اقتصادی

همه‌ چیز درباره فروش خودرو در ایران با قیمت مناسب

همه‌ چیز درباره فروش خودرو

 

احتمالاً در زندگی هر شخصی پیش خواهد آمد که قصد فروش خودروی خود را داشته باشد. با تصمیم گرفتن به فروش، حجمی از…

 

احتمالاً در زندگی هر شخصی پیش خواهد آمد که قصد فروش خودروی خود را داشته باشد. با تصمیم گرفتن به فروش، حجمی از سؤالات به ذهن شما می‌رسند. مطمئناً همه افراد فروشنده نیستند و با مراحلی که پیش رو دارند تابه‌حال مواجه نشده‌اند. اگر شما هم یکی از این افراد هستید و یا به هر دلیلی دوست دارید در ارتباط با فروش خودرو اطلاعاتی کسب کنید «سایت کارنامه» به شما کمک خواهد کرد. ما در این مقاله سعی داریم در کنار نکاتی که فروش خودرو دارد، انواع فروش را نیز به شما معرفی کنیم. اگر تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

نکات مهم برای فروش خودرو

در فروش خودرو نکات زیادی وجود دارد که ما در این قسمت سعی کرده‌ایم موارد مهم را موردبررسی مختصر قرار دهیم. به این نکات توجه کنید و به یاد داشته باشید که نکات دیگری نیز وجود دارند. شما هم می‌توانید نکاتی را که به ذهنتان می‌رسد و یا تجربه‌ی دارید و می‌دانید که آن نکات مهم هستند با ما در میان بگذارید.

تخفیف به خریدار

اولین سؤالی که در ذهن یک فروشنده شکل می‌گیرد میزان تخفیفی است که باید به مشتری بدهد. آیا تخفیف لازم است؟ این موضوع بستگی به خودرو و شرایط شما خواهد داشت. اگر ماشین شما خوش فروش است و شما قصد فروش سریع آن را ندارید و وقت لازم را برای فروش دارید می‌توانید تخفیف ندهید؛ اما در برخی مواقع و شرایط تخفیف دادن برای شما لازم است. ازجمله این شرایط می‌توان به خوش فروش نبودن خودرو و احتیاج زیاد به فروش سریع خودرو اشاره کرد.

کسب اطلاعات در ارتباط با قیمت‌گذاری اولیه

برای قیمت‌گذاری اولیه می‌توانید به سایت‌های آگهی مانند دیوار سری بزنید و قیمت خودروهای مشابه خودرو خود را ببینید. البته مراقب دلالانی که قیمت بیشتری را اعلام می‌کنند باشید.

دلربا کردن خودرو برای خریدار

یکی از روش‌های فروش بهتر خودرو دلربا کردن آن است که در ادامه بیشتر در ارتباط با آن حبت کرده‌ایم. اولین برخورد با خودرو تأثیر زیادی بر خریدار خواهد گذاشت.

تبلیغ فروش ماشین

در سایت‌های مختلف می‌توانید تبلیغ فروش ماشین خود را منتشر کنید. از دوستان خود بخواهید آگهی فروش را بین دوستان خود انتشار دهند. البته یکی از راه‌ها مؤثر، سایت کارنامه است که به شما در فروش خودرو کمک خواهد کرد.

کمک گرفتن از اپلیکیشن‌های آنلاین

اپلیکیشن‌های آنلاین امروزه جای خود را در میان مردم بازکرده‌ است و افراد به هر منظوری ابتدا به اپلیکیشن‌های آنلاین مراجعه می‌کنند. آگهی فروش خودرو خود را می‌توانید در این اپلیکیشن‌ها مانند اپلیکیشن دیوار منتشر کنید.

با درخواست تست رانندگی چطور رفتار کنیم؟

در جواب این درخواست حتماً اعتبار گواهی‌نامه رانندگی فرد را چک کنید. بهتر است که خودتان نیز در کنار او سوار شوید. اگر خریدار درخواست کرد که برای بررسی فنی خودرو را به مکانیک مورد اعتماد خود نشان دهد، درصورتی‌که احساس خوبی به این قضیه دارید به او اجازه دهید. این یک درخواست منطقی است.

مدیریت توافقات اولیه

بر سر یک سری مشکلات و هزینه‌های تعمیراتی خودرو با خریدار توافق کنید. اگر ایرادات را قبول دارید هزینه تعمیر را از قیمت خودرو کم کنید و اگر شک دارید عیب را با مراجعه به مکانیک مورد اعتماد خود رفع کنید.

طی کردن مراحل اداری

مراحل اداری را به‌دقت به پایان برسانید. از تحویل یک خودرو قولنامه شده که فک پلاک نشده است به خریدار خودداری کنید. تمام مسئولیت‌های استفاده از خودرو را به مالک جدید منتقل کنید تا از دردسرهای احتمالی جلوگیری کنید.

مدارک لازم برای فروش خودرو

مطمئناً برای معامله خودرو نیاز به یک سری مدارک است که فروشندگان باید آن‌ها را آماده و در دست داشته باشند. ازجمله این مدارک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. با مراجعه به سایت کارنامه می‌توانید به‌صورت مفصل دراین‌ارتباط اطلاعات لازم را کسب کنید. مدارکی که در ادامه آورده‌ایم اصلی‌ترین مدارک هستند.

  • کارت خودرو و برگه سبز: این دو سند اسناد اصلی احراز مالکیت از سمت نیروی انتظامی هستند.
  • برگه کمپانی: همان فاکتو خرید خودرو از کمپانی تولیدکننده است و مشخص می‌کند که در چه تاریخی چه خودرویی و به چه کسی فروخته‌شده است.
  • سند قطعی: درواقع همان کاغذی است که قوه قضاییه معتقد است مالکیت خودرو را نشان می‌دهد.
  • بیمه شخص ثالث: معامله بدون بیمه شخص ثالث قطعاً خنده‌دار است زیرا خودرو را بدون بیمه جابه‌جا نمی‌کنند.
  • مدارک شناسایی و وکالت: فروشنده باید مدارک شخصی خود را به همراه داشته باشد. درصورتی‌که مالک نیست باید وکالت فروش خودرو را در دست داشته باشد.
  • مفاصا حساب عوارض شهرداری: بسته به نوع و مدل و ابعادی که خودرو دارد هرسال مشمول عوارض شهرداری می‌شود که در هنگام معامله باید برای پرداخت اقدام شود.
  • برگه عدم خلافی: برای انتقال خودرو واضح است که باید تمامی جریمه‌های خودرو را پرداخت کنید.
  • مدارک احراز محل سکونت خریدار: برای تعویض پلاک لازم است که مدرکی مبنی بر احراز محل سکونت خریدار به همراه داشته باشید.

فروش بهتر با رعایت نکات زیر

رعایت نکات زیر سبب می‌شوند که شما فروش بهتری داشته باشید و از فروش خود راضی باشید. قلق‌هایی وجود دارند که خریدار را ترغیب می‌کنند خودرو شما را خریداری کنند. دیدار اول خریدار با خودرو و نکات ظاهری که در چشم هستند بر خریدار تأثیر زیادی دارند. برای فروش خودرو خود آن را به‌خوبی آماده کنید و کارهای آسانی انجام دهید تا آن را با قیمت خوب به فروش برسانید. ما در ادامه در این امر به ما کمک کرده‌ایم.

  • تمیز کردن ماشین: خودرو خود را به بهترین شکل تمیز کنید و کاری کنید که در اولین بازدید به‌خوبی دیده شود.
  • برطرف کردن ایرادات کلی بدنه: اگر خودرو شما نیاز به رنگ یا صافکاری دارد حتی به‌طور جزئی، ایراد را برطرف کنید.
  • تمیز کردن موتور ماشین: تمیز کردن موتور ماشین نشان می‌دهد که نه‌تنها شما به‌ظاهر رسیده‌اید بلکه باطن نیز به‌اندازه ظاهر سالم و تمیز است.
  • پولیش واکس کردن بدنه: برای جلا دادن به‌ظاهر خودرو خود بدنه را پولیش واکس بزنید.
  • عکس گرفتن از ماشین: برای انتشار تبلیغات مناسب، از خودرو خود عکس‌های باکیفیت و مناسب تهیه کنید.
  • توضیحات کامل: در آگهی خود توضیحات کاملی بنویسید و آنچه را که لازم است خریدار در وهله اول بداند، ذکر کنید.
  • آماده کردن سوابق فنی خودرو: اگر سوابق فنی را در دست داشته باشید نشان داده‌اید که از خودرو به‌خوبی مراقبت کرده‌اید.
  • انجام دادن تعمیرات و سرویس‌های مهم: برای فروش بهتر و عیب و ایراد نگذاشتن خریدار بر روی خودرو خود، تمام تعمیرات و سرویس‌ها را انجام دهید.
  • تعویض قسمت‌های فرسوده و مستهلک: قسمت‌های فرسوده مانند دستگیره‌ها، زیر پایی‌ها، روکش صندلی، روکش فرمان و … ظاهر بدی برای خریدار دارند. نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید.
  • برطرف کردن صداها: به صداهایی که در هنگام رانندگی از ماشین تولید می‌شوند دقت کنید و به برطرف کردن آن‌ها بپردازید.
  • در نظر گرفتن قیمت مناسب: قیمت خودرو خود را از بین آگهی‌های منتشرشده و بر اساس گفته کارشناس تعیین کنید و از همان اول قیمت مناسب و قطعی روی خودرو خود بگذارید.

سخن پایانی

در فروش خودرو نکات زیادی وجود دارند که اگرچه ساده و پیش‌پاافتاده هستند اما عمل کردن به آن‌ها در کنار یکدیگر شما را به فروش نزدیک‌تر خواهد کرد. شما در سایت کارنامه می‌توانید به‌تمامی اطلاعات در ارتباط با خریدوفروش خودرو دست پیدا کنید. همچنین می‌توانید خودرو خود را به‌راحتی به فروش رسانده یا خریداری کنید. قطعاً کسب اطلاعات و آگاهی در هر زمینه‌ای می‌تواند کمک‌کننده باشد.

 

دکمه بازگشت به بالا