اقتصادیکسب و کار ایرانی برتر

ارز دیجیتال دنت و اینترنت! دنت چطور بر شبکه های اینترنتی تاثیر میگذارد؟

دنت (DENT) یک ارز دیجیتال با هدفی بسیار خاص است: ارزان‌تر کردن تماس‌های رومینگ تلفن همراه. این رمزارز توسط مدیر عامل و بنیان‌گذار آن ترو کاتاجانین Tero Katajainen)) به عنوان روش پرداخت در DENT Wireless اختراع شد و در سال 2017 راه اندازی شد. اکنون شما می‌توانید برای خرید ارز دیجیتال دنت از طریق صرافی‌ ارز دیجیتال اقدام کنید.

دنت وایرلس (DENT Wireless) چیست؟

طبق وایت ‌پیپر پروژه، دنت وایرلس (DENT Wireless) یک بازار توکنیزه داده‌های تلفن همراه است که از صنعت متمرکز و انحصاری مخابراتی آزاد شده است.

پلتفرم دنت از بلاکچین اتریوم برای فعال کردن اقتصاد اشتراک داده استفاده می‌کند «که در آن کاربران می‌توانند آزادانه داده‌های تلفن همراه خود را خرید و فروش کنند».

رومینگ داده یک تجارت بزرگ برای بخش مخابرات است، واقعیتی که در بریتانیا به شدت مورد توجه قرار گرفته است، زیرا اکثر اپراتورهای تلفن همراه در این کشور پس از رأی اکثریت این کشور به خروج از اتحادیه اروپا (EU) در 31 ژانویه 2020، هزینه‌های رومینگ در اروپا را مجدداً اعمال کردند.

به همین دلیل مسافران گرفتار هزینه‌های رومینگ و سرعت ضعیف شبکه هستند، زیرا داده‌ها باید از طریق کشور خودشان ارسال شوند.

پروژه دنت با امید حل این مشکل تاسیس شد. این شبکه حذف هزینه‌های رومینگ، مانند مسیریابی‌های گران قیمت بین مخابرات را تسهیل می‌کند.

زیربنای این فناوری ارز دیجیتال دنت (DENT) است، یک توکن ERC-20 که در سال 2017 در یک عرضه اولیه راه اندازی شد. به موجب این پروژه، یک جهانگرد می‌تواند به سادگی بین ارائه‌دهنده سیم کارت خود و شبکه غیرمتمرکز DENT جابه‌جا شود.

صرافی دنت و تبادل داده‌ها

صرافی دنت (Dent Exchange) به عنوان یک بازار افقی برای تجارت داده‌های تلفن همراه عمل می‌کند.

در تئوری، شخصی که از ایالات متحده به فرانسه سفر می‌کند می‌تواند به سادگی وارد صرافی شود و داده ها را از یک شهروند محلی، هتل یا سایر مشاغل خریداری کند. به این ترتیب کاربر آمریکایی هرگونه هزینه رومینگی که توسط ارائه دهنده‌اش اعمال می‌شود را دور می‌زند. در واقع، هیچ قراردادی لازم نیست. شهروند پاریسی از این معامله توکن DENT به دست می‌آورد و شهروند آمریکایی در هزینه‌های رومینگ خود صرفه‌جویی می‌کند؛ یک معامله برد-برد.

به عنوان یک پلت فرم غیرمتمرکز اشتراک‌گذاری داده، گره‌های DENT Exchange به انگیزه‌ای برای فعالیت در شبکه نیاز دارند. تأمین‌کنندگان داده در شبکه DENT پاداش‌های نمادین را در قالب ارز دیجیتال دنت دریافت می‌کنند. با این حال، توکن‌های DENT در حساب DENT شما محبوس شده و غیرقابل تبدیل هستند. در نتیجه  پاداش‌ استخراج را فقط می‌توان برای داده‌های رومینگ یا به عنوان کمک مالی معامله کرد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با اینترنت غیر متمرکز

DENTNet چیست؟

بلاکچین DENTNet اخیراً به نقشه راه شرکت دنت برای سال 2021 اضافه شده است. به عنوان یک مفهوم، DENTNet به دنبال تمرکززدایی بیشتر در صنعت مخابرات است. این بلاکچین شامل پایگاه‌های اطلاعاتی مشتریان و صورت‌حساب، و همچنین مدیریت شبکه رادیویی است. هر گره، هر برج سلولی، به عنوان یک شبکه تلفن همراه میکرو در بلاکچین DENTNet عمل خواهد کرد، آن هم به صورت غیرمتمرکز و توزیع شده.

توکن DENT چیست؟

ارز دیجیتال DENT یک توکن مبتنی بر اتریوم است که به زیرساخت DENT توان می‌بخشد.

DENT در جولای 2017 تحت یک عرضه اولیه سکه (ICO) قرار گرفت و 4.3 میلیون دلار سرمایه به دست آورد. مجموع عرضه دنت 100 میلیارد توکن است.

DENT یک میلیارد توکن DENT را برای پیشبرد اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (UN SDG) در کشورهای در حال توسعه به عنوان بخشی از برنامه «گیگابایت برای آفریقا» خود اختصاص داده است.

بنیان‌گذار دنت کیست؟

ترو کاتاجانین (Tero Katajainen)، مدیر اجرایی و بنیان‌گذار DENT، یک متخصص الکترونیک فنلاندی است که در دانشگاه تامپره فنلاند در رشته مهندسی برق تحصیل کرده است.

کاتاجاینن با تأسیس استارت آپ های متعدد دیگر در دو دهه گذشته، ابتدا DENT Wireless را در هنگ کنگ به عنوان یک شرکت مشاور فناوری اطلاعات ایجاد کرد و سپس آن را به یک پروژه اخلالگر مخابراتی تبدیل کرد.

تجربه کاربری: تماس‌ها

حال کاربران چگونه به شبکه DENT دسترسی پیدا می‌کنند؟ کاربران ابتدا باید برنامه DENT را دانلود کنند و پس از آن می‌توانند DENT را خریداری کنند. برای برقراری تماس، کاربران ابتدا باید یک طرح صوتی خاص را انتخاب کنند که در حال حاضر در اندازه‌های 50 دقیقه، 100 دقیقه و 200 دقیقه ارائه می شود.

خوشبختانه، قیمت طرح مکالمه DENT به جای DENT به دلار آمریکا گره خورده است، و از نوسانات به دور است.

برای آزمایش برنامه، یک تماس داخلی در بریتانیا بدون مشکل انجام شد و پیام دریافتی تماس گیرنده شماره تماس گیرنده را به شکل استاندارد نمایش داد. به نظر می‌رسید تماس‌ها با برزیل و استرالیا نیز به خوبی عمل می‌کند. با این حال، هنگام تلاش برای تماس با نروژ، مشکلاتی رخ داد.

تجربه کاربری: داده ها

خرید و استفاده از داده‌های رومینگ تقریباً به همان شیوه دقیقه تماس انجام می‌شود. بسته‌های داده از 9.99 دلار به ازای هر گیگابایت شروع می شود که برای بسته‌های بزرگتر قیمت کمی افزایش می‌یابد. حداکثر 10 گیگابایت را می‌توان با 89.99 دلار خریداری کرد که احتمالاً برای یک هفته رومینگ بین‌المللی کافی است. باز هم، این قیمت ها به دلار آمریکا گره خورده‌اند تا مشکل نوسان قیمت DENT را از بین ببرند.

در بخش Marketplace صرافی DENT، داده‌ها در میان کاربران خرید و فروش می‌شوند و قیمت‌ها توسط نیروهای بازار تعیین می‌شوند نه مقدار از پیش تعیین‌شده.

در حالی که بسیاری از بسته‌های موجود را می‌توان یافت که ارزان‌تر از قیمت‌های تعیین‌شده خود DENT هستند، سایر بسته‌ها ممکن است تا ۸۰ درصد گران‌تر باشند.

اپل، گوگل، سامسونگ و سایر موبایل‌های اصلی بازار پشتیبانی می‌شوند، اگرچه برخی از تولیدکنندگان مانند هواوی پشتیبانی نمی‌کنند.

به طور کلی، رابط کاربری دنت کاربر پسند است. تب‌های DENT Voice، e-SIM و marketplace به راحتی قابل پیمایش هستند و توکن‌های DENT را می‌توانبه سادگی خریداری کرد و در برنامه‌های مورد نظر قرار داد. برقراری تماس نیز آسان است و خرید و فروش داده بسیار ساده است.

جمع بندی

در نهایت، آزمون واقعی دنت این خواهد بود که چگونه این پلتفرم نوآورانه با هجوم کاربران بیشتر به این پلتفرم، با آن مقابله خواهد کرد. اگر تقاضا برای داده‌ها از عرضه بازار پیشی بگیرد، ممکن است مشکلاتی رخ دهد، در حالی که اندازه بسته‌های غیرعملی در بازار داده نیز می‌تواند یک مشکل بزرگ باشد.

دکمه بازگشت به بالا