عمومی

مجسمه‌سازی که همایون شجریان را شوکه کرد!

سلام بر مجسمه مهران مدیری همایون شجریان! ویدیوی دیدار همایون شجریان با مجسمه مهران مدیری را که در روزهای اخیر در شبکه های اجتماعی خبرساز شده است، احتمالاً دیده اید. جایی که خواننده معروف و پسر یک استاد آواز ایرانی با دیدن مجسمه مهران مدیری، این مجسمه آنقدر شبیه چهره واقعی یک بازیگر سینما و تلویزیون است که همایون به نشانه احترام دستش را روی سینه او می گذارد. و به او تبریک می گویم!

به گزارش ترندونی، روزنامه خراسان ادامه داد: خواننده موسیقی با دیدن مجسمه بودن این چهره شوکه می شود، جلو می رود و دستش را روی سر و صورت مهران مدیری می گذارد تا باور کند! آیا می دانید چه کسی چنین مجسمه بزرگی را ساخته است و چگونه این مجسمه به چهره واقعی یک میزبان شباهت دارد؟ اگرچه نامی از مجسمه ساز در این ویدئو ذکر نشده است، اما پس از کمی تحقیق متوجه شدیم که این مجسمه توسط یک هنرمند مشهدی تاکنون کشف نشده ساخته شده است.

به سراغ حسین ایجادی، خالق این مجسمه رفتیم و از همایون شجریانو درباره تاریخچه تکان دهنده و حاشیه های مجسمه کارگردان، چگونگی ساخت چنین مجسمه عجیب، کار و زندگی اش پرسیدیم.

ساختن مجسمه را با آزمون و خطا یاد گرفتم

حسین ایجادی متولد 1360 است. و خود را اینگونه معرفی می کند: «در سال 1360 رشته گریم خواندم و از سال 1366 وارد گریم حرفه ای شدم. من به تهران رفتم و با استاد جلال الدین معیریان، آرایشگر و طراح صورت معمولی کار کردم. 1992 به مشهد برگشتم و مدرسه راه اندازی کردم و از آنجایی که گریم مشهد در سینما زیاد فعال نیست، از حرفه ام دست و پا ساختم که به عنوان سر بریدن در سینما استفاده می شود. در عین حال سعی کردم از هنر برای افرادی که قطع عضو شده بودند استفاده کنم تا اینکه چهار سال پیش اولین شرکت تولید کننده اندام مصنوعی با کیفیت بالا را در کشور تأسیس کردم. در این شرکت علاوه بر اعضای مصنوعی به تولید مجسمه و نگهبان نیز علاقه داشتم. “بدون یادگیری، یاد گرفتم که این کار را از طریق آزمون و خطا انجام دهم. من توانستم اولین ساردین “هایپررئال” یا “بسیار واقعی” خود را درست کنم.

مجسمه «مدیر» چند سال پیش ساخته شد

ایجادی درباره تاریخچه ساخت مجسمه مدیری می گوید: «شرکتی در مشهد است که وظیفه ساخت مجسمه های کوچک سه بعدی را بر عهده دارد. در سال 1375 که از طرف اداره ارشاد مشهد مشغول کار روی ساردین هنرمند خراسانی کمال علوی بودیم، یکی از کارکنان آن شرکت شاگرد من بود و از همکاران ما برای تولید ساردین بزرگ دعوت به همکاری کرد. آن زمان ما فقط آموزشگاه مجسمه سازی داشتیم و از آنها دعوت می کردیم که به ما مراجعه کنند. وقتی کارمندان شرکت به مدرسه آمدند، مدیر عامل آنها به مجسمه استاد رضا کمال علوی نزدیک شد و گفت ما به دنبال چنین مجسمه هایی هستیم و می خواهیم چنین کاری انجام دهیم، اما چاپ سه بعدی فقط در ابعاد کوچک می تواند به ما کمک کند و ما نمی توانیم. جزئیات بالای صورت را ببینید. مجسمه ها را بپوشید. خلاصه قرار شد موزه بسازند و برای افراد مشهور و فوق العاده مجسمه بسازیم. این همکاری شکل گرفت و چندین مجسمه هم ساختیم. مثلا مجسمه ای از استیو جابز درست کردیم که تصویرش در حالا خورشید نشان داده شد اما به دلیل عدم تبلیغ نام ما را نبردند. سپس بازیگران ایرانی مانند مهران مدیری، رضا عطاران، فاطمه معتمدآریا و آل پاچینو را خلق کردیم و قرار شد سالار عقیلی مجسمه ساز ساخته شود. گروه به خوبی شکل گرفته بود. ما 5 چهره برجسته ساختیم که فاش نشدند. تندیس مهرانو مدیری نیز به سفارش همین شرکت ساخته شده است.

روزی که همایون شجریان غافلگیر شد

کنجکاو شدیم که بدانیم همایون شجریان از کجا و چگونه مجسمه مهران مدیری را کشف کرد و متعجب شد. این هنرمند مشهدی می گوید: فیلم تندیس مهران مدیری و سورپرایز همایون شجریانو به بیش از یک سال پیش برمی گردد. در آن زمان استاد شجریان زنده اما ناسالم بود. احمدعلی شجریان، برادرش، یکی از اساتید و دوستان ما، با یک موسسه خیریه همکاری می کند که در ازای کمک های خیریه به هنرمندان، تندیس های کوچکی به آنها اهدا می کند. تیم خیریه از احمدعلی شجریانو خواست تا کاری برای خلق چهره پروفسور محمدو رضا شجریانو انجام دهد. استاد احمدعلی شجریان با همایون تماس گرفت و ایشان برای بازدید از محل کار ما به مشهد آمدند. وقتی همایون و احمدعلی شجریان وارد شرکت شدند، مجسمه های کوچکی دیدند و از آنجا وارد اتاقی از مجسمه های هایپررئال شدند که فقط مجسمه آقای مدیری روی صندلی نشسته بود. همایون شجریان فکر می کند آقای مدیری در اتاق نشسته و با او خداحافظی می کند! بالاخره استاد شجریان خراب می شود و مجسمه اش ساخته نمی شود. «فقط این فیلم یادآور روزی است که اخیراً در رسانه های اجتماعی محبوب شده است.

می پرسم حاشیه یا واکنشی برای اکران این فیلم وجود داشت؟ وی گفت: این مجسمه هنوز به صورت رسمی رونمایی نشده است و مسئولیت آن بر عهده شرکت مشهدی است که آن را سفارش داده است. آنها چندین بار دنبال کردند و پرسیدند چه کسی فیلم را پخش می کند، اما هیچ کدام از ما نمی دانستیم. من حتی آن روز آنجا نبودم. همچنین وجود نداشتن نام تهیه کننده در این فیلم ناامید کننده است. «چون در ایران فقط سه نفر در حال ساخت چنین مجسمه هایی هستند که دو نفرشان در تهران هستند، من هم در مشهد کار می کنم.

هزینه این مجسمه ها حدود 100 میلیون است

از این هنرمند مشهدی می پرسم مجسمه مهران مدیری چقدر هزینه داشته است؟ وی گفت: فقط می توانم قیمت لوازم مصرفی مجسمه را بگویم. زیرا ممکن است برخی از شرکت ها بخواهند چنین مجسمه هایی را سفارش دهند یا بفروشند و من نمی توانم جزئیات قیمت را بگویم. قیمت فروش این مجسمه ها حدود 100 میلیون تومان و مواد مصرفی حدود 35-40 میلیون تومان است. مواد مصرفی برای ساخت قالب یا قالب گیری تزریقی مواد سیلیکونی. زیرا این سیلیکون ها عمر مفید بسیار بالایی دارند و مواد اولیه آنها فقط در دو یا سه کشور تولید می شود. مواد باقی مانده از مجسمه ها و حتی قالب ها اما با مواد داخلی ساخته شده اند. چشمان مجسمه از اکریلیک ساخته شده است و داخل آن دارای دندان، مو و غیره است.

3 راه برای ساخت مجسمه وجود دارد

این مجسمه ها چگونه ساخته می شوند، از چه موادی در آنها استفاده شده و …؟ این هنرمند توضیح می دهد: برای ساخت این مجسمه ها سه راه وجود دارد. این راهی برای شکل دادن به کسانی است که در دنیا نیستند یا نمی توانند چهره خود را بسازند. ما به عکس از صورت و اعضای بدن همه این افراد نیاز داریم تا بتوانیم بدن آنها را شکل دهیم، رنگ کنیم، موهایشان را پیوند بزنیم و غیره. راه دیگر برای افرادی است که وجود دارند و ما صورت آنها را شکل می دهیم و کل چهره انسان را کپی می کنیم. بر روی مجسمه حک می شود، حتی اگر خال یا لب های خشکی روی صورت وجود داشته باشد. ما افرادی را داشتیم که پدربزرگ ها و مادربزرگ ها آورده بودند و قالب می گرفتند و حالا رفته اند، اما مجسمه هایشان حتی با بافت بدنشان وجود دارد و ما توانستیم چهره آنها را جاودانه کنیم. تا به حال چندین عروس و داماد به سراغ ما آمده اند که بافت صورتشان چهره واقعی زمان عروسی آنها را به خود گرفته است تا همیشه روز عروسی خود را به یاد داشته باشند. یک روش اسکن نیز وجود دارد که نیازی به چسباندن ندارد و بافت های بدن انسان را اسکن می کنیم و با دستگاه خاصی پوست تولید می کنیم. «آناتومی بدن با فلس‌های دقیق چاپ می‌شود و حتی مجسمه‌های بینی، گردن و گوش‌ها دقیقاً مانند بافت بدن فرد مورد نظر ساخته شده‌اند.

ما در تولید اندام مصنوعی با آلمان رقابت می کنیم

حسین ایجادی در بخشی دیگر از سخنان خود می گوید: من در مقایسه با هنرمندان تهرانی کمتر مورد توجه هستم. وی ادامه می دهد: ما در مشهد موزه مجسمه نداریم و مشهد در مجسمه سازی و تولید اندام مصنوعی ضعف هایی دارد زیرا ما تنها شرکتی در کشوری هستیم که آثار ما بسیار طبیعی به نظر می رسد و حتی با کشورهایی مانند آلمان رقابت می کند. . ما هم عقب نیستیم.. ما در سراسر کشور نمایندگی های اندام مصنوعی داریم و خوشبختانه مشهد یک مرکز گردشگری است و مشتریان خارجی زیادی داریم. شرکت ما یک شرکت کوچک است و یک شرکت تولیدی نیاز به استانداردهای زیادی دارد. به عنوان مثال ما علاوه بر استانداردهای خودمان توانسته ایم استانداردهای سوئیس را رعایت کنیم، در حال حاضر با عراق و ترکیه در حال همکاری هستیم و در آینده به کشورهای دیگر نیز صادرات خواهیم داشت. تجارت ما انبوه نیست و در حال حاضر در حال گسترش هستیم. آزمایشگاه ما توسط هفت نفر اداره می شود، به زودی تعدادی دیگر اضافه خواهند شد و در دو ماه آینده به 20 نفر می رسیم.

ما می توانیم بسیاری از مشکلات افراد دارای معلولیت را حل کنیم

ایجادی البته گلایه و نگرانی هم دارد: «در حوزه تجهیزات پزشکی کار می کنیم اما همه اینها یک فعالیت هنری است. همانطور که مجسمه های هایپررئال فوق العاده طبیعی هستند و حتی دارای اثر انگشت هستند، مجسمه های هایپررئال با جزئیات بسیار کوچک نیز چنین هستند. وقتی از شرکت تولید کننده اندام مصنوعی خود صحبت می کنیم، همه فکر می کنند ما یک شرکت صنعتی هستیم و شرکت ما یک شرکت هنری است و به دنبال پروتزهای زیبایی هستیم. وقتی دست فردی قطع می شود، می توانیم دست را با تمام جزئیات و حتی با جریان خون مصنوعی، ناخن و موهای طبیعی انجام دهیم و فرد از نظر روانی به حالت اولیه باز می گردد. با این حال، شرکت ما در حال گسترش است، اما حمایت مالی نداریم و فقط از نظر روحی از ما حمایت می کنند، بنابراین گاهی مسئولان می آیند، خدا را نمی دهند و می روند. کار ما تا کنون حتی در رسانه ها منتشر نشده و هنوز در شهرمان شناخته شده نیستیم. «اگر دولت بیاید، تولید اعضای مصنوعی از مجسمه و مجسمه هم جذابیت بیشتری دارد، زیرا بسیاری از مشکلات معلولان را حل می کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا