ی درد در دندان خود شدید، یک پیاز را برش دهید و با سمتی از دهانتان که درد دارد، آن را بجوید. این کار کمک می‌کند تا آب پیاز به داخل دندانتان نفوذ کند. اگر بیا جویدن، درد دندانتان خیلی شدیدتر می‌شود، می‌توانید با انگشتتان یک تکه پیاز را مستقیماً روی دندان و لثه‌ی دردناک خود نگه دارید.

اگر به دنبال چیزی هستید که مزه‌ای بهتر از پیاز داشته باشد، برش‌های خیار می‌تواند به تسکین درد دندان عقلتان کمک کند. البته خیار همانند پیاز، خواص ضد عفونی کننده را ندارد اما وقتی دندان درد دارید، می‌تواند در این موقعیت تنگنا به داد شما برسد. یک خیار بردارید و آن را به تکه‌های کوچک برش دهید. خیار را خوب بشویید و برش‌های آن را در یخچال قرار دهید. وقتی درد دندانتان شروع شد، یکی از برشی خیار را بردارید و آن را مستقیماً در دهان خود و بر روی دندان عفونت کرده قرار دهید. سردی خیار باعث کاهش درد و در نتیجه رفع درد دندان خواهد شد.

اگر درد دندان عقلتان ناشی از ورم لثه‌های اطراف ناحیه‌ی عفونت کرده باشد، استفاده‌ی چای کیسه‌ای می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای رفع این مشکل باشد. چای به خاطر خواص ضدالتهاب موجود در اسید تانیک خود، در بسیاری از درمان‌های خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مؤثرین راه برای استفاده از چای کیسه‌ای جهت درمان درد این است که چای را در یک فنجان دم کنید و سپس فنجان را در یخچال قرار دهید، در حالی که کیسه یخ در فنجان است. وقتی چای به خوبی سرد شد، کیسه‌ی چای را خارج کرده و آن را در داخل دهان و مستقیماً روی دندان و لثه قرار دهید. این کار به کاهش ورم و تسکین فوری درد کمک می‌کند.

  • ر ناحیه گوش‌ می‌تواند از علائم عفونت دندان باشد؟

بله در اکثر مواقع احساس درد در ناحیه گوش معمولا نشان دهنده عفونت در دندان‌های عقل و یا دندان‌های فک پایین است.

  • چه زمانی نیاز است که به دندانپزشک مراجعه شود؟

اگر در ناحیه دندان عقل و یا لثه احساس درد و یا التهاب داشته باشید باید حتما هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید. مشاهده هر یک از علائم و نشانه‌های پوسیدگی دندان نیاز به مراجعه به دندانپزشک دارند و باید حتما پیگیری شوند.

 

دکمه بازگشت به بالا