فرهنگ و هنر

قصد ازبکستان برای لغو ویزا برای ایرانی‌ها

رئیس انجمن دوستی ازبکستان و ایران از احتمال لغو ویزای ازبکستان برای شهروندان ایرانی خبر داد. ویزای ایران از ۱۵ بهمن‌ماه برای شهروندان ازبکستان یکطرفه لغو شده است.

روشن گولیاموف (پهلوان) (Ravshan Gulyamov) ـ رئیس انجمن دوستی ازبکستان و ایران ـ که از جمله شخصیت‌های با نفوذ ازبکستان به شمار می‌آید و معاون رییس فدراسیون کشتی در ازبکستان و سرمربی کشتی استان سمرقند است، با طرح این دغدغه که «چرا ایرانی‌ها به سمرقند سفر نمی‌کنند؛ شهری که حس و بوی ایران را دارد»، به دنبال گسترش روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی دو کشور است. او اعتقاد دارد با خواهرخوانده نامیدن شهرها دیگر نمی‌توان اهداف اقتصادی و فرهنگی را دنبال کرد و یا سطح تجارت بین کشورها را افزایش داد.

گولیاموف که قهرمان کشتی است و در ازبکستان بیشتر با نام «پهلوان» شناخته می‌شود، به انگیزه هفدهمین نمایشگاه گردشگری به تهران سفر کرده بود. او در گفت‌وگو با ترندونی، درباره اراده‌ کشورش برای لغو ویزا با ایران، با توجه به اینکه از ۱۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ (چهارم فوریه ۲۰۲۴) ویزای ایران یکطرفه برای شهروندان ازبکستان لغو شده است، اظهار کرد: این اتفاق خواهد افتاد. حدود دو ماه پیش اعلام شد ویزای ازبکستان لغو می‌شود و قرار است این طرح از سوی مجلس عالی ازبکستان بررسی شود.

او گفت: ما می‌خواهیم با ایران رفت‌وآمد فرهنگی و تجاری داشته باشیم. در گذشته هیچ قراردادی بین ایران و ازبکستان وجود نداشت، اما درحال حاضر حدود ۳۶ قرداد بین دو کشور امضا شده است. با این شرایط فکر می‌کنم ازبکستان ویزا را برای ایرانی‌ها لغو خواهد کرد، اما لازم است این طرح در مجلس عالی مصوب شود. ویزای ازبکستان نه فقط برای ایران، احتمالا برای کشورهای بیشتری لغو شود، چون ما می‌خواهیم سطح تجارتمان را با دنیا گسترش دهیم، ضمن اینکه تجارت اقتصادی و فرهنگی با ایران برای ازبکستان ارزش افزوده دارد. انجمن دوستی ازبکستان و ایران هم در این مسیر دیدارهایی با برخی مقامات ایران داشته است.

رئیس انجمن دوستی ازبکستان و ایران درباره پایین بودن سطح رفت‌وآمد مردم دو کشور، اظهار کرد: قدیم سختی آمد و شد بین ایران و ازبکستان زیاد بود. یک پرواز وجود داشت که بلیت آن هم بسیار گران بود. درحال حاضر دو خط هوایی بین ایران و ازبکستان وجود دارد، ضمن اینکه کیش هم مایل است خط هوایی مستقیمی با ازبکستان داشته باشد. مذاکرات دیگری هم داشتیم که تعداد پروازها بین بخارا و مشهد افزایش یابد. از طرفی، رقابت بین ایران و مقصدهای دیگر برای اتصال به ازبکستان بیشتر شده است و این موضوع، انگیزه ایران را برای افزایش پروازها بیشتر خواهد کرد.

او افزود: درحال حاضر پرواز و سفر از ازبکستان به دبی و قطر به مراتب از ایران ارزان‌تر تمام می‌شود. یک سفر به ایران برای ازبکستانی‌ها بین ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار خرج برمی‌دارد، فقط هزینه پرواز رفت و برگشت ازبکستان ـ ایران حدود ۴۵۰ دلار می‌شود، درحالی‌که  با ۶۰۰ دلار می‌توانند از ازبکستان به دبی سفر کنند و با ۳۰۰ دلار می‌توانند یک هفته به قطر بروند. با این هزینه‌ها، قطعا انتخاب مردم ازبکستان سفر به دبی و قطر است.

رئیس انجمن دوستی ازبکستان و ایران با اشاره به اصالت و ریشه مشترک هویت مردم ایران و ازبکستان، گفت: اگر ایرانی باشید حتما یک‌بار در زندگی خود باید سمرقند و بخارا ببینید و ما معتقدیم اگر یک بار این دو شهر را ببینید هر سال دوست دارید به آنها سفر کنید، به‌ویژ در نوروز سمرقند. مردم ازبکستان بسیار مهمان‌دوست هستند، غذاهای بسیار خوشمزه‌ای دارند. ازبکستان فقط آثار باستانی ندارد، طبیعت آن هم جذاب است.

او افزود: در این سفر با هلال‌احمر ایران مذاکراتی داشتم که حتی درمانگاهی را احداث کنیم تا گردشگری درمانی و سلامت در ازبکستان هم توسعه یابد.

پهلوان گفت: پزشکان و متخصصان ایرانی بسیار ماهر هستند، حتی از ترکیه بهترند، ولی مردم ازبکستان برای درمان بیشتر به هندوستان و ترکیه می‌روند، درحالی‌که هزینه‌های پزشکی در ایران بسیار ارزان‌تر است، اما مردم ازبکستان از آن اطلاعی ندارند. در کل سمرقند فقط یک آژانس در زمینه گردشگری سلامت ایران کار می‌کند، با این یک آژانس که نمی‌شود درست به مردم درباره تخصص‌های درمانی و هزینه‌های آن در ایران آگاهی داد.

رئیس انجمن دوستی ازبکستان و ایران افزود: مردم ازبکستان، ایران را به درستی نمی‌شناسند، با اینکه ریشه‌های تاریخی و فرهنگی بسیار مشترکی دارند. آنها فکر می‌کنند ایران یک کشور اسلامی است که فقط برای زیارت مشهد می‌توانند به آن سفر کنند.

انتهای پیام

نویسنده تحریریه مطالب هنری

با استفاده از انتخاب دقیق واژگان، تازگی و جذابیتی به نثرم اضافه می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا