اقتصادی

چرا سیاست‌های غلط صنعت خودرو به چشم نمی‌آید تا تحول صورت گیرد؟!

در پی صدور کیفرخواست وزیر صنعت، معدن و تجارت که این روزها علاوه بر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به موضوعی موضوعی برای فعالان این صنعت تبدیل شده است، وضعیت خودروسازی و تغییرات عرضه. زنجیره بیش از 10 سال مورد مطالعه قرار گرفت و نتایج قابل توجهی به همراه داشت. به نظر می رسد نیاز به بررسی و نادیده گرفتن بحث های سیاسی غلطی است که صنعت عظیمی مانند صنعت خودرو را درگیر کرده است.

علی متقیان، مدیرعامل خبرگزاری ترندونی، در کتاب خاطرات خود به بررسی صنعت خودروسازی ایران در سال‌های اخیر پرداخته و به موضوعاتی پرداخته که در آن نقش حیاتی و تاثیرگذار دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت این روزها متهم شده است که مجلس شورای اسلامی را در دستور کار قرار داده است.
در این راستا یکی از مواردی که گلایه های فراوان نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی را برانگیخته و زمینه ساز کیفرخواست وزیر شده است، موضوع خودروها به ویژه کمبود عرضه و شکل گیری آن است. بازار سیاه. بر همین اساس وزیر محترم صمتاس متهم است که در زمان تشریح برنامه های خود در زمان انتخاب به سمت وزیر خیابان سمیه، بر افزایش تولید خوراک تاکید کرده است، اما تاکنون موفق به این کار نشده است. بنابراین مجلس به حق خود می‌داند از وزیری که به وعده‌اش عمل نکرده است سؤال کند و اگر مجلس پاسخی نداشت، سلب اعتماد و رأی عدم اعتماد می‌کرد و فرد دیگری را به وزارت صمت منصوب می‌کرد. به عنوان مهمترین و مهم ترین وزارتخانه، پایبندی به وعده های خود را انتخاب کنید.
با توجه به این اهمیت و علی رغم اینکه وزیر باید پاسخگوی عدم تحقق وعده باشد و به مجلس حق نظارت بر رفتار وزیران را در دستور کار و نادیده گرفتن تحریم های ظالمانه از هر سو در این مقاله کوتاه بدهد، م. اواسط با روی کار آمدن دولت آیت الله رئیسی و وزیر صنعت، معدن و صنعت. تجارت قول داد مسئولیت را بر عهده بگیرد.
مقایسه قیمت ها با 10 سال قبل از شروع دولت (اواسط سال 1390) و بررسی نوسانات قیمت در این دوره می تواند نتیجه قابل توجهی باشد.
شایان ذکر است دلیل انتخاب دوره 10 ساله این است که به عنوان مثال گروه صنعتی خودرو ایران به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان کشور قصد داشت خودروی تولیدی خود را به صورت اقساطی ارتقا داده و در اختیار مصرف کننده قرار دهد. به صورت اقساط؛ اما اکنون پس از گذشت 10 سال و با وجود میلیون ها پرس و جو که منجر به ایجاد صف و قرعه کشی شده است، این خودروساز قادر به تحویل یک بیستم متقاضیان نیست.
در این گزارش به مقایسه و بررسی پارامترهای مختلف موثر بر قیمت خودرو از جمله قیمت فلز، پلیمر و دستمزد در یک دوره 10 ساله (شهریور 1390 تا شهریور 1400) و میزان رشد قیمت در آن دوره و تفاوت آن پرداختیم. . بین قیمت مصوب شورای رقابت بهای تمام شده خودرو (به عنوان مثال) به یک خودروساز و قیمت همان خودرو در بازار آزاد مورد بررسی قرار گرفت.
به عنوان مثال پژو 206 تیپ 2 در سال 1390 با قیمت 13 میلیون و 700 هزار تن در شورای رقابت در شهریور سال گذشته 120 میلیون تن قیمت داشت و مردم آن را 240 میلیون خرید و فروش کردند. در بازار آزاد (یعنی دو برابر شورای رقابت قیمت می دهیم) و عوامل و پارامترهای آن:
اگرچه این ارقام از کارشناسان و اشخاص مرتبط سفارش داده شده است، اما به طور تقریبی محاسبه و ذکر شده است.
در دوره مورد بررسی (سپتامبر 2011 تا سپتامبر 1400)، نرخ ارز از 1000 تن به 26000 تن افزایش یافت که افزایشی 26 برابری داشت.
در این راستا، قیمت مواد اولیه مانند ورق فولادی با رشد قابل توجهی 35 برابر و قیمت ورق آلومینیوم با 31 برابر افزایش از 500 تن به 700 تن به 22 هزار تن در هر کیلوگرم رسیده است.
مس دیگر فلز مورد استفاده در خودروها نیز در شهریورماه 1390 کیلویی 5700 یا 6100 تومان فروخته می شد. در شهریور ماه سال 1400 قیمت با 35 برابر افزایش به 220 هزار تومان در هر کیلوگرم رسید.
قیمت این پلیمر که بیشتر خودروهای تولیدی را پوشش می‌دهد، در این مدت 30 برابر شده است.

همانطور که گفته شد پژو 206 تیپ 2 در پایان نیمه اول سال گذشته (1400 شهریور) توسط شورای رقابت قیمت گذاری شد. این در حالی بود که قیمت تمام شده این کالا در ایران خودرو به دلیل افزایش قیمت در سال 1400 بود. در نیمه اول سال 165 میلیون تومان یعنی قیمت تمام شده خودرو در کارخانه با قیمتی که شورای رقابت برای هر کدام تعیین کرده بود. پژو 206 45 میلیون تومان است. در آن زمان همان خودرو در بازار آزاد که خودروساز برای تولید آن 45 میلیون ضرر کرد. تومان، مصرف کننده یا دلال بازار آزاد 240 میلیون. تومان و در کمتر از یک ساعت به سرعت تعویض شد.
یعنی دو برابر قیمت مسابقه کارخانه و تابلو فروش!!!.
با این حساب علاوه بر اینکه خودروساز پژو خودروی 206 را 45 میلیون تومان زیر قیمت عرضه کرد، در مقابل فروشندگان با فروش همین خودرو در بازار آزاد 120 میلیون تومان سود کردند! !!.
بر این اساس، علیرغم افزایش حدود 25 تا 35 برابری قیمت فلزات، قیمت پژو 206 تیپ 2 مطابق با قیمت شورای رقابت، 12 برابر قیمت تمام شده و 19 برابر قیمت صحرایی افزایش یافته است. بازار.
علاوه بر موارد فوق، موضوع دیگری که مورد بحث مسئولان و متولیان قیمت گذاری است و در سخنان اقتصاددانان و کارشناسان به کرات دیده می شود، وجود مازاد ظرفیت در صنعت خودرو مانند ایران، خودرو و سایپا است. به گفته آنها این نیروی مازاد هزینه های این شرکت ها را افزایش داده و قیمت تمام شده خودرو را افزایش داده است.
پس از روشن شدن موضوع حاکی از افزایش 70 درصدی قیمت خودرو و افزایش قیمت متوسط ​​30 برابری نسبت به سال 1390 به بعد است. سپتامبر تا 1400 در شهریور ماه حقوق کارگران ایران خودرو تنها هشت نفر افزایش یافت. برابر است که در مقابل افزایش بیش از 30 برابری مواد اولیه قیمت بالایی ندارد.
این در حالی است که قیمت خودرو 70 درصد فلزات و مواد اولیه است و سهم دستمزد تنها 9 درصد قیمت خودرو است.
لازم به ذکر است در سال 1390 به دلیل افزایش تولید و کمبود خریدار، خودروها به صورت اجاره ای نیز عرضه شدند. این مشکل علاوه بر مطلوبیت مشتری، ثبات بازار را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
با این ارقام و زیان هایی که کارخانه های ایران خودرو و حتی سایپا برای تولید هر خودرو وارد کرده اند، آیا علاقه مندان به این موضوع توجه ندارند که چرا درخواست افزایش ظرفیت تولید خودرو ایران شده است؟ !!!
آیا عاقلانه است که تولید را افزایش دهیم و زیان های کارخانه ای را که تا حد زیادی در اختیار مردم است نشان دهیم؟ یا شرکت ایران، خودرو و سایپا که می توان آن را افتخار ملی در تولید دانست، آنقدر متضرر شده که نمی تواند روی پای خود بایستد و کیفیت و کمیت محصولات خود را افزایش دهد و منوی عالی را اجرا کند. پیشرو در تولید محصول با کیفیت.
برای دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور این فرصت منتفی شده است اما باید توجه داشت که صنعت خودروسازی سایپا در جایگاهی مشابه ایران خودرو قرار دارد و این خودروساز نیز مانند ایران خودرو می افزاید. زیان تا ضرر آنها در تولید هر خودرو.
راه حل خودروسازی در ایران اسلامی با این حساب ساده چیست؟
تولید افزایش می یابد، زیان افزایش می یابد، تقاضا افزایش می یابد و صف های طولانی برای قرعه کشی !!! با رساندن قیمت خودرو به حد معقول (این امر از زیان انباشته کارخانه ها جلوگیری می کند) و افزایش ظرفیت تولید هر دو کارخانه، قیمت مصرف کننده تعدیل شده و بازار خودرو به نفع مصرف کننده می چرخد.
این اطمینان حاصل می شود که اگر خودروساز ضرری برای تولید خودرو نداشته باشد، می تواند کیفیت و کمیت خودرو را افزایش دهد و بازار را به حدی اشباع کند که مجبور به فروش اقساط تمدید شده در دستور کار شود. آن وقت است که وعده وزیر سماتو (افزایش کمی و کیفی خودروها) محقق می شود، اما اگر درب پاشنه شکن به چرخش ادامه دهد و تولید با ضرر ادامه پیدا کند، خودروساز ایرانی در کمین می ماند و صف ها خریداران ، گاهی به دلیل اختلاف قیمت ها برای خرید از کارخانه افزایش می یابد و قیمت خودرو در بازار آزاد افزایش می یابد و غیرقابل تحمل می شود (که این روزها کاملا ملموس است) و مسئولان را مجبور به تصمیم گیری به جای حل مشکلات و رفع موانع می کند. واردات خودرو از خارج از کشور
انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا