عمومی

 ۴ نکته مهم درباره حمله جیش الظلم به چابهار و راسک

حمله جیش الظلم به چابهار و راسک حاوی پیام های مهمی است.

مهدی جهان تیغی سردبیر خبرگزاری آنلاین ترندونی در یادداشتی به تشریح این پیام ها پرداخت و نوشت:

۱) برای چندمین بار گروهک جیش الظلم از اتباع غیر ایرانی برای حملات خود استفاده کرده است. پیام اول این کار این است که این گروه علی رغم دو دهه فعالیت و تبلیغات گسترده هنوز نتوانسته در جذب نیرو از مردم بلوچ و اهل سنت جنوب شرق موفق باشد. موضوع دوم نیز این است که این گروه فقط یک تابلو قومیتی و مذهبی یدک می کشد و در غیاب نیروهای بلوچ و اهل سنت عملا یک گروه اجاره‌ای و با اکثریت غیر ایرانی برای اقدامات ضدامنیتی است. گروهک جیش الظلم در طول عملیات مرتبا بیانیه صادر می کرد که مردم از منازل خارج نشوند، این در حالیست که این گروه و گروه های شریک همسو مدعی هستند که با فراخوان می‌توانند که مردم را علیه حاکمیت بسیج کنند. بیانیه‌های اغراق آمیز متعدد گروهک در طول عملیات برای حفظ جان مردم نبود و در واقع ناامیدی از کمک مردم بلوچ به خودشان بود. ضمن اینکه به لحاظ اطلاعاتی، استفاده از نیروهای اجاره‌ای، موضوع سفارشی بودن عملیات تروریستی را بیش از هر زمانی تقویت می‌کند. اما در این سوی میدان، امروز به نوعی همه ایران از چابهار و کنارک دفاع کردند. در میان شهدا از شیعه و سنی، بلوچ، قومیت‌ها و از استانهای مختلف حضور دارند.

۲) بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که تعداد قابل توجهی از نیروی‌های آموزش دیده انغماسی با تجهیزات کامل عملیات علیه مراکز نظامی در چابهار و راسک را انجام دادند. این در حالیست که همه تروریست‌های فعال در عملیات اخیر در حالی کشته شدند که قرار بود کشتار وسیع و خونینی در این دو شهر انجام بدهند. اگر بخواهید بدانید مهار و به هلاکت رساندن نزدیک به بیست تروریست انغماسی که یکی از برنامه هایشان گروگانگیری مردم بود، تا چه میزان به لحاظ نظامی موفقیت آمیز بوده با حادثه خونین اخیر در مسکو که تنها چهار تروریست آن را پدید آوردند از برخی جهات مشابه قیاس کنید. بماند که نیروهای عمل کننده در چابهار و راسک نیروی انغماسی بودند و برای کشتن و کشته شدن آمده بودند و تروریست‌های عملیات مسکو بعد کشتار متواری شدند.

۳) پرونده هشت آنلاین زاهدان به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود. جمهوری اسلامی از قربانیان دلجویی کرده، کشته شده‌ها و زخمی‌ها را شهید و جانباز محسوب کرده، دیه و خسارت خیلی از خانواده‌ها پرداخت شده است، متهمین و نیروهای نظامی خطاکار را به دادگاه کشانده و به زودی نیز احکام عادلانه صادر خواهد شد. مجموع این موضوعات برای گروه‌های تروریستی که به دنبال ادامه سواستفاده از هشت آنلاین بودند و هستند خبر بدی محسوب می‌شود و بهانه‌های واهی آنها را برای ادامه عملیات‌های تروریستی دچار خلل می‌کند.

۴) گروهک جیش الظلم در ماه‌های گذشته به بهانه حوادث هشت آنلاین زاهدان عمدتا به مقرهای نیروهای انتظامی حمله می‌کرد ولی پس از توییت اخیر مولوی عبدالحمید که علاوه بر نیروی انتظامی مطالبه برخورد با نیروهای سپاه را هم کرد و مدعی شد که آنها نیز در حوادث هشت آنلاین زاهدان نقش دارند؛ امروز شاهد حمله به برخی مقرهای سپاه نیز بودیم، موضوعی که نشان می‌دهد اظهارات و مواضع مولوی عبدالحمید، در انتخاب مقاصد عملیاتی نیروهای تکفیری، به شدت تعیین کننده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا