حوادث و رویدادها

کشور در لبه پرتگاه ابر بحران سالخوردگی جمعیت / بارداری در تمام سنین مجاز است

سرپرست مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت مطرح کرد

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر صابر جباری در همایش بزرگداشت روز جهانی ماما، گفت: کشور ما در  لبه پرتگاه ابر بحران سالخوردگی جمعیت است و اگر این بحران را جدی نگیریم این مشکل قابل جبران نیست و ماماها به عنوان کسانی که در بخش زایمان فعال هستند حتما در برطرف کردن این چالش در کنار سیاست گذاران موثر هستند.

وی افزود: گزاره‌هایی طی سالیان قبل نهادینه شده است که اینگونه نیست و شاید غلط باشند. به عنوان مثال برخی گزاره‌ها پیشتر می‌گفتند بارداری زیر ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال پرخطر است؛ درحالی که بارداری در هیچ سنی هیچ خطری ندارد تنها در برخی شرایط نیازمند مراقبت بیشتر است و حتی طبق تحقیقات آمریکایی ها می‌گوید نوزاد مادر زیر ۱۸ سال و بالاتر از ۴۲ سال، نوزاد طلایی است. یا گزاره‌ای اعلام می‌کرد فاصله بین موالید باید بین ۳ تا ۵ سال باشد اما اکنون می‌گوییم فاصله بین دو فرزند، کمتر از ۳ سال باشد هم مشکلی ندارد و نباید یه مادر سرزنش شود. گزاره دیگری اعلام می‌کرد هیچ زنی نباید بالاتر از ۴۰ سالکی باردار شود اما امروزه می‌گوییم بارداری در تمامی سنین مجاز است و بالای ۴۰ سال هم مشکلی ندارد چون در تمام کشورها سن ازدواج افزایش یافته است و نباید محدودیت قائل شویم.

او ادامه داد: گزاره دیگری می‌گفت تاخیر در بارداری مشکلی ندارد؛ درحالی که تاخیر در بارداری احتمال ناباروری اولیه را افزایش می‌دهد. از طرفی هرچند که اعلام می‌شود سزارین باید انتخابی باشد اما ما می‌دانیم زایمان طبیعی، زایمان برتر برای مادر و نوزاد است.

جباری به گزاره غلط دیگری اشاره کرد و گفت: اعلام می‌شد که روش‌های پیشگیری از بارداری در حالی که این روش‌ها بویژه روش‌های طولانی مدت مخاطراتی دارد و ممکن است موجب ناباروی اولیه یا ثانویه شود. گزاره دیگر می‌گفت بارداری حتما باید با برنامه‌ریزی باشد در حالی که ۳۳ درصد بارداری ها در دنیا بدون برنامه‌ریزی است و بارداری بدون برنامه ریزی هم مشکلی ندارد. در نهایت نیز گزاره غلطی سقط عمدی جنین به شرط استریل و ایمن بودن را پیش از دمیده شدن روح مجاز می‌دانست؛ درحالی که سقط عمدی جنین در هر سنی از بارداری و حتی زیر چهار ماه شرعا حرام است و از نظر حقوقی قابل پیگیری است.

وی افزود: با ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اجرای این قانون به اولویت وزارت بهداشت بدل شد؛ چرا که از ۷۳ ماده آن ۴۳ مورد یعنی معادل ۶۰ درصد کل قانون مستقیم و غیر مستقیم تکلیف وزارت بهداشت است و در این راستا وزارت بهداشت قرارگاه جوانی جمعیت را تاسیس کرد.

او ادامه داد: در این بین ماماها وظایفی بر عهده دارند که اهم آن شناخت قانون، حمایت از خانواده‌های باشکوه و با فرزندان بیشتر ( عدم تمسخر مادرانی که فرزند سوم و چهارم را باردار هستند.)، نظارت بر اجرای قانون و برخورد با تخلقات، افزایش دانش و ارتقای مهارت‌های مامایی و طب ایرانی، حفظ کرامت مادران، ترویج خوشایند سازی زایمان طبیعی، حمایت از حیات جنین و همکاری با گروه‌های مردمی و جهادی در راستای ارتقای فرزندآوری است.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع فرزندآوری گفت: کشور چین به اندازه ایران، زمین و معدن و… ندارد اما با ایجاد ارزش افزوده بر مواد اولیه اشتغال زایی کرده است تا یک قدرت اقتصادی بماند و در این زمینه به جد حفظ جمعیت پویا را دغدغه خود قرار داده است.

وی در خاتمه سخنان خود نیز بر اهمیت حفظ استقلال و هویت شغلی، سازمانی و اجتماعی مامایی تاکید کرد.

دکمه بازگشت به بالا